Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz
Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Dějiny kultury 1. Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_03 Název DUMu: Řecké sochařství Pro obor vzdělávání: L/02 UZD 82-51-L/01 UZK Předmět: Dějiny výtvarné kultury Ročník: První Autor: František Peroutka Datum:
2
Řecké sochařství Obr. 1
3
Řecké sochařství Období
Prehistorické Archaické 1. klasické 2. klasické Helénistické - jeden z nejvýznamnějších uměleckých odkazů antiky Období
4
1 ) Prehistorické období
– drobné plastiky z keramiky a bronzu
5
2) Archaické období - figurky malých bojovníků, tzv. exvoty
(předměty darované božstvu) - kultovní sochy bohů ve svatyních chrámů, tzv. xoany - monumentální kamenné skulptury - kolosální sochy inspirované egyptskou skulpturou - náhrobní skulptury, tzv. stély - sochy nahého jinocha, tzv. kúros tesané z mramoru polychromované - oděné dívky, tzv. kóré - zdokonalování podání anatomie
6
Památky archaického období
Kritiův jinoch Obr. 2
7
Památky archaického období
Apollón z Teney (archaický úsměv – snaha o vyjádření duchovního života) Obr. 3
8
Památky archaického období
Kórai z athénské Akropole Obr. 4
9
3) 1. klasické období - Atény – nejvýznamnější středisko sochařství
- 5. stol. př. n. l. – tzv. přísný styl, poslední sochy kúros a kóré
10
Památky 1. klasického období
Trůn Ludovisiů - zrození Afrodity (reliéf) Obr. 5
11
Památky 1. klasického období
Výzdoba Diova chrámu v Olympii Obr. 6
12
Památky 1. klasického období
Vozataj delfský (vítěz v pythijských hrách) bronz oči vykládané drahokamy Obr. 7 Obr. 8
13
Významní sochaři Myrón Polykleitos Feidiás
14
Myrón Diskobolos sportovec v pohybu originál nedochován
dochovány mramorové římské kopie Obr. 9
15
Myrón Sousoší „Athéna a Marsyas“ originál nedochován Obr. 10
16
Polykleitos - Matematické a geometrické zákonitosti v lidském těle
tvůrce kánonu (proporční teorie – poměr hlavy a těla 1:7) - autor kontrapostu (harmonicky vyvažující pohyb postavy) přenesení váhy na jednu nohu, druhá noha odlehčená, uvádí do pohybu ramena, paže; hlava nakloněná díla nedochovaná – pouze římské kopie
17
Polykleitos Doryforos (atlet s kopím) Obr. 11
18
Polykleitos Diamedún (mladík s vítěznou stužkou) Obr. 12
19
Polykleitos Další sochy: Kyniskos Raněná Amazonka
Bohyně v Héřině chrámu v Argu
20
Feidiás Obr. 13 Obr. 1
21
Feidiás nejvýznamnější sochař dílna objevena v Olympii
mnoho soch – pouze římské kopie originály – skulptury v Parthenonu
22
Feidiás Díla: volné sochy v Akropoli bronzové sochy – Athéna Lémnia
– Athéna Promachos - chrýselefantínové sochy – Athéna Parthenos - Zeus!!! (jeden ze sedmi divů světa) (slonovina + zlato)
23
4) 2. klasické období Rozdíl od 1. klasického období
- více realismu – intenzivní smyslové poznání - méně idealismu - zájem o duševní stavy, lidské emoce a vášně - odsvětštění bohů - vznik podobizny (bez idealizace) - změna lidského ideálu: fyzicky a duševně zdatný smyslově krásný, zženštilý, jemný oduševnělý jinoch - záliba v nahém ženském těle - rostoucí zájem o divadlo
24
Sochaři Skopás Práxitelés Lýsippos
25
Skopás - první sochař vyjadřující složité emoce – bolest, radost, smutek oblíbený materiál: mramor
26
Skopás Mainada Obr. 14
27
Skopás Vlys Mauzolea v Halikarnasu (reliéf) (boj řeků s Amazonkami)
Obr. 15
28
Praxitelés Hermés s Dionýsem Obr. 16
29
Praxitelés Apollón Sauroktónos (Apollón přibodávající ještěrku ke stromu) Obr. 17
30
Praxitelés Afrodita Knidská (Afrodita vstupující do koupele) Obr. 18
31
Praxitelés Odpočívající Satyr Obr. 19
32
Lýsippos dvorní sochař Alexandra Velikého vytvořil cca 1500 soch
33
Lýsippos Apoxyomén - (atlet oškrabující si z těla olej a písek) - bronzová socha - dochovaná římská kopie - (kánon – 1:8) - podrobnější anatomie - výraz duševního stavu Obr. 20
34
Lýsippos Odpočívající Hérakles Obr. 21
35
Lýsippos Další díla: - Sedící Hérakles - Sedící Hermus - Podobizny Alexandra Velikého
36
Helénistické období stupňování realismu až do naturalismu klasicismus
projevy baroka a rokoka rozšíření tematiky (umírání, mučení, erotika, děti, lidový život) prolínání s orientálním uměním
37
Hlavní památky Afrodíté Mélská (ideál ženské krásy) Obr. 22
38
Níké Samothrácká - mramor - původně na přídi lodi
Obr. 23
39
Láokoón (zahubení trojského kněze a jeho dvou synů) - rekonstruováno Michelangelem
Obr. 24
40
- postaven na oslavu nad Galy - dnes v Pergamonském muzeu v Berlíně
Diův oltář v Pergamonu - postaven na oslavu nad Galy - dnes v Pergamonském muzeu v Berlíně postavy vysoké 2,3 m zobrazen zápas s Giganty styl helénistického „baroka“ Obr. 26 Obr. 25
41
Zdroj materiálů: MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury I. Praha: IDEA SERVIS, 2002, ISBN ŠAMŠULA, Pavel; ADAMEC, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním I. Praha: SPL - PRÁCE, 2000, ISBN X. BRUNECKÝ, Petr. Dějiny a bydlení. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2003, ISBN Obr Obr. 2 - Obr Obr. 4 - Obr Obr
42
Zdroj materiálů: Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr
43
Zdroj materiálů: Obr Obr ttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Cnidus_Aphrodite_Altemps_Inv8619.jpg Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.