Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
MASOVÁ KOMUNIKACE Božena Genrtová
2
Obsah: Definice Schéma Masmédia Znaky masmédií Hlavní funkce
Přínos masmédií x negativa
3
Definice Masová komunikace je druh jednosměrné komunikace (bez okamžité zpětné vazby), kterou jsou informace předávány najednou velkým (masovým), anonymním a různorodým (heterogenním) skupinám osob. Probíhá prostřednictvím masmédíí (masových sdělovacích prostředků), tj. novin, rozhlasu, televize a internetu.
4
Masová komunikace – komunikace směřující od „jednoho k mnohým
Masová komunikace – komunikace směřující od „jednoho k mnohým. Masová komunikace tak kontrastuje s komunikací interpersonální, kde komunikuje „jeden s jedním“, nebo v malé skupině (ani jednoho s jedním, ani jednoho k mnohým), masová komunikace je především asynchronní – živá obousměrná komunikace probíhá zřídka (např. vstupy posluchačů do rozhlasového vysílání). Médii masové komunikace jsou především rozhlas, televize, film, fotografie, noviny, časopisy, knihy). ( Sociologický slovník, Jandourek)
5
Masová komunikace zahrnuje instituce a postupy, jimiž specializované skupiny využívají masová média pro šíření symbolického obsahu směrem k rozsáhlému, anonymnímu, nesourodému a široce rozptýlenému publiku. (Sociologie v kostce, A. Sekot) Masová komunikace je jedna z rovin sociální komunikace, vyznačující se tím, že veškeré komunikační aktivity se dějí v institucionalizované podobě – prostřednictvím masových médií. (wikipedie)
6
Schéma masové komunikace
sdělení (komuniké) komunikátor komunikant komunikační kanál
7
Masmédia hromadné sdělovací prostředky (televize, rozhlas, noviny, časopisy, internet, reklama) masová komunikace se rozšířila ve třech vlnách: formou písemnou, rozhlasovou a filmovou – informace se dostávají ke všem vynález knihtisku (15. st., – první noviny v Evropě, 1719 – první české noviny, 1833 – USA, skutečně aktuální a masově dostupné noviny, periodika) počátek 20. století – rozhlas, film rozšíření televize (po 2. světové válce, 1955 – 1960 ČSSR) prudký rozvoj výpočetní techniky, internetu (80. léta)
8
Znaky masmédií jsou jednosměrná jejich příjemce je anonymní
skupina příjemců je různorodá maximální šíření v populaci za cenu standardizace předmětu šíření všeobecná dostupnost rychlý zdroj nových poznatků a informací
9
Hlavní funkce masmédií
orientační a informační + jsou zdrojem informací - ale i dezinformací, určují priority, o kterých se informuje interpretační + formují veřejné mínění - ale s ním i manipulují, jak informace chápat zábavní a oddechová + nabízejí zábavu - snižují úroveň zábavy, kultura se stává předmětem komerce socializační + předávají informace dalším pokolením a kulturám - výběrem toho, co reprodukují negativně ovlivňují kulturu veřejná kontrola moci
10
Přínos masmédií rychlý příjem informací vysoké možnosti vzdělávání
rozvoj komunikačních dovedností nové formy a způsoby trávení volného času
11
Výhrady k masmédiím kvantita sdělení přesahuje schopnost jedince přijímat a vyhodnocovat informace funkce propagandy a reklamy úmyslná manipulace s informacemi negativně působí na sociální citlivost dětí a mládeže masová média přispěla negativně ke změně vzorců chování v rodině dochází k narušení rovnováhy mezi soukromým a veřejným životem napomáhá ke snižování kvality interpersonální komunikace
12
Kritika masmédií pasivní přijímání likvidace tradičních kultur
manipulace s člověkem ohrožuje celkovou kulturní úroveň populace
13
Seznam použitých zdrojů:
PARKAN, František. Přehled učiva k maturitě. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2006, 215 s. ISBN XPARKAN, František. Přehled učiva k maturitě. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2006, 215 s. ISBN X. BARTONÍČKOVÁ, Klára.Občanský a společenskovědní základ- přehled středoškolského učiva.Vyd. 1.Brno: Computer Press, 2009, 272 s. Maturity. ISBN HORECKÝ, Jan. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2011, 95 s. Maturity. ISB [online]. [cit ]. [online]. [cit ]. [online]. [cit ]. [online]. [cit ]. [online]. [cit ]. conected world. MELO, Junior. [online]. [cit ]. [online]. [cit ]. [online]. [cit ].
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.