Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitalizace výuky Příjemce

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitalizace výuky Příjemce"— Transkript prezentace:

1 Digitalizace výuky Příjemce
Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky Číslo prioritní osy 1/1.1 Předmět Český jazyk Téma Poezie - limeriky Ročník sedmý Autor Mgr.Blanka Federselová

2 Nonsens Limerik

3 Pavel Šrut: Siesta Včela bodla vosu, srp pokousal kosu,
hřebík tloukl kladivo, víno si šlo pro pivo, vrána klovla havrana, ovce trkla berana, komára štíp mravenec, milou zmydlil milenec, pes pokousal blechu... A já zatím spal a spal jako hříbek v mechu. Učitel napíše na tabuli pouze první verš z básně Pavla Šruta Siesta – Včela bodla vosu. Každý z žáků si vezme papír, tento verš si opíše a připíše verš druhý (popřípadě i další). Poté, co žáci vymysleli 2. verš, vyučující napíše na tabuli 2. verš od Pavla Šruta – srp pokousal kosu. Žáci své verše nečtou, stále pracují individuálně. Po odhalení 2. autorova verše dáváme žákům pokyn, že mohou svůj 2. verš předělat (pokud chtějí) a že mohou přidávat verše další. Sledujeme, jestli žáci objevili princip, podle kterého je tato báseň vystavěna. Pokud stále není odhalen, přidáváme další verš – hřebík tloukl kladivo. Společně se pokusíme princip básničky odvodit (inverzní vyjádření, nejsou naplněna naše stereotypní a zkušenostmi ověřená očekávání, uplatněn sdružený rým např.vosu – kosu). Možná, že sami žáci vysloví, že jde o nesmysl. Stále žákům neodhalujeme celou báseň. Nyní mají žáci za úkol doplnit 1.verš Pavla Šruta o 5 – 10 svých veršů, tentokrát se ale snaží uplatnit stejné principy jako autor. Vytvořené básně žáci přečtou (pokud chtějí), společně hodnotíme, nakolik se povedlo dodržet styl prvních 3 veršů (kritérii porovnání může být vtip, absurdita, nesmyslnost, inverze, sdružený rým...). Na závěr evokace napíšeme původní verzi básničky na tabuli a můžeme ji nyní porovnávat celou. (Cílem aktivity rozhodně není se co nejvíce přiblížit originálu, ale vystihnout autorský styl a naladit se na „nesmyslné" vidění světa). Zdroj: Metodický portál RVP

4 Nonsens nesmysl jazyková komika vtip jazykové hříčky, personifikace
blízkost k říkankám jednoduché rýmy banální témata

5 Emanuel Frynta: Limeriky
Znám muže, jenž popadl chomout    a chtěl si ho na nohu obout, to dělal půl dne a odpoledne už zmoudřel a obul si klobouk. Znám jednoho člověka z Hradce, ten rybařil na řece Svratce a uprostřed vln si převrátil člun a uplaval mu háček nad c. Když tuhle k nám přišel pan Soukal, tak pořád se po mně koukal, já Soukale sem a Soukale tam- a on to byl zatím pan Vácha

6 Limerik Přečtěte si v učebnici další ukázky
a pokuste se napsat, co je limerik. Co mají limeriky společného?

7 Limerik je krátká básnička o pěti verších
Limerik je krátká básnička o pěti verších 1., 2. a 5. řádek se rýmují a mají stejný počet slabik 3. a 4. řádek se rýmují, mají stejný počet slabik a jsou kratší V 1. verši je sděleno – kdo v básni vystupuje pohlaví místo, kde osoba žije typický vnější znak dané osoby V 2. verši - typická vlastnost či činnost, kterou osoba právě provozuje V 5. verši je zopakováno, ale často i vygradováno to, co bylo řečeno v prvých dvou verších

8 Edward Lear ilustrátor spisovatel nonsensové básně limeriky Angličan
(1812 – 1888) Angličan ilustrátor spisovatel nonsensové básně limeriky Zapište si

9 Pokuste se sami vytvořit limerik


Stáhnout ppt "Digitalizace výuky Příjemce"

Podobné prezentace


Reklamy Google