Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E020301 Název: Počítačová grafika - teorie Autor:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E020301 Název: Počítačová grafika - teorie Autor:"— Transkript prezentace:

1 Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E020301 Název: Počítačová grafika - teorie Autor: Mgr. Vojtěch Horák Ročník: druhý osmiletého gymnázia Doporučený čas:10 – 15 minut Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Gymnázium Broumov“ v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, reg. č. CZ.1.07/1.5.00/34.0219. Stručná anotace Materiál seznamuje žáky se základním dělením počítačové grafiky a možnostmi využití.

2 Počítačová grafika Rastrová (bitmapová) Vektorová Využití počítačové grafiky

3 Počítačová grafika Dělení na: – Rastrová (bitmopová) – Vektorová Pro vytváření/úpravu grafiky je využíván speciální software Zpracování grafiky může vyžadovat výkonnější PC.

4 Rastrová grafika Někdy také BITMAPOVÁ grafika Obrázek se skládá z jednotlivých bodů (PIXELŮ) – Pixel (zkratka px) je nejmenší jednotka digitální rastrové grafiky – Každý pixel obsahuje informace o: Poloze (x-ová a y-ová souřadnice) Barvě (RGB či CMYK barevný model) Jasu – Přípony souborů: *.bmp, *.jpg, *.gif, *.tif, *.png

5 Výhody: – Opticky věrné uchování snímku – Možnost vytváření efektů – Snadná archivace – Velké množství software pro zpracování Nevýhody: – Soubory (obrázky) jsou velmi velké, při zmenšení dochází ke ztrátě obrazových informací (tzv. ztrátová komprese) Použití: – Digitální fotografie – Hry – Reklama a propagace Rastrová grafika

6 Vektorová grafika Grafická informace se ukládá v podobě matematického zápisu Ten definuje tvar čáry (křivky) Základem jsou tedy ČÁRY a KŘIVKY Celkový obraz je pak tvořen OBJEKTY – Kruh, ovál, elipsa – Čtverec, obdélník, trojúhelník, mnohoúhelník – Ostatní geometrické tvary

7 Všechny objekty… … se mohou vzájemně prolínat a překrývat … je kdykoli potom možno měnit... můžeme přesunovat a měnit pořadí zobrazení VEKTOR – je směrovaná úsečka – Je tedy definován: Počátkem Směrem Velikostí Vektorová grafika

8 Výhody: – Ani při velkém zvětšení nedochází k rozostření – Díky matematické definici velmi přesná grafika – Kdykoli lze obrázek upravit či změnit v rámci křivek a objektů – Možnost převodu do jakéhokoli rastrového formátu Nevýhody: – Těžko se věrně napodobuje obrázek – Nutnost znalosti daného prostředí programu – Příliš drahý software pro zpracování Použití: – Profesionální konstruktérská činnost (CAD, CAM) – Grafické a kartografické informační systémy (GIS) – Reklama a propagace Přípony souborů: *.cdr, *.wmf, *.ai, *.emf, *.plt Vektorová grafika

9 Využití vektorové grafiky Zdroj: www.mapy.czwww.mapy.cz

10 Grafické programy Rastrová grafika: – Malování – Photo Editor – Adobe Photoshop – Corel PhotoPaint Vektorová grafika: – Zoner Callisto – Corel Draw – AutoCAD – 3D Studio (MAX) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vojtěch Horák.


Stáhnout ppt "Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E020301 Název: Počítačová grafika - teorie Autor:"

Podobné prezentace


Reklamy Google