Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0940 Autor:Jiřina Fialová Tematická oblast: Latina - mluvnice a slovní zásoba Název DUMu:Futurum I. Kód:VY_32_INOVACE_LA.1.16 Datum:5. 3. 2013 Cílová skupina:Žáci středních škol Klíčová slova:Slovesa, futurum I., 1. – 4. konjugace Anotace: Tato prezentace slouží k seznámení se způsobem tvoření futura I. a jeho překladu do češtiny, včetně prvního nácviku. K dalšímu procvičení lze využít pracovní list VY_32_INOVACE_LA.1.17.

2 VY_32_INOVACE_LA.1.16 2 FUTURUM I.  Co označuje tento pojem?  Futurum I. se tvoří od prézentního kmene.Co to je? laudāre:laudā- delēre:delē- legere:leg- audīre:audī-  Osobní přípony se shodují u všech slovesných tvarů, které se tvoří od prézentního kmene. Připomeňte si je.

3 VY_32_INOVACE_LA.1.16 3 Futurum I. - 1. a 2. konjugace K prézentnímu kmeni se přidají koncovky aktivum: - bō- bimus - bis- bitis - bit- bunt pasivum:- bor- bimur - beris- biminī - bitur- buntur

4 VY_32_INOVACE_LA.1.16 4 Časujte ve futuru slovesa 1. a 2.konjugace laudāre: laudābō, -bis, -bit, -bimus, -bitis, -bunt… + labōrāre, amāre,desiderāre, vocāre,interrogāre monēre: monēbō,… + delēre, terrēre, timēre, tenēre, vidēre Jak se časují ve futuru I. deponentní slovesa? hortārī: hortābor, hortāberis, hortābitur,... merērī: merēbor, merēberis, merēbitur, …

5 VY_32_INOVACE_LA.1.16 5 Futurum I. - 3. a 4. konjugace Tvoří se přidáním koncovek aktivum:- am- ēmus - ēs- ētis - et- ent pasivum:- ar- ēmur - ēris- ēminī - ētur- entur

6 VY_32_INOVACE_LA.1.16 6 Časujte ve futuru slovesa 3. a 4. konjugace legere: legam, legēs, leget, … + dēfendere, mittere, scribere, trahere, corrigere audīre: audiam, audiēs, … + erudīre, punīre, custodīre, invenīre Jak je to u deponentních sloves? sequī: sequar, sequēris, sequētur, ……. sequentur largīrī: largiar, largiēris, largiētur,……….largientur

7 VY_32_INOVACE_LA.1.16 7 Překlad futura I. Jak přeložíte do češtiny tyto věty?  Magister puerum laudābit. Učitel bude chlapce chválit./ Učitel chlapce pochválí.  Bella oppida delēbunt. Války budou ničit města./ Války zničí města.  Amīcus epistulam mittet. Přítel bude posílat dopis./ Přítel pošle dopis.  Dominī servōs punient. Páni budou trestat/ potrestají otroky.

8 VY_32_INOVACE_LA.1.16 8 Další procvičování Podívejte se pracovní list.

9 VY_32_INOVACE_LA.1.16 9 Použitá literatura Autorská práce Návaznost na učebnici SEINEROVÁ, Vlasta, Latina pro střední školy, především gymnázia, I. část, nakladatelství FORTUNA, Praha 2005, ISBN 80-7168-677-2 Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google