Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
2
EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS Autor: Mgr. Martina Kokšteinová Datum vytvoření: „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Klíčová slova: expresionismus, Edvard Munch, Die Brucke, Blaue Reiter, kubismus, Pablo Picasso Anotace: výkladová prezentace pro získání informací na téma Expresionismus a kubismus, zodpovězení následného testu, hledání obrazů na internetu Způsob využití: výklad, test, práce na internetu
3
Expresionismus - exprese - „výraz“ - usiluje o přesvědčivé
a naléhavé vyjádření vnitřních, většinou tragických nebo rozporuplných pocitů umělce - užívá nadsazené výrazové prostředky (deformace, karikatura)
4
Německo - vrcholným obdobím první dvě desetiletí 20. stol.
- vznikají skupiny mladých umělců usilujících o provokaci proti akademickému umění - „Die Brücke“ (Most) – Drážďany - Der Blaue Reiter (Modrý jezdec) - Mnichov
5
Ernst Ludwig Kirchner Erich Heckel Max Pechstein Emil Nolde
Die Brücke Ernst Ludwig Kirchner Erich Heckel Max Pechstein Emil Nolde
6
- inspirace z fauvismu, práce se zářivými barvami
- prostor bez perspektivy - deformace a redukce skutečných tvarů - výrazné kontury - náměty: příroda, sociálně kritické vyjádření k velkoměstu a jeho typickým představitelům
7
Der Blaue Reiter - intelektuálnější směr, vyjádření konkrétních myšlenek, symbolů, četnost tvarů, přítomnost kompozice - mezinárodní skupina založena mnichovskými malíři
8
Přechod k abstraktnímu umění
Franz Marc, August Macke Alexej Georgijevič Javlenski Vasilij Kandinskij Paul Klee Robert Delaunay Oskar Kokoschka Egon Schiele Otto Dix, Georg Grosz Max Beckmann
9
Paul Klee - velmi originální, všestranně nadaný umělec (malba, hudba, poezie) - filozofické schopnosti - hlásil se k dětské čistotě vyjádření - jeho dílo je neuchopitelné
10
Kubismus - směr vznikl v Paříži, ve stejné době jako expresionismus
- „cubus“ - krychle (užívání geometrických tvarů) - odmítá tradiční pohled na skutečnost z jednoho pevného bodu, věci vnímá z několika úhlů - období cézannovské, analytický kubismus a syntetický
11
- redukce tvarů na základní geometrická tělesa krychle, kvádru a jehlanu
- budování prostoru bez perspektivy - deformace postav a obličejů po vzoru černošských masek - rozbití předmětů na jednotlivé části, nazírání z různých stran a následné skládání - redukce barvy
12
Pablo Picasso - jeden z největších malířů 20. stol.
- prošel mnoha uměleckými slohy - první výstavu pořádal ve 20 letech - usadil se v Paříži, v umělecké čtvrti Montmartre - jeho první díla jsou realistická - dále prošel tzv. modrým obdobím (obrazy malované v chladných modrých barvách, např. Beznaděj)
13
- později přešel na barvu růžového odstínu, maloval jí obrazy z cirkusového prostředí, např. Kejklíř
14
- pod vlivem černošské plastiky
a Cézanna opouští Picasso perspektivu ve svých obrazech, zjednodušuje barevnost a geometrizuje tvary - např. Avignonské slečny (zachycení prostitutek) - Picasso tvoří také první koláž v moderním umění (obraz slepený z různých materiálů) – např. Tři hudebníci - uměleckým přítelem se stal Georges Braque, další kubista
15
- malíř se prosadil díky galeristům, kteří v něm rozpoznali talent a odkoupili jeho obrazy
- byl za svého života dobře finančně zajištěn
16
Test: 1. Charakterizujte umělecký projev expresionismu a uveďte hlavní představitele. 2. Jaké principy užíval kubismus v malířství? 3. Jakými tendencemi prošel v malířství Pablo Picasso?
17
Odehnalová Alena – Vybrané kapitoly z dějin kultury, CERM
Zdroje: Odehnalová Alena – Vybrané kapitoly z dějin kultury, CERM s. r. o., Brno 2001, ISBN Robert Cumming – Velký ilustrovaný průvodce umění, Slovart, Praha 2007, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.