Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
VY_32_INOVACE_1C4 DRUHÁ VÍDEŇSKÁ ŠKOLA
2
CHARAKTERISTIKA reprezentována trojicí skladatelů: Arnold Schönberg
Alban Berg Anton Webern „Druhá“, protože jako „První“ se chápe generace skladatelů vídeňského klasicismu
3
„vídeňská“, protože centrem byla Vídeň
Expresionistické hnutí – hudba měla silný citový náboj (ovzduší před 1. sv. v., válečné utrpení, prohraná válka, ekonomická krize)
4
Arnold Schönberg v Los Angeles, pořízeno v r. 1948
F. Homolka,
5
Zakladatel a duchovní vůdce 2. vídeňské školy
Působil ve Vídni a Berlíně Židovský původ → po nástupu fašismu emigroval do Francie a pak do USA 4 tvůrčí období: 1. tonální 2. atonální 3. dodekafonické 4. pozdní
6
1. Tonální období vychází z německého pozdního romantismu (G. Mahler, R. Strauss) DÍLO Zjasnělá noc – smyčcový sextet Pelleas a Mellisanda – symfonická báseň ♫
7
2. Atonální období DÍLO Náměsíční Pierrot
- cyklus melodramů pro ženský hlas a orchestr - Sprechgesang – něco mezi zpěvem a recitací ♫ Očekávání – operní monodrama
8
3. Dodekafonické období DODEKAFONIE = dvanáctitónová technika
vnášení matematického řádu do atonality zrovnoprávnil všech 12 tónů, které máme k dispozici v jedné oktávě a zajistil, aby byly ve skladbě používány stejně často Před začátkem komponování si vytvořil řadu 12ti tónů (dodekafonická řada), jejíž tóny v tomto pořadí používal v melodii nebo souzvuku. Žádný tón nemohl být přeskočen nebo použit 2x.
9
DÍLO Pět klavírních skladeb ♫ Mojžíš a Áron – opera s filozofickým obsahem
10
4. Pozdní období Ustupuje od důsledné dodekafonie DÍLO
Ten, který přežil Varšavu - kantáta na vlastní text pro recitátora, mužský sbor a orchestr - Napsána podle vyprávění člověka, který přežil povstání ve vašavském ghettu r. 1943 ♫
11
Alban Berg (1885 – 1935) E. Stumpp,
12
Schönbergův žák Zmírňoval zákony svého učitele (měkčí výraz, lyričtější, více používá tématickou práci, tonalitu a citaci témat) → nejhranější skladatel 2. vídeňské školy DÍLO Vojcek – opera - tragický příběh o ponižování člověka Koncert pro housle a orchestr ♫
13
Anton Webern ve Štětíně v říjnu 1912
14
Schönbergův žák Díla – posluchačsky příliš náročná SERIALISMUS – využíval jen několikatónové řady = série (dodekafonická řada je příliš bohatá) MULTISERIALISMUS – vázanost rozšířil i na dynamiku a barvu
15
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř
Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1C4 Jméno autora: Mgr. Kateřina Bajnárková Název práce: Druhá vídeňská škola Předmět: Hudební výchova Ročník: 2. ročník čtyřletého gymnázia Časová dotace: 20 minut Vzdělávací cíl: seznámení studentů s novými poznatky týkajících se Druhé vídeňské školy Pomůcky: prezentace vytvořená v programu Powerpoint, PC, dataprojektor Poznámka: - Inovace: využití výpočetní techniky při prezentování nových poznatků Datum vytvoření:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.