Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Gotika 12 st. – 16 st.
2
Architektura Vertikalismus – v samotné stavbě i v jednotlivých jejích částech. Protažení do výšky a zúžení. Optické přiblížení k Bohu. Lomený oblouk Vnitřní opěrný systém, který se skládá z klenebních žeber svedených do přípor předsazených před pilíři. Váha stropu je tak převedena do úzkých partií, což umožnilo postupně odlehčit zdi a zaplnit je rozsáhlými okenními plochami. Nejpokročilejším příkladem je soukromá královská kaple Sainte Chapelle v Conciergerie v Paříži, která bývá nazývána gotickým skleníkem. Klenební žebra v průběhu vývoje gotiky ztratila nosnou funkci a stala se dekorativním prvkem. Vnější opěrný systém používaný zejména u gotických katedrál je pomocným činitelem podpírajícím z vnější strany pilíře, které zachycují tlak klenby. Skládá se z opěrných oblouků a opěrných pilířů. fiály (drobné věžičky), které zdobily střechu i umělecké řemeslo chrliče (fantastické hlavy s otevřenou hubou, které chrlily vodu stékající ze střech) posledním znakem jsou tzv. rozety, kruhová zdobená okna.
4
kostely Kostel svatého Jakuba v Brně
Starý Svojanov Kostel sv. Mikuláše Chrám sv. Víta Kostel sv. Kateřiny Chomutov Chrám sv. Barbory Katedrála svatého Petra a Pavla
5
hrady Karlštejn Točník Krakovec Zvíkov Bezděz Křivoklád
Zámek Hluboká (anglická tudorovská gotika)
6
Výtvarné umění a literatůra
Obrazy deskové Knižní malby Fresky Chorální knihy Legendy Kroniky
7
Sochařství První sochařské projevy byly pouhým doplňkem architektury.
Zcela v tendenci ideálů gotiky převládala vertikalita. Sochy nestály volně v prostoru, ale jakoby byly přilepeny přímo k architektuře. Vrcholným projevem gotického výtvarného umění byla zpodobení Panny Marie. Zobrazovala se buď jako madona s malým Ježíškem nebo později jako pieta – truchlící matka s mrtvým Kristovým tělem, sejmutým z kříže, v klíně (z italského slova pietas – lítost). Pro postavy, které zobrazovalo gotické sochařství a malířství, bylo rovněž typické směřování vzhůru – byly vysoké a štíhlé, mírně prohnuté do tvaru písmene S. Dalším typickým námětem byl Kristus na kříži (krucifix) a apoštolové se svými atributy. Materiálem byl buď kámen, nebo byly sochy vyřezávány z lipového dřeva často velmi schopnými řezbáři. Socha se potahovala jemným plátnem, které přilehlo, a potom se polychromovala (barvila). Postupně pozorujeme tendenci realismu pohybu a přibližování se ke všemu, co bylo v umění starších evropských civilizací původně známo.
8
Konec
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.