Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilErik Kraus
1
VÝUKOVÉ METODY INFORMAČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V KNIHOVNĚ UNIVERZITNÍHO KAMPUSU MU
Jiří Kratochvíl
2
Než začneme … 5 W + 1 H Why? Proč chceme vyučovat?
Who? Komu bude výuka určena? What? Co bude předmětem výuky? Where? Kde výuka proběhne? When? Kdy výuka proběhne How? Jak bude výuka probíhat?
3
WHY? Zpřehlednění zdrojů informací
Vysvětlení efektivního vyhledávání ve zdrojích Zdůraznění etických a právních aspektů při vyhledávání a zpracování informací Podpora zvyšování informační gramotnosti Podpora rozvoje vědy a výzkumu Plnění Dlouhodobého záměru MU
4
WHO? Předměty vyučované na LF Jednorázové vzdělávací lekce
DSVIz01 Získávání vědeckých informací (Ph.D., 5 kreditů) VSIV021 Informační výchova (Bc., Mgr., MUDr., MDDr., 2 kredity) VSIL021 Information literacy (zahraniční MUDr., MDDr., 1 kredit) Jednorázové vzdělávací lekce Kurzy KUK: Vyhledávání a zpracování vědeckých informací Prezentace EIZ pro zaměstnance LF
5
WHAT? Základní terminologie Katalogy českých a zahraničních knihoven
Rešeršní strategie Elektronické informační zdroje Multioborové databáze (WoS, Scopus, SD, Springer aj.) Oborové databáze (Medline, Embase aj.) Obecné pokyny ke kvalifikačním pracím Publikační a citační etika Citační rejstříky
6
WHERE? Knihovna Učebny Kliniky Internet
7
WHEN?
8
HOW? (doktorandi, Kurzy KUK)
LEKCE 1 (část 1) (80 minut) 5 – Pravidla užívání EIZ – vysvětlování 10 – Portál EIZ – instruktáž 5 – Vzdálený přístup – instruktáž 10 – Rešeršní strategie – vysvětlování 5 – AKTIVITA 1 – tvorba klíčových slov k zadanému tématu 10 – Metalib a SFX – instruktáž 10 – AKTIVITA 2 – tvorba klíčových slov, rešeršního dotazu, hledání v Metalibu 10 – Web of Science – instruktáž 15 – ProQuest – instruktáž
9
HOW? (doktorandi, Kurzy KUK)
LEKCE 1 (část 2) (70 minut) 40 – EndNoteWeb – instruktáž 30 – AKTIVITA 3 – EndNoteWeb (adresář, hledání, generování)
10
HOW? (doktorandi, Kurzy KUK)
LEKCE 2 (část 1) (85 minut) 5 – Jak třídit hledané informace pro snadné vyhledávání 5 – Nakladatelství - knižní katalogy – vysvětlování 15 – Souborný katalog MU – instruktáž 10 – AKTIVITA 1 – Rezervace knihy 5 – Medvik + BMČ – instruktáž 5 – Služba MVS – instruktáž 5 – Služba Rešerše – instruktáž 15 – AKTIVITA 2 – Objednávka MVS a Rešerše 5 – Thieme, Wiley, Lippincot – instruktáž 5 – Plné texty českých časopisů – instruktáž 10 – ScienceDirect, Wiley, SpringerLink – instruktáž
11
HOW? (doktorandi, Kurzy KUK)
LEKCE 2 (část 2) (65 minut) 10 – Lékařské databáze – vysvětlování 10 – MEDLINE, EMBASE – instruktáž 20 – AKTIVITA 3 – vyhledávání v databázích 5 – Vyhledávání zkratek názvů časopisů – instruktáž 5 – Vyhledávání ISSN – instruktáž 5 – Volně přístupné databáze – vysvětlování 10 – AKTIVITA 4 – Vyhledávání podle konkrétních medicín- ských témat v databázích
12
HOW? (doktorandi, Kurzy KUK)
LEKCE 3 (část 1) (50 minut) 10 – Pravidla publikační etiky, plagiátorství – vysvětlování 10 – Citační etika (terminologie, zásady) – vysvětlování 5 – Údaje v bibl. citaci a jejich získávání – vysvětlování 10 – Metody citování – vysvětlování 5 – AKTIVITA 1 – sestavení bibliografické citace 10 – Bibliografické citace – vysvětlování
13
HOW? (doktorandi, Kurzy KUK)
LEKCE 3 (část 2) (75 minut) 10 – Impact factor – vysvětlování 10 – Impact factor ve Wos – instruktáž 10 – AKTIVITA 2 – zjišťování impact factoru 5 – SNIP a SJR – vysvětlování 5 – SNIP a SJR – instruktáž 5 – AKTIVITA 3 – zjišťování SNIP a SJR 10 – H-index – vysvětlování 5 – H-index ve Web of Science – instruktáž 5 – AKTIVITA 4 – zjišťování h-indexu ve Web of Science 5 – H-index ve Scopusu – instruktáž 5 – AKTIVITA 5 – zjišťování h-indexu ve Scopusu
14
HODNOCENÍ STUDENTY Prosím, ponechte tato témata pro další kolegy, kteří budou studovat po nás a budou tak "zoufalí" jako já, před tím, než jsem absolvovala předmět získávání vědeckých informací. Uvítala bych více hodin praktického procvičování ... Podal nám opravdu důležité informace, nic nadbytěčného a nevyužitelného… Názorné, jasné. Dostatek praktických příkladů. Výborná studijní literatura na každou hodinu. Ochotní vyučující. … vysvětlil jasně, stručně a výstižně, co, kde, kdy a proč hledat … když někdo potřeboval poradit, nebo něčemu neporozmněl, ihned přišel, ukázal a vysvětlil! … oceňuji papírovou formu přednášky … Názorným sposobom … interaktívna debata, workshop s možnosťou otestovať prakticky získané informácie … príjemné vystupovanie.
15
JAK NA E-LEARNING? Jaké jsou mé schopnosti a možnosti?
Jaký e-learningový systém? Jak strukturovat kurz? Jak motivovat studenty? Jak získat zpětnou vazbu?
16
PŘÍPRAVA E-LEARNINGU? rozdělit si s kolegy konkrétní úkoly
stanovit harmonogram přípravy kurzu úzce spolupracovat s grafikem při přípravě materiálů promyslet didaktičnost materiálů
17
KONCEPCE strukturovat kurz analogicky s klasickou výukou
možnost postupného nebo neomezeného zpřístupnění výukových materiálů motivace menšími, ale četnými úlohami
18
Výukové metody a materiály
Vysvětlování
19
Výukové metody a materiály
Instruktáž
20
Výukové metody a materiály
Vytváření dovedností
21
Výukové metody a materiály
Procvičování
22
ÚKOLY Katalog a skenování MVS Rešerše Metalib Medline EndNoteWeb
Impact factor
23
HODNOCENÍ STUDENTY výukové materiály mi zostanú k dispozícii kedykoľvek … žiadna časová náročnosť a pritom získanie užitočných informácií Naučíte se vyhledávat v databázích … na rozdíl od metody pokus/omyl interaktivní a srozumitelnou formou, výborně fungující e-learningový kurz Predmet s perfektnym vyuzitim v praxi Absence vyučujícího jež by k tématu přímo doplňoval informace Mně osobně systém e-learningové výuky u tohoto přednětu plně vyhovoval. Interaktivni manualy byly obcas prilis interaktivni Mně to zcela vyhovovalo Tato forma vyuky mi pro daný předmět vyhovovala Že se v některých interaktivních výukových materiálech nedalo listovat zpátky
24
SPOKOJENOST S E-VÝUKOU
25
DĚKUJI ZA POZORNOST kratec@ukb.muni.cz +420 549 49 3710
Jiří Kratochvíl
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.