Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DISTRIBUCE
2
Prodejní cesty Souhrn prostředníků a zprostředkovatelských článků, jejichž prostřednictvím přechází zboží od výrobce ke kupujícímu Umožňují plynulý fyzický tok zboží, jeho vlastnických práv, informací, stimulování prodeje a plateb za zboží
3
Hlavní funkce Obchodní Logistická Podpůrné
4
Optimální výrobce Dodává včas V požadovaném množství Stimuluje poptávku Využívá nástrojů podpory prodeje Respektuje záruční lhůty Poskytuje opravy Optimální prostředník Má přístup k tržnímu segmentu Udržuje optimální zásoby produktů Poskytuje služby na úrovni Platí včas Uskutečňuje vlastní efektivní program
5
Volba distribuční cesty závisí na:
Druhu zboží Segmentu trhu Konkrétním spotřebiteli Velikosti zásilky Čekací době Prostorové dostupnosti Rozmanitosti výrobků
6
Spotřební trh Výrobce Výrobce Výrobce Výrobce Agent Velkoobchod VO
Maloobchod MO MO Spotřebitel Spotřebitel Spotřebitel Spotřebitel
7
Průmyslový trh Výrobce Prod. pobočka obchodní agent firmy reprezentant
průmyslový distributor odběratel
8
Příčiny konfliktů v distribuci
Neslučitelnost cílů Neujasněnost úloh a práv Závislost zprostředkovatele na výrobci Nestejné vnímání
9
Typy konfliktů Vertikální Horizontální Vícecestný
10
Typy distribuce Intenzivní distribuce Selektivní distribuce
Exkluzivní distribuce
11
Velkoobchod Zahrnuje všechny činnosti, které souvisí s prodejem zboží nebo služeb těm, kdo je prodávají dále, nebo těm, kteří je potřebují pro obchodní účely
12
Proč se využívají VO? Malí výrobci mají omezené fin.zdroje a nemohou si dovolit vybudovat vlastní organizaci pro prodej Vykonávají obch.činnosti efektivněji v důsledku velikosti svých operací Mají zkušenosti s obchodováním Mají širší sortiment
13
Hlavní činnosti VO Přetváří úzký sortiment výrobní na široký obchodní
Překlenuje časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou Přebírá riziko spojené s nákupem, dopravou a skladováním Podílí se na dohotovení zboží Skladuje, dopravuje, financuje, dělení celkového množství, poradenská služba
14
Třídění VO 1)Klasické VO
A)VO poskytující plné služby - široký sortiment - úzký sortiment B)VO s omezenými službami - Cash and Carry - přepravní VO - zásilkové VO - zajišťovatelé zásilek
15
2) Dohodci a zástupci (agenti a makléři)
3) Pobočky a kanceláře
16
Maloobchod Činnosti spojené s prodejem zboží a poskytováním služeb konečnému spotřebiteli pro jeho osobní spotřebu
17
Dělení maloobchodu 1) podle rozsahu služeb - minimální rozsah služeb
- střední rozsah služeb - plné služby
18
2) podle formy prodeje a) s vlastní prodejní plochou b) bez vlastní prodejní plochy: - katalogový prodej - přímý marketing - prodej prostřednictvím automatů - prodej prostřednictvím obchodních cestujících (podomní prodej) - online marketing
19
3) podle skladby sortimentu
a) specializované b) nespecializované - obchodní dům - supermarket – m2 - hypermarket – m2
20
Top 10 obchodních skupin na českém trhu (podle tržeb r.2004)
Firma obrat(mld.Kč) změna 1. Makro C&C ČR ,5 2. Ahold Czech Republic , ,1 3.Schwarz ČR (Kaufland,Lidl) 34, ,5 4.REWE ČR (Penny, Billa) , ,0 5.Tesco Stores ČR , ,0 6.Globus ČR , ,8 7.Tengelmann ČR(Plus,OBI) 18, ,2 8.-9.Carrefour ČR , ,0 Spar ČR , ,0 10.Delvita,a.s , ,0
21
Kraj Počet hypermarketů Prodejní plocha v m2 na 1000 obyv. Ústecký 18 120 Moravskoslezský 27 113 Plzeňský 8 98 Praha 13 89 Královéhradský 9 86 Olomoucký 11 84 Karlovarský 6 83
22
Jihomoravský 15 73 Zlínský 10 63 Pardubický 6 83 Jihočeský 60 Středočeský 52 Liberecký 5 50 Vysočina 7 47 Celkem ČR K 160 78
23
4) podle cenové úrovně - vysoké ceny - běžné ceny - nízké ceny
5) podle formy vlastnictví - nezávislé prodejny - řetězcové podniky - spotřebitelská družstva - smluvní řetězce
24
Atmosféra prodeje Umístění prodejny
Velikost, dispoziční vybavení, výloha Personál Cenová hladina Sortiment Služby
25
Franchising Systém distribuce, který provozuje podnik určitého vlastníka tak, jako by byl součástí velké sítě , používající stejnou obchodní značku, symboly, vybavení, zařízení. Znamená poskytnutí licence jednou osobou jiné osobě za určitý poplatek
26
platba Franchisor Franchisant licence, značka vyškolení, inf. o trhu obch.jméno, reklama koncepce podnikání nákup ve velkém inovace výrobků
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.