Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_110 Anotace: Shoda přísudku s podmětem Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák poznává skladební dvojice Speciální vzdělávací potřeby: děti s SPU učební materiál dostaly jako pomůcku pro jejich domácí přípravu Klíčová slova: větné členy - podmět, přísudek, základní skladební dvojice, rod mužský životný, neživotný Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, druhé období Typická věková skupina: 9 let Metodické doporučení: snímek č. 3 je dobré dětem vytisknout jako metodickou pomůcku Ověřeno v praxi dne: Ve třídě: 4. ročník
2
Shoda přísudku s podmětem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Vacková. Dostupné na
3
Základní skladební dvojice
přísudek la ly li podmět rodu středního rodu ženského rodu mužského životného rodu mužského neživotného
4
Pomůcka Čteme společně
(ti) kamarádi………(oni) běželi (ty) ženy…………(ony) spěchaly (to) zvíře…………….(ono) chrochtalo (ta) kuřata…………….(ona) pípala (ta) mláďata………….(ona) rostla (ty) zvony…………….(ty) bily
5
Otázky pro tebe (opakování)
U jakého slovního druhu určuješ rod? __________________________________ Jak poznáš rod mužský životný a neživotný? _____________________________ Proč určujeme rod mužský životný a neživotný? _____________________________________
6
Správné odpovědi na otázky
U jakého slovního druhu určuješ rod? u podstatných jmen Jak poznáš rod mužský životný a neživotný? podle 1. a 4. pádu pokud se tvar shoduje, jde o mužský neživotný rod pokud se tvar neshoduje, jde o mužský životný rod Proč určujeme rod mužský životný a neživotný? abychom určili správně koncovku podstatných jmen rodu mužského, koncovku příčestí minulého ve shodě přísudku s podmětem
7
Rod mužský neživotný Vyhledej základní skladební dvojice a doplň.
Hluboké příkop_ byl_ plné vody. Velké dub_ stál_ na školní zahradě. U dětí v pokoji visel_ dětské obrázky. Skoky do výšky se povedl_. V lesní školce vyrostl_ smrky. Zemědělské stroje pracoval_ na pol_.
8
Rod mužský neživotný Vyhledej základní skladební dvojice a doplň.
Hluboké příkopy byly plné vody. Velké duby stály na školní zahradě. U dětí v pokoji visely dětské obrázky. Skoky do výšky se povedly. V lesní školce vyrostly smrky. Zemědělské stroje pracovaly na poli.
9
Rod mužský životný Vyhledej základní skladební dvojice a doplň.
U plotu se krčil_ chlapci. Koně vyběhl_ na závodní dráhu. Trenéři fotbalistů se dohadoval_ na fotbalovém zápase. Uchazeči o zaměstnání prokázal_ své dovednosti. Stěhovaví ptáci přilétl_ z teplých krajin. Velcí dravci létal_ nad pol_.
10
Rod mužský životný Vyhledej základní skladební dvojice a doplň i/y.
U plotu se krčili chlapci. Koně vyběhli na závodní dráhu. Trenéři fotbalistů se dohadovali na fotbalovém zápase. Uchazeči o zaměstnání prokázali své dovednosti. Stěhovaví ptáci přilétli z teplých krajin. Velcí dravci létali nad poli.
11
Citace Obrázky: Klipart
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.