Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám"— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám
Vy_32_INOVACE_ZB04_0164TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: V/2 Datum vytvoření: Autor: Mgr. Marcela Tvrdá Určeno pro předmět: Zbožíznalství Tematická oblast: Klenoty Obor vzdělání: Obchodník (66-41-L/01) 4. ročník Název výukového materiálu:PowerPoint: 1. Vývoj šperkařství Materiál byl vytvořen v souladu se ŠVP příslušného oboru vzdělání. Popis využití: Název výukového materiálu byl vytvořen s pomocí programu PowerPoint, na závěr shrnutí a procvičování kontrolních otázek. Výkladová hodina s procvičováním - diskuze

2 Drahé kovy Drahé kameny Prezentace
KLENOTY Drahé kovy Drahé kameny Prezentace

3 Obsah – drahé kovy Historie a vývoj zlatnictví
Vliv kultury na tvorbu řemesel Románské období Gotika Renesance Baroko, rokoko Empír, Biedemeier Secese Kontrolní otázky

4 Historie a vývoj zlatnictví v ČR
Rozvoj zlatnictví s nástupem křesťanství Výrobky: bohoslužebné náčiní mince, šperky v roce první šperkařská škola v Trutnově v roce pražská odborná škola zlatnická první využití českých granátů a jihočeských vltavínů (40. – 80. léta 19. století)

5 Vliv kultury na tvorbu řemesel
7. – 11. století - předrománské období 11. – 12. století – románské období 13. – 15. století – gotika 15. – 16. století – renesance 17. – 18. století – baroko, rokoko 18. – 19. století – historizující slohy (konec 18. st.) 19. – 20. století – secese (přelom)

6 Románské období využití zlata, mědi, mosazi
dekorační prvky – lidská postava a rostlinný ornament výrobní techniky – osazování drahými kameny, filigrán Výrobky: plášťové spony, prsteny, sloužily jako pečetidla relikviáře mešní náčiní, liturgické předměty

7 Filigrán velmi jemný drátek z drahého kovu
zlato, nebo stříbro, popř. umělecký předmět nebo ozdoba, šperk, vyrobený z velmi jemného drátku. technika filigránu byla známa již kolem roku 2000 př. n. l.

8 Gotika vývoj byl poznamenán nástupem nové společenské, třídy, měšťanstvo) stříbro zavedené jako platidlo, pražské groše výroba zaměřená na církev a šlechtu, později měšťanstvo Výrobky: stolní náčiní (mísy, poháry, konvice) svatováclavská koruna (1346) šperky s figurálními motivy a prsteny s drahokamy ve vysokém lůžku

9 Renesance období svobody člověka, otevírá nové prostory
ze zámoří velký příliv zlata a stříbra složité kombinace materiálů, zlato, stříbro,perly, kameny, mince, korály, mušle Výrobky: kloboukové a šatové spony s mytologickým námětem dekorativní řetězy a masivní prsteny, figurální přívěsky, kameje

10 Kameje Kamej (z ital. cammeo) je drobná reliéfní skulptura, vybroušená nebo vyrytá obvykle z polodrahokamu, mušle nebo skla a užívaná jako ozdoba nebo šperk

11 Baroko, Rokoko Baroko jako symbol bohatství a moci
základní znaky baroka – figurální reliéfnost, barevné y, drahokamy, slonovina, korál, měď Výrobky: okázalé, reprezentativní, plošný tvar mašle, stuhy Rokoko zdrobnilo detaily šperků hlavním motivem rokoka byla mušle, francouzská rocaille

12 Empír, Biedermeier základní rysy klasicismu
dekory orlů, sirén, sfing, labutí použití: diamant, kameje, mozaiky a portrétní miniatura Biedermeier – měšťanský interiérový sloh Materiály: achát, jantar, slonovina v oblibě prsteny ve tvaru hada

13 Secese projevil se převážně ve šperkařství
výrazným dekorativním prvkem rostlinný motiv svlačec, leknín, dlouhé táhlé listí, labutě, pávi, motýli ženské postavy s rozpuštěnými vlasy

14 Kontrolní otázky Uveďte přehled výtvarných slohů na našem území.
Popište základní znaky jednotlivých slohů. Který je náš nejvzácnější historický klenot? Který sloh vyjadřuje období svobody člověka? Který sloh vyjadřuje období bohatství a moci? Ve kterém slohu je vyjádřen rostlinný motiv a ženská postava s rozpuštěnými vlasy?

15 Zdroje Dlouhá, J., Šála, V., Zbožíznalství hodin a klenotů.Praha: Merkur, 1987 č.j /87-220 Leišová, J., Kouřimský, J., Přírodní a syntetické drahé kameny. Praha: Merkur, Hochleitner,R., Drahokamy a šperkové kameny.Praha: nakladatelství Slovart., 2002


Stáhnout ppt "Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám"

Podobné prezentace


Reklamy Google