Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

KRAJSKÉ SESTKÁNÍ METODIKŮ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "KRAJSKÉ SESTKÁNÍ METODIKŮ"— Transkript prezentace:

1 KRAJSKÉ SESTKÁNÍ METODIKŮ
Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/ KRAJSKÉ SESTKÁNÍ METODIKŮ Strojírenství a automatizace Únor 2015

2 Ing. Jiří Horák Učitel CNC programování
PODPORA VÝUKY CNC PĚTIOSÉHO OBRÁBĚNÍ Ing. Jiří Horák Učitel CNC programování Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/

3 Základní pojmy - zkratky
1. CNC = Computer Numerical Control = počítačem řízený obráběcí stroj 2. CAM = Computer Aided Manufacturing = počítačová podpora výroby 3. CAD = Computer Aided Design = počítačová podpora konstrukce Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/

4 Současný trend v třískovém obrábění
- Vysoký podíl využívání CNC strojů - Výhody CNC strojů: - výroba tvarově složitých součástí pružná automatizace zkrácení výrobních časů vyšší přesnost výrobků snížení neproduktivních vedlejších časů nižší zmetkovitost opakovatelnost menší nároky na obsluhu stroje menší požadavky na kontrolu apod. Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/

5 Současný trend v třískovém obrábění
- Nevýhody CNC strojů: - vysoké investiční a servisní výdaje další náklady na podpůrné vybavení stroje kvalifikovaný personál pro tvorbu programů Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/

6 Rozdělení podle počtu současně řízených os
- 1 osé – CNC vrtačky - 2 osé – CNC soustruhy - 3 osé – CNC frézky - 4 osé a více – tzv. obráběcí centra Při výuce začínáme od 2 osého obrábění pokračujeme přes 3 osé a ve 4. ročníku se studenti seznámí s programováním 4 a více osého obrábění. V současné době představuje 5 osé obrábění špičku v třískovém obrábění. Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/

7 Výuka programování CNC strojů a CAM systémů
- Vybrané strojírenské obory – od 3. ročníku - V prvních dvou ročnících praxe ve školních dílnách - Důležitý základ: - Strojírenská technologie - obrábění Technické kreslení – čtení výkresů Matematika – základní výpočty řezných podmínek Stavba a provoz strojů – základní strojní části Konstrukční cvičení – základy konstruování Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/

8 Strojírenství – všeobecné
- Ve 3. ročníku – Programování CNC strojů - 2 hodiny týdně - Ve 4. ročníku – CAD/CAM – 3 hodiny týdně Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/

9 Strojírenství – počítačové řízení NC a CNC strojů
- Ve 3. ročníku – Obsluha CNC strojů – 2 hodiny týdně - Ve 4. ročníku – Konstrukce a provoz CNC strojů – 2 hodiny týdně Programování CNC strojů – 4 hodiny týdně Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/

10 Programování CNC strojů - základy
Soustružení: - Program SUF16 - základy programování seznámení se se základními funkcemi a principy programování volba nástrojů, korekce, nulové body, cykly + ukázka simulace v programu SUF16 Frézování: - Program FC16 - programování v 2,5 D základy programování principy frézování, základní funkce volba nástrojů, nulové body, cykly + ukázka simulace v programu FC16 Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/

11 Programování CNC strojů
Soustružení: - EMCO Sinumerik 810T - tvorba podprogramů volba nástrojů, korekce, nulové body, pracovní cykly + ukázka simulace v programu EMCO Sinumerik 810T Frézování: - EMCO Sinumerik 810M - programování 2,5 D základy programování volba nástrojů, nulové body, pracovní cykly programováni v polárních souřadnicích + ukázka simulace v programu EMCO Sinumerik 810T Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/

12 Programování CNC strojů – CAM systémy
Po absolvování předchozích výukových programů se studenti seznamují s CAM systémy. Soustružení: - AlphaCAM - tvorba 2D geometrie součásti pracovní cykly programování 4 osého obrábění volba nástrojů + ukázka simulace v programu AlphaCAM soustružení Frézování: - AlphaCAM - tvorba geometrie součásti frézování obrysů a vybrání ve 2,5D obrábění 3D ploch + ukázka simulace v programu AlphaCAM frézování Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/

13 Programování CNC strojů – CAM systémy
Posledním stupněm je program SolidCAM. Soustružení: - SolidCAM - zpracování modelu součásti pracovní cykly volba nástrojů + ukázka simulace v programu SolidCAM soustružení Frézování: - SolidCAM - tvorba geometrie součásti volba nástrojů pracovní cykly + ukázka simulace v programu SolidCAM frézování Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/

14 Programování CNC strojů – CAM systémy
- Velikou výhodou je, že v předmětu Konstrukční cvičení se studenti naučí pracovat v programu SolidWorks. - SolidCAM je plně integrovaný CAM systém v prostředí CAD systému SolidWorks. - Studenti tak pracují v již známém prostředí. Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/

15 Programování CNC strojů
Při výuce dbáme na: - logické uvažování - práci s vlastními poznámkami - práci s „Nápovědou“ jednotlivých programů - využití znalostí z jiných předmětů (Strojírenská technologie, Praxe, Konstrukční cvičení, Stavba a provoz strojů, Technické kreslení, Matematika) – vysoká provázanost těchto předmětů - samostatnost Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/

16 Naši studenti se zúčastňují soutěží v programování SolidCAM.
Soutěže v programování SolidCAM Naši studenti se zúčastňují soutěží v programování SolidCAM. Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/

17 Programování CNC strojů - cíle
- Většina absolventů pokračuje ve studiu na vysoké škole – především VUT Brno - Příprava studentů na další studium, případně na práci programátora CNC - Vybudování samostatného a logického myšlení u studentů Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji CZ.1.07/1.1.00/


Stáhnout ppt "KRAJSKÉ SESTKÁNÍ METODIKŮ"

Podobné prezentace


Reklamy Google