Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRobin Čech
1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětHospodářský zeměpis Tematický okruhSvětová ekonomika- sekundární a terciární sektor TémaTextilní, oděvní a obuvnický průmysl Označení DUMUVY_32_INOVACE_826 Jméno autoraIng. Kateřina Vasilová Datum vytvoření12. 3. 2013 AnotaceCharakteristika, tendence a regionální přehled světové výroby textilního, oděvního a obuvnického půmyslu, lze využít jako osnovu pro výklad učitele a základní strukturu zápisu žáků do sešitu. Následuje pracovní list pro procvičení.
2
Obecná charakteristika Představuje veškerou výrobu od výroby textilních vláken, výrobu příze a tkanin nebo pletenin a konečné zpracování do textilií – oděvů, bytových, průmyslových textilií a dalších výrobků Je to nejstarší tovární výroba – od konce 18. století = začátek průmyslové revoluce -19. století – jedno z nejvýznamnějších odvětví, dne jeho význam klesá Změny v odvětví – dochází k přesunu z ekonomicky rozvinutých zemí do rozvojových, - snižování produkce a zaměstnanosti, - zvyšuje se produktivita - specializace na nové obory, na vysoce módní a kvalitní výrobky
3
Obr. 1 – Podíl textilního, oděvního a obuvnického průmyslu na HDP
4
Textilní průmysl Zaměření výrob: 1.Bavlnářství – produkce roste, soustředěna do rozvojových zemí a do Asie – Čína, Indie, dále USA, Kazachstán 2.Chemická vlákna – výroba soustředěna do rozvinutých zení – hlavně Japonsko, Itálie, Německo 3.Hedvábnictví – výroba v oblasti chovu bource morušového – Čína, Indie, Indonésie, Japonsko - využití i v průmyslové oblasti – tenké, lehké a pevné vlákno 4. Vlnařství – v zemích s produkcí vlny – Austrálie, N. Zéland, VB 5. Ostatní obory – méně zastoupeny – len, juta, sisal,.. – rozvojové státy
5
Oděvní průmysl Výroba je náročná na pracovní sílu : levná konfekce – v místech s velkým množstvím PS Čína, Indie,Vietnam, Turecko (často i plagiáty světových značek značková móda – v místech hlavních módních center, z drahých materiálů, náročné vypracování New York – největší středisko Paříž, Florencie, Miláno – pro náročné Řím – masová móda + Kožešnická výroba - vyspělé státy– USA, Německo, Rusko
6
Obuvnický průmysl -Patří k nejstarším oborům lidské činnosti -Dochází k postupnému nahrazování přírodních surovin (kůže) umělými materiály – levnější Výroba rozdělena na vysoce kvalitní, značkovou – v módních centrech, vyspělé země na levnou, průmyslovou výrobu – rozvojové země s velkým počtem PS Největší producenti: USA, Itálie, Čína (domácí a lehká) Největší exportéři: Španělsko (kožená obuv), Čína, Tchaj-wan, Brazílie, Řecko, Portugalsko
7
Použitá literatura Bičík I.:Hospodářský zeměpis- Globální geografické aspekty světového hospodářství, 1. vyd. NČGS, Praha 2005, ISBN 80-8634-52-6, s. 51 Kašparovský K.: Zeměpis I. v kostce, 1. vyd. Fragment, Praha 2008, ISBN 978-80-253-0586-7, s. 133 - 134 Dnešní svět – časopis pro moderní výuku, č. 2, ročník 2012/2013,TERRA Praha 2012, ISSN 1801- 4119, s. 12 Obr. č. 1 Dnešní svět – časopis pro moderní výuku, č. 2, ročník 2012/2013,TERRA Praha 2012, ISSN 1801- 4119, s. 13
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.