Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilZbyněk Toman
2
Název školy: STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA a STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ, Česká Lípa, 28. října 2707, příspěvková organizace Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0880 Digitální učební materiály – www.skolalipa.cz Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/ 2- Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení materiálu:VY_32_INOVACE_235_Infotainment_PwP Typ materiálu:PowerPointová prezentace Předmět, ročník, obor:Mediální výchova a rétorika, 1. ročník, Mechanik elektronik, Obchodník Číslo a název sady:Sada č. 12 - Média a jejich vliv na mezilidské vztahy. Reklama Téma:Infotainment Jméno a příjmení autora:Lenka Brychová Datum vytvoření:20. 2. 2013 Anotace: Žák porozumí pojmu infotainment, pochopí okolnosti vzniku, uvede příklady podávání zpráv zábavnou formou. Porovná rozdíly v předpovědi počasí během 20 let. Uvědomí si principy infotainmentu i v dalších médiích. Uvede argumenty pro tvrzení „Infotainment ovlivňuje mezilidské vztahy.“ Materiál slouží k výkladu nové látky, ale i k jejímu opakování. Zdroje:Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
3
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA a STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ, Česká Lípa, 28. října 2707, příspěvková organizace
4
1. Pojem a vznik 2. Zpráva v infotainmentu 3. Příklady infotainmentu 4. Pořady 5. Předpověď počasí 6. Infotainment nejen v TV 7. Jak působí na mezilidské vztahy? 8. Odkazy 9. Použitá literatura
5
složené slovo: information – informace entertainment – pobavení, zábava význam: podávání zpráv zábavnou formou („infozábava“) použití: zejména profesionální novinářský slang
6
vznik: 70. léta 20. stol., USA nový trend ve zpravodajství založený na podávání zpráv zábavnou formou Proč? zpřístupnění zpráv širšímu publiku finanční zisk (zejména komerční televize) sledovanost
7
odlišné řazení zpráv snaha o atraktivitu nejdůležitější ty, co působí na city člověka začátek: skandál, vražda, loupež … závěr: dojemný (zvířátka) ?
8
nahrání určité scény zopakování scény pomocí komparsu záběry na okolí místo na osobu, se kterou má interview informace z doslechu Jedná se ještě o zpravodajství?
9
výstup redaktora na závěr zpráv (STAND UP) – př. reportér na závěr reportáže o kvalitě restaurací kousne do pokrmu vyprávění o lidských osudech – tzv. háelpéčko (hluboký lidský příběh) př. reportáž ze zákulisí Superstar zaměřena na příběh dívky, která zachránila tonoucí dítě
10
zpravodajství má svou dramaturgii – sestavení zpravodajské relace, aby měla dramatické vrcholy a okamžiky zklidnění na konci zpráva vzbuzující příjemné pocity (zvířátka), rarita … pointa zpráv – utajování některých informací do poslední chvíle (okamžik překvapení, napětí) př. aktuálně zabití holčičky v České Lípě
11
živé vstupy – doklad toho, že je televize „při tom“ konverzační tón moderátorů – moderátoři mezi sebou konverzují nebo „laškují“ a motivují tak zprávy, které přijdou angažování celebrit – některé zpravodajské pořady uvádějí známé osobnosti (př. přímé volby prezidenta)
12
Kotel, Máte slovo … Moderátor: a) se snaží vyvolat emoce, nejde mu o podstatu věci (i za hranici vkusu) b) často nezná dostatečně problematiku c) cituje slova hostů, často vytržená z kontextu INTOTAINMENT CITACEEMOCENEZNALOST
13
Porovnejte předpověď počasí z roku 1989 na ČT2 a počasí z roku 2011 na ČT24 a na Nově. http://www.youtube.com/watch?v=pvpFZBAKLfY http://www.youtube.com/watch?v=pvpFZBAKLfY http://www.youtube.com/watch?v=Ji3qQQXC-HE http://www.youtube.com/watch?v=Ji3qQQXC-HE http://www.youtube.com/watch?v=ceu9J6Sh9CE http://www.youtube.com/watch?v=ceu9J6Sh9CE
14
1989 x 2011 (cca 20 let) dnes velkolepá show, zejména na komerčních stanicích vlastní předpověď počasí až na druhé koleji důležitost „modelky“, celebrity trikové efekty (film) – moderátorky „chodí“ po horách, „stojí“ ve vodě, pod deštníkem za mohutného deště, na rukou „odhánějí“ mráčky 3D grafika
15
i rozhlas, Internet, tištěná média: řazení zpráv podle senzačnosti (ne důležitosti) emocionálně zabarvené příběhy na prvních stránkách negativní zprávy palcové titulky, velké obrázky grafické rozvržení média (layout) dnes všechny deníky barevné
16
Nárůst agresivity Neúcta k základním hodnotám Neúcta k životu Tendence věřit všem zprávám – nereálná představa o světě
17
http://www.youtube.com/watch?v=pvpFZBAKLfY http://www.youtube.com/watch?v=pvpFZBAKLfY http://www.youtube.com/watch?v=Ji3qQQXC-HE http://www.youtube.com/watch?v=Ji3qQQXC-HE http://www.youtube.com/watch?v=ceu9J6Sh9CE http://www.youtube.com/watch?v=ceu9J6Sh9CE
18
Pospíšil Jan, Závodná Lucie Sára: Mediální výchova, ComputerMedia, Kralice na Hané 2009, s.37-38, ISBN: 978-80-7402-022-3 MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s. ISBN 978-807-3673-154.
19
Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Škola vlastní licence k software, pomocí kterých byl zpracován tento digitální učební materiál. Pro citaci byla použita norma ISO 690.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.