Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
BALET V ČESKÉ REPUBLICE PO ROCE 1989
Roman Vašek
2
Před rokem 1989 V dramaturgii nevyhraněnost a konzervativnost, důraz na balety ruské a sovětské provenience Soubory přestárlé (v menších regionálních i průměr 40 let), nefungující generační obměna Špatná interpretační kvalita v malých souborech (zde tanečníci často bez kvalifikace) „stojaté vody“ v hlavních souborech v Praze (šéf Jiří Němeček s přestávkami 24 let) a Brně (šéfka Olga Skálová 13 let) Sociální jistoty – odchod do důchodu za výsluhu let
3
Začátek 90. let Změny ve vedení souborů (v Praze šéfem Vlastimil Harapes, v Brně Zdeněk Prokeš) Jen pozvolná změna v dramaturgii (Kylián a západní choreografové na repertoáru Národního divadla až v průběhu 90. let) 1990 vznik Tanečního sdružení ČR – zprvu ambice sdružovat celý tanec v ČR, posléze těžiště v oblasti baletu
4
90. léta – proměny (nejen) baletní sítě
Zániky Balet Československé televize Samostatný baletní soubor v Opavě Armádní umělecký soubor (taneční složka) Československý soubor písní a tanců – transformace, poté vytunelování a zánik Nové soubory (krátké trvání) Upside Down, resp. Prozaické baletní divadlo (Irena Janovcová) České baletní divadlo, resp. Baletní divadlo Praha (Jana Kůrová) Co s ním? Pražský komorní balet (změny zřizovatele)
5
90. léta – trendy a události
Začátek výrazné redukce tanečníků v souborech U největších souborů v průběhu dekády o 30–40 % U menších na hranici možného fungování Masivní příchod kvalitních tanečníků ze zemí bývalého SSSR Růst interpretační kvality i v malých souborech V Ústí nad Labem až 90 % tanečníků z bývalého SSSR Zvyšování podílu kvalifikovaných tanečníků, omlazování souborů, generační obměna Vznik soukromých tanečních konzervatoří Taneční centrum Praha 1. soukromá taneční konzervatoř (později TK I. V. Psoty, Pražská Taneční konzervatoř a Střední odborná škola) Ztráta sociálních jistot (od 1996 zrušena možnost odchodu do důchodu za výsluhu let)
6
90. léta – dramaturgie ND Praha (Vlastimil Harapes 1990-2002)
Výrazný podíl klasiky a českých choreografů Inscenace tandemu Libor Vaculík – Jozef Bednárik (jiný přístup k příběhu, filmová inspirace, podívaná) Díla Jiřího Kyliána (Choreografie z Nizozemí v roce 1993 a nepřipravenost souboru) Volný cyklus Amerikana ND Brno (Zdeněk Prokeš ) Staré pozapomenuté nebo nové velké celovečerní tituly Inscenace Libora Vaculíka Pražský komorní balet (Pavel Šmok do 1998) Kvalitní jádro repertoáru: Pavel Šmok, Libor Vaculík, Petr Zuska, Jiří Kylián
7
Začátek milénia Turbulence v Pražském komorním baletu
1. – Odstoupení Šmoka a Opěly, změna na Balet Praha a vedení Vaculíkem a Schneiderem 2. – Začlenění pod Státní operu Praha – proměna repertoáru a poslání (vede Pavel Ďumbala) Experiment v Liberci V roce 2000 krátce šéfem baletního souboru Petr Tyc Generační obměna ve vedení souborů Šéfem baletu ND Praha Petr Zuska Šéfem baletu ND Brno Karel Littera (později Lenka Dřímalová) Šéfem baletu v Plzni Jiří Pokorný
8
„Nultá léta“ – trendy a události
Rozpad baletního souboru v HD Karlín Pokračuje zmenšování souborů Pokračuje příchod zahraničních tanečníků (už nejen ze zemí bývalého SSSR) Pokračuje růst interpretační kvality = růst konkurence Pokračuje snižování průměrného věku v souborech Akcentuje se sociální problematika (téma transition) Etablují se školní soubory (Bohemia Balet, Balet Praha Junior) V systému přehlídek pořádaných TSČR (interpretační, inscenační a choreografická) se interpretační část vyvine v mezinárodní baletní soutěž
9
Situace v posledních letech
ND Praha (Petr Zuska) Nejlepší ekonomické zázemí (zaostává ale za evropskými ekonomickými standardy) Dramaturgie: pestrost a vyváženost Pravidelně tvorba uměleckého šéfa Zusky Menší podíl ostatních českých choreografů (Vaculík, Kodet) Menší podíl klasiky a klasika v nových režijních výkladech Neoklasika Johna Cranka a balety Youriho Vamose Uvádění ověřených děl zahraničních autorů (Mats Ek, William Forsythe, Nacho Duato, Itzik Galili, Christopher Bruce; Jiří Kylián…) Miniatury, baletní gala, osvětové a vzdělávací programy, práce s publikem
10
Situace v posledních letech
ND Brno (Lenka Dřímalová, od 2013 Mário Radačovský) Špatné ekonomické zázemí, které neodpovídá významu souboru (nemůže konkurovat Praze) Časté změny v souboru (krátká působení kvalitních mladých tanečníků ze zahraničí) Pestřejší dramaturgie (Krzysztof Kantor, Uwe Scholz, Gayetano Soto…) Časté vstupování do koprodukcí NDMS Ostrava (Igor Vejsada, od 2013 Lenka Dřímalová) Konvenční klasika a problematické experimenty, sázka na „populár“, nyní proměna dramaturgie DJKT Plzeň (Jiří Pokorný) Původní celovečerní inscenace českých autorů Příležitosti pro začínající tvůrce (Alena Pešková, Richard Ševčík)
11
Situace v posledních letech
MD Olomouc (Robert Balogh) „Standard“ SDOB Ústí nad Labem (Vladimír Nečas) JD České Budějovice (Attila Egerházi) Výrazná proměna dramaturgie (Kylián, Zuska, Kuneš, Radačovský…), dominují složené programy Příchod cizinců a růst interpretační kvality DFXŠ Liberec (Alena Pešková) Nejhorší ekonomické zázemí Výrazné autorské „taneční divadlo“ SD Opava Problematické pokusy o samostatné baletní inscenace Balet Městského divadla Brno, operní balet ND Praha
12
Situace v posledních letech
Pražský komorní balet (Ladislava Jandová) Vývoj: odchod ze Státní opery Praha – vedení Lucií Holánkovou – vedení Ladislavou Jandovou Hledání nové tváře (stěžejní autorkou Hana Turečková) Ambiciózní vize (např. spolupráce s Jiřím Bubeníčkem) Dekka Dancers Vzešlo z okruhu tanečníků ND Praha Tvůrci: Tomáš Rychetský, Viktor Konvalinka Bohemia Balet Poloprofesionální soubor se zázemím v TK hl. m. Prahy Kvalitní dramaturgie (Pavel Šmok, Jiří Kylián, Petr Zuska; zahraniční neoklasika; nová tvorba začínajících choreografů; původní tvorba pro děti)
13
Aktuálně 2010 Začlenění Laterny magiky do Národního divadla, zmenšení souboru na polovinu a přechod na externí smlouvy 2012 Sloučení baletu Státní opery Praha a baletu ND Praha ( = 82 tanečníků). Množící se spolupráce s nezávislou scénou Nové strategie na oslovení publika (aktivity ND Praha, flash mob v Liberci, Ostravě aj.) Probíhají projekty zaměřené na problematiku transition Omezování finančních prostředků vede v souborech k omezování aktivit, některé projekty jsou rušeny Změny ve vedení v Brně a Ostravě
14
Tanečníci baletu v roce 2011
V roce 2011 cca 340 tanečníků Z toho 16 % jako OSVČ Z tanečníků v pracovním poměru má 80 % smlouvu na dobu určitou (z toho 50 % termínovaná smlouva na 1 rok) Podíl absolventů konzervatoří 98,5 % Průměrný věk 26,6 let Podíl cizinců 25,2 % (nejvíce Rusové, Slováci, Japonci, Francouzi) Podíl žen 58 %
15
Průměrné platy v souborech (rok 2010)
16
Děkuji za pozornost Kontakt: roman.vasek@divadlo.cz Zdroje informací:
Taneční průzkum 2011 Český statistický úřad
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.