Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MECHANIZMUS ŘÍZENÍ NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MECHANIZMUS ŘÍZENÍ NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU"— Transkript prezentace:

1 MECHANIZMUS ŘÍZENÍ NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU
Eliška Kubičková

2 ZADÁNÍ Navrhněte a konstrukčně proveďte mechanizmus řízení nákladního automobilu do celkové hmotnosti 9t podle následujícího postupu: ZADÁNÍ: Navrhněte a konstrukčně proveďte mechanizmus řízení nákladního automobilu do celkové hmotnosti 9t podle následujícího postupu: Zvolte vhodný typ mechanizmu řízení Proveďte rozbor geometrie řízení Proveďte návrhové a kontrolní výpočty jednotlivých částí mechanizmu Proveďte konatrukční návrh mechanizmu řízení a jeho jednotlivých částí ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

3 ZADÁNÍ 1. Zvolte vhodný typ mechanizmu řízení
2. Proveďte rozbor geometrie řízení ZADÁNÍ: Navrhněte a konstrukčně proveďte mechanizmus řízení nákladního automobilu do celkové hmotnosti 9t podle následujícího postupu: Zvolte vhodný typ mechanizmu řízení Proveďte rozbor geometrie řízení Proveďte návrhové a kontrolní výpočty jednotlivých částí mechanizmu Proveďte konatrukční návrh mechanizmu řízení a jeho jednotlivých částí ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

4 ZADÁNÍ 3. Proveďte návrhové a kontrolní výpočty jednotlivých
částí mechanizmu 4. Proveďte konstrukční návrh mechanizmu řízení a jeho jednotlivých částí ZADÁNÍ: Navrhněte a konstrukčně proveďte mechanizmus řízení nákladního automobilu do celkové hmotnosti 9t podle následujícího postupu: Zvolte vhodný typ mechanizmu řízení Proveďte rozbor geometrie řízení Proveďte návrhové a kontrolní výpočty jednotlivých částí mechanizmu Proveďte konatrukční návrh mechanizmu řízení a jeho jednotlivých částí ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

5 Parametry zadaného vozidla DAEWOO AVIA D60/90
Kategorie: lehký nákladní automobil třídy N2 Řídící náprava: přední tuhá náprava Max. zatížení: 9t Rozvor náprav: 5100mm Rozchod řídící nápravy: 1802mm ZADÁNÍ: Navrhněte a konstrukčně proveďte mechanizmus řízení nákladního automobilu do celkové hmotnosti 9t podle následujícího postupu: Zvolte vhodný typ mechanizmu řízení Proveďte rozbor geometrie řízení Proveďte návrhové a kontrolní výpočty jednotlivých částí mechanizmu Proveďte konatrukční návrh mechanizmu řízení a jeho jednotlivých částí ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

6 Parametry zadaného vozidla DAEWOO AVIA D60/90
Zatížení na přední nápravu: 2900kg Převodka řízení: převodka integrovaná s hydraulickým posilovačem řízení ZF Schväbisch Gmünd, typ ZF 8090 ZADÁNÍ: Navrhněte a konstrukčně proveďte mechanizmus řízení nákladního automobilu do celkové hmotnosti 9t podle následujícího postupu: Zvolte vhodný typ mechanizmu řízení Proveďte rozbor geometrie řízení Proveďte návrhové a kontrolní výpočty jednotlivých částí mechanizmu Proveďte konatrukční návrh mechanizmu řízení a jeho jednotlivých částí ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

7 Parametry pro rozbor geometrie a kinematiky
Poloměr rejdu rs = 38mm Dynamický poloměr kola rdyn = 365mm Záklon rejdové osy 0 = 3°±30´ ZADÁNÍ: Navrhněte a konstrukčně proveďte mechanizmus řízení nákladního automobilu do celkové hmotnosti 9t podle následujícího postupu: Zvolte vhodný typ mechanizmu řízení Proveďte rozbor geometrie řízení Proveďte návrhové a kontrolní výpočty jednotlivých částí mechanizmu Proveďte konatrukční návrh mechanizmu řízení a jeho jednotlivých částí ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

8 Parametry pro rozbor geometrie a kinematiky
Maximální úhel natočení kola imax = 40° Příklon rejdového čepu 0 = 8° Odklon kola 0 = 0,5° ZADÁNÍ: Navrhněte a konstrukčně proveďte mechanizmus řízení nákladního automobilu do celkové hmotnosti 9t podle následujícího postupu: Zvolte vhodný typ mechanizmu řízení Proveďte rozbor geometrie řízení Proveďte návrhové a kontrolní výpočty jednotlivých částí mechanizmu Proveďte konatrukční návrh mechanizmu řízení a jeho jednotlivých částí ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

9 Volba typu řídícího mechanizmu
ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

10 Řešení geometrie řízení
1. Grafické řešení lichoběžníka řízení 2. Početní řešení lichoběžníka řízení 3. Řešení kinematické charakteristiky řízení ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

11 Výsledky početního řešení lichoběžníku řízení
Délka spojovací tyče u = 1542mm Úhel řídící páky kola  = 14°30´ Změna délky spojovací tyče vlivem sklonu osy rejdu u = 0,013% Kontrola mechanizmu proti vzpříčení e = 69°32´ > 20° = min i = 146°39´ < 160° = max ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

12 Výsledky početního řešení lichoběžníku řízení
Změna rozdílu natočení levého a pravého kola vlivem sklonu rejdové osy ´ -  = 30´ Velikost úhlu spojovací tyče v příčné rovině vozidla  = 2°9´ ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

13 Kinematická charakteristika řízení e = f(i)
ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

14 Rozbor silového působení na mechanizmus řízení
Rozbor silového působení spočívá ve stanovení sil a momentů na řídící mechanizmus v těchto režimech: přímá jízda brzdění zatáčení brzdění v zatáčce ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

15 Rozbor silového působení na mechanizmus řízení - postup
Schematické znázornění mechanizmu v daném režimu jízdy Stanovení silových účinků na jednotlivá tělesa metodou uvolňování Výpočet sil a momentů v jednotlivých režimech ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

16 Výsledky silového rozboru
Největší silové účinky na řídící mechanizmus vyšly v těchto režimech: Brzdění Brzdění v zatáčce ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

17 Konstrukční provedení řídícího mechanizmu a jeho částí
Konstrukční návrh jednotlivých částí řídícího ústrojí Pevnostní kontrola navržených částí Zpracování výkresové dokumentace mechanizmu řízení a jeho částí ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

18 Pohled na mechanizmus řízení
ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

19 Pevnostní kontrola navržených částí mechanizmu
Způsob namáhání jednotlivých částí Spojovací tyč – vzpěr Páky spojovací tyče – tlak + ohyb Řídící páka – tlak + ohyb Spojovací táhlo řízení – tah Hlavní páka řízení – tah – tlak Kulové klouby spojovací tyče a spojovacího táhla - otlačení ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce

20 Kontroly uložení Řídící páka kola – kuželový spoj - úsečové pero
Páky spojovací tyče – kuželový spoj Hlavní páka řízení – jemné drážkování ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce


Stáhnout ppt "MECHANIZMUS ŘÍZENÍ NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU"

Podobné prezentace


Reklamy Google