Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_056 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_056 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_056 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika Ročník 3.3. Datum vytvoření28.12.2013 Anotace Výklad nové látky -seznámení s rastrovou grafikou -prezentace Metodický pokynprezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

2 RASTROVÁ GRAFIKA

3 Bitmapová grafika (rastrová grafika) je jedním ze dvou základních způsobů, jakým vznikají a zpracovávají se obrázky pomocí počítačových technologií, V rastrové grafice se obrázek skládá z bodů tzv. pixelů, tvořících mřížku (té taky jinak říkáme rastr), Každý bod má v obrázku své jednoznačné umístění a barvu, Barva každého pixelu je dána použitým barevným modelem (RGB – červená, zelená, modrá), Kvalita obrázku je dána rozlišením a barevnou hloubkou. obr. 1

4 ROZLIŠENÍ A ROZMĚRY OBRÁZKU Rozlišení určuje, z kolika bodů se skládá plocha o velikosti jeden čtvereční palec (1 palec = 2,54 cm), Dpi (dots per inch – body na palec) – jednotka, určující kvalitu snímku, Čím větší rozlišení má snímek, tím více jsou prokresleny detaily snímků, S tím souvisí i velikost souboru měřená v bytech, snímek s větším rozlišením bývá mnohem větší, Obrázky určené pro zobrazování na obrazovce mohou mít menší rozlišení – 72 dpi, tištěné obrázky mívají 200-300 dpi, Často se zaměňuje termín rozměry (např. 800x600 pixelů) s termínem rozlišení, i když oba dva pojednávají o velmi podobné věci.

5 BAREVNÁ HLOUBKA Udává počet bitů na jeden pixel (př.: 16bitová, 24bitová hloubka), Čím více bitů na jeden pixel použijeme, tím větší počet barev a odstínů může být v obrázku použito, Větší barevná (bitová) hloubka zvyšuje paměťovou náročnost obrázku, Jak zjistíme počet barev z barevné hloubky – 24bitová hloubka obsahuje 2 24 (cca 16,7 milionů) barev, tomuto nastavení se říká True colors – skutečné barvy, tento barevný systém stačí pro barevný popis světa, Každý jednotlivý pixel obsahuje tři základní barvy modelu RGB (Red – červená, Green – zelená, Blue - modrá).

6 RASTROVÉ FORMÁTY Rastrové formáty určují, jak budou jednotlivé obrázky uloženy, Musíme rozlišovat, jestli je obrázek určen pro tisk nebo internet, Protože u rastrových obrázků je třeba myslet na paměťovou náročnost (obrázky na internetu), dochází ke kompresi (zmenšení paměťové náročnosti obrázku) – kvalita do určité míry zůstává zachována, Rastrové formáty dělíme na kompresní a nekompresní, V případě kompresních formátů dochází ke zmenšení velikosti obrázku díky zmenšení počtu barev (lidské oko nedokáže postřehnout vzniklé změny), Při převodu do kompresního formátu se nastavuje stupeň komprese (čím větší komprese, tím méně barev výsledný obrázek obsahuje).

7 RASTROVÉ FORMÁTY Kompresní JPG – je vhodný pro téměř všechny obrázky, používá se ztrátová komprese, PNG – umí průhlednost, je vhodný pro obrázky, v nichž se nachází čisté jednobarevné plochy, používá se bezztrátová komprese (nesnižuje se počet barev jako u ztrátové komprese), soubory ve formátu PNG mají větší velikost než soubory ve formátu JPG, GIF – používá nejvýše 256 barev, umí animaci, Nekompresní TIFF, BMP.

8 ZTRÁTOVÁ KOMPRESE Při ztrátové kompresi dochází k vypouštění méně důležitých dat, Lidským okem je ale tato ztráta nepostřehnutelná, Při kompresi se dá nastavit stupeň komprese, který udává počet vypuštěných odstínů, Čím je stupeň komprese vyšší, tím více odstínů je vypuštěno a obrázek tím více ztrácí na kvalitě. obr. 2 obr. 3

9 NEVÝHODY RASTROVÉ GRAFIKY Rastrové obrázky zabírají v paměti počítače hodně místa, Čím vyšší rozlišení, tím větší objem souboru, Velikost obrázku je také dána bitovou hloubkou (počtem barev), Pro větší počet barev na jeden pixel, je třeba více bitů, U 24bitové hloubky potřebujeme pro jeden pixel 3 byty, Zvětšování obrázku vede ke zhoršení kvality (jsou vidět čtverečky), Díky tomu můžeme zvětšovat obrázky jen do určité míry.

10 RASTROVÉ NÁSTROJE Pro zpracování rastrových obrázků jsou na trhu následující nástroje, K těm nejlepším samozřejmě patří nástroje od firmy Adobe (Adobe Photoshop,…) vhodné pro profesionály, Amatéři ocení např. nástroj Zoner PhotoStudio (dostačující pro běžnou úpravu fotografií) od stejnojmenné firmy Zoner, Vedle těchto nástrojů, které musíme instalovat, jsou na trhu i grafické editory dostupné na internetu, Editor, s jehož pomocí docílíte řadu zajímavých efektů se nachází na adrese www.pimonkey.com – pro řadu efektů budete ale muset sáhnout do kapsy a zaplatit minimální poplatek, Zapomenout nesmíme ani na editor Picasa od Google (adresa picasa.google.com).

11 OBRÁZKY NA INTERNETU V současné době existuje řada možností, kam umístit fotografie na internetu, Výhodou je možnost přístupu odkudkoliv na internetu, V případě umístění fotografií na internetu se nemusíme starat o jejich zálohování, Mezi české servery patří Rajce.net (v současné době se nachází na adrese www.rajce.idnes.cz), Ke světovým se řadí picasaweb.google.com, Ke sdílení fotografií se používá i sociální síť www.facebook.com, V případě použití cizích obrázků z internetu je třeba si dát pozor na autorský zákon.

12 ZDROJE obr. 1: AUTOR NEUVEDEN. upload.wikimedia.org/ [online]. [cit. 28.12.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2b/Pixel-example.png obr. 2: AUTOR NEUVEDEN. http://www.google.com/ [online]. [cit. 28.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.google.com/imgres?imgurl=&imgrefurl=http%3A%2F%2Fcs.wikipedia.org%2F wiki%2FMot%25C3%25BDli&h=0&w=0&sz=1&tbnid=aKqxU8FJL542LM&tbnh=201&tbnw= 251&zoom=1&docid=KCRWgRlCL3ZJkM&ei=0yX5UrD2LoHlswbJooDYAw&ved=0CAIQsC UoAA obr. 3: AUTOR NEUVEDEN. http://www.google.com/ [online]. [cit. 28.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.google.com/imgres?imgurl=&imgrefurl=http%3A%2F%2Fcs.wikipedia.org%2F wiki%2FMot%25C3%25BDli&h=0&w=0&sz=1&tbnid=aKqxU8FJL542LM&tbnh=201&tbnw= 251&zoom=1&docid=KCRWgRlCL3ZJkM&ei=0yX5UrD2LoHlswbJooDYAw&ved=0CAIQsC UoAA


Stáhnout ppt "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_056 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika."

Podobné prezentace


Reklamy Google