Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
PRINCIP, ÚČEL, ROZDĚLENÍ A POUŽITÍ
HŘÍDELE PRINCIP, ÚČEL, ROZDĚLENÍ A POUŽITÍ
2
HŘÍDELE válcové součásti umožňující a přenášející rotační pohyb
dle použití se rozdělují do dvou skupin: nosné a hybné
3
Nosné hřídele - také někdy osy, mohou být:
- nepohyblivé v rámu stroje, nesou otáčející se součásti, jako kladky, řetězky, bubny zdvihadel, vodící kladky apod. - otočné s naklínovanými nebo nalisovanými koly, které však nepřenášejí kroutící moment, např. nápravy železničních vagonů.
4
Hybné hřídele - Přenášejí kroutící moment, dělí se na:
namáhané prostým krutem namáhané krutem a ohybem namáhané dynamicky
5
HŘÍDELOVÉ ČEPY - části hřídelů, kterými se hřídel opírá o rám stroje apod. Síly, vyvolané zatížením hřídele se přenášejí stykovou plochou čepů na ložiska. Pohybem v ložisku dochází k tření, které se mění na teplo. Vhodnou konstrukcí čepů lze snížit tření a tím zvýšit účinnost stroje a předcházet nadměrnému opotřebení. Podle směru, kterým působí zatížení, rozeznáváme čepy: radiální – přenášejí síly působící kolmo na čep axiální – síly působí v ose čepu (hřídele)
6
Radiální čepy - válcové: Čelní: Krční:
U hřídelů s převislými konci nebo uložených na více než dvou podpěrách Vytvořeny na konci hřídele
7
Radiální čepy - kuželové:
Kromě radiální, zachytí i menší axiální sílu, zajišťují hřídel proti osovému posunutí v jednom směru.
8
Radiální čepy - kulové:
Umožní vychýlení hřídele ve všech směrech; pro malá zatížení a malé rychlosti.
9
Axiální čepy - Nožní (patní) válcové:
Pro malé tlaky; čep je kalený, opírá se o kalenou podložku.
10
Axiální čepy - Nožní (patní) kuželové:
Kromě axiální, zachytí i radiální sílu, zajišťují hřídel proti osovému posunutí v jednom směru.
11
Axiální čepy - Nožní (patní) kulové:
Samo stavitelný; tření ve velké ploše.
12
Axiální čepy - Prstencové:
13
Axiální čepy - Hřebenové: Výrobně náročné = drahé
14
Radiální čepy jsou namáhány na ohyb a otlačení, někdy i krutem, proto je nutno při jejich výpočtu uvažovat kombinovanou pevnost. Axiální čepy jsou namáhány na tlak (otlačení).
15
U patního válcového čepu roste směrem k obvodu nosné plochy kluzná rychlost, proto dochází na obvodu k většímu opotřebení než uprostřed, takže zaběhnutá plocha je mírně klenutá. Následkem toho v okolí osy čepu nadměrně stoupá tlak, v ose čepu je teoreticky nekonečně velký, a čep se zadírá. Proto se střední část čepu vybírá. P = 𝐹 𝑆 ; S = 𝜋(𝑑22 −𝑑12) 4
16
Materiály hřídelů
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.