Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
55.1 Pravopis podstatných jmen
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 55.1 Pravopis podstatných jmen Autor: Mgr. Drahomíra Párová
2
KATEGORIE PODSTATNÝCH JMEN
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 55.2 Co již víme? KATEGORIE PODSTATNÝCH JMEN ROD MUŽSKÝ ŽENSKÝ STŘEDNÍ ČÍSLO JEDNOTNÉ MNOŽNÉ PÁD 1.p. kdo? co? 2.p. koho? čeho? 3.p. komu? čemu? 4. p. koho? co? 5. oslovujeme 6. p. o kom? čem? 7.p. s kým? čím? VZOR PÁN HRAD MUŽ STROJ PŘEDSEDA SOUDCE ŽENA RŮŽE PÍSEŇ KOST MĚSTO MOŘE KUŘE STAVENÍ
3
55.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy?
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 55.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Jak správně určím –i/-y? 1. Určím rod (životnost) podstatného jména 2. Určím vzor podstatného jména 3. Vzor dosadím do požadovaného tvaru s našimi ps__ 1. pes – rod mužský životný 2. pes – vzor pán 3. s našimi pány – s našimi psy A nyní zkus sám(-a) V jetel- létají motýl-. Ve výběhu jsme viděli lv- a pardál-. Nad útes- létají orl-. Rodiče si dopisovali se Španěl- a Francouz-. Jeli jsme několika tunel-. Datl- jsou užiteční, neboť se živí červ-. Losos- jsou dravc-. Dej psov- jíst. Chlapc- dělali hluk s motocykl-.
4
55.4 Co si řekneme nového? ŽIVOTNOST
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 55.4 Co si řekneme nového? POZOR!!! ŽIVOTNÝ NEZNAMENÁ ŽIVÝ ………………………….. NEŽIVOTNÝ NEZNAMENÁ MRTVÝ ŽIVOTNOST Jak poznám rod mužský životný a neživotný? POROVNÁM 1. A 4. PÁD SHODUJÍ SE NEŽIVOTNÝ NESHODUJÍ SE ŽIVOTNÝ př. 1. p. pes – 4.p. psa neshodují se životný př. 1. p. strom – 4.p. strom shodují se neživotný Urči životnost PES TANK NEBOŽTÍK VÝPRAVČÍ MIKROB DAV STRAŠÁK SOUDCE UMRLEC SNĚHULÁK SKOT KOSTLIVEC STROM U NĚKTERÝCH PODST.JMEN SI MŮŽEME VYBRAT KONCOVKU ŽIVOTNOU NŽ Ž NŽ Ž NEŽIVOTNOU ledoborce – ledoborci koníčky – koníčci maňásky – maňásci ukazatele – ukazatelé dni/dny – dnové uzenáče – uzenáči hroby – hrobové slanečky – slanečci
5
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 55.5 Procvičení a příklady Na pol- zrají klas-. Plaťte drobnými peněz-. Přijíždějí voz- se zavazadl-. Na zalesněných břez-ch řeky Sázav- rostou hřib-. Čáp- se živí žábam-, myšm-, malými rybam- a různými plaz-. Ve vysokém křov- na mez- hnízdí pěnkav-. Za vs- jsou močál- a na jejich břez-ch rostou vrb-. Bavili jsme se se dvěma Rus-. V les-ch hnízdí jestřáb-. Děti běhají za motýl-. Žáci chodí na školní film- s učitel-. Nad pol-, les- a loukam- kroužil větroň. V kožešině jsou mol-. Ve step- žijí také žiraf-, antilop-, buvol- a pštros-. Mezi oběma král- vzniklo nepřátelstv-. Je tam mírné podneb-. Strýček se zabýval včelařstv-m. V rákos- byly připraveny loďky s vesl- a pádl-. Antilop- žijí ve step-. Na mez- se pasou hus-. Sedni si na židl-. V Domažlicích jsou podloub-. Sestra dostala krabic- s mýdl-. Bezpráv- všichni odmítáme. Města byla dříve opevněna hradbam-, vcházelo se do nich branam-. Mezi vítěz- skupin byly i dva naše klub-. Pro osl- byly připraveny dvě otep- sena. Pošleme jim telegram-. Na mez-ch rozkvetly sedmikrásk-. Ze směs- hlasů ve velké voliéře vynikaly hlas- andulek. Přátelstv- lidí se ps- začalo už před dávnými čas-. Na pol- rostly velké hlávky zel-. pád číslo rod vzor na kole vyčisti si uši po zábradlí televizi talíře bílá oblaka Žížal- jsou červ-. Vrabci zobali s holub-. Na mez- měli hnízdo vos-. Štěně běhalo za ps-. Sklep byl plný uhl- a dřív-. V pol-ch pracovali lidé. Na návs- vyhrávaly dvě hudb-. U chalup- se pásly kráv-. Bylo slyšet houkat sov-. Žižka zemřel u Přibyslav- a byl pochován v Čáslav-. Na zasněžené zem- byly stop- dvou koroptv-. V dutině bříz- jsou žluv-. V láhv- zbyl zbytek šťáv-. Ve větv-ch zpívaly pěnkav-. Dědeček chytal ryb-. Neplýtvejte silam-. V údol-ch byla mlha. Rybáři chytají ryb- na červ-. V některých vs-ch jsou dva kostel-. Ve větv-ch s přezrálými třešněm- bzučí vos-.
6
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 55.6 Něco navíc pro šikovné Urči pád podstatných jmen v tabulce A a zapiš je číslicí na stejné místo do tabulky B. namazán medem k zámku zastavil auto Pepo! po hodině z vody ruka bez Evy vařit oběd vlci ke stolu loďko na poli získat moc z jídla slepit papír pane vypít čaj napsat Karlovi naše babička o lásce mluvil lidskou řečí žirafo na stopě desky proti zlu s řidičem vrátit otci vázaný kůží v češtině nové knihy navštívil Prahu do těsta na tváři Honza se vrátil 8 9
7
55.7 CLIL Think of nouns that go with these pictures
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature 55.7 CLIL Think of nouns that go with these pictures
8
55.8 Test znalostí 1. Vyber řadu slov bez pravopisné chyby.
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 55.8 Test znalostí 1. Vyber řadu slov bez pravopisné chyby. a/ na poli, s učiteli, obilí, se zavazadly b/ drahokami, s borůvkami, se švihadly c/ na návsi, v neděli a pondělý d/ se lvy, vidím lvy, lvy! Pořídím si lvy. 3. Vyber řadu slov bez pravopisné chyby. a/ s automobily a motocykly, na březích b/ pralesy a pampi, směsi, molekuly c/ s Francouzy, Italy, Španěly a Čechy d/ s tělesy, žížaly a červy, s kusadly 2. Vyber řadu slov bez pravopisné chyby. a/ antilopy, zebry, lvi a hyeny b/ s představitely, s kužely, s přáteli, c/ nad vrcholy a močály, s vítězy, d/ všemi hlasy, o sběrately, tunely 4. Vyber řadu slov bez pravopisné chyby. a/ v jeteli, mikrobi, s mikroby, duby b/ Novákovi, Procházkovi, Přibylovy c/ mezi datly, s manžely, hlízy, topoly d/ Husy! Psy! Francouzi! Vítězi! Správné odpovědi: a Test na známku
9
Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 55.9 Použité zdroje, citace slide 55.7 slide 55.1 slide 55.1 slide 55.1 slide 55.1 slide 55.1 slide 55.5,6 slide 55.3,4,5
10
55.10 Anotace Autor Mgr. Drahomíra Párová Období 01 – 06/2012 Ročník
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 55.10 Anotace Autor Mgr. Drahomíra Párová Období 01 – 06/2012 Ročník 6. ročník Klíčová slova Podstatná jména, kategorie, životnost, rod, číslo, pád vzor, pravopis Anotace Prezentace popisující určování koncovek podstatných jmen.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.