Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: český jazyk Ročník: 9.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: český jazyk Ročník: 9."— Transkript prezentace:

1 Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: český jazyk Ročník: 9. Téma: Nepravidelnosti ve větné stavbě Autorka: Mgr. Renata Fialová

2

3 1. Karel byl ve škole vždy oblíben. Karel, ten byl ve škole vždy oblíben. 2. V Praze se nám líbilo. V Praze, tam se nám líbilo. 3. V březnu byla pole oseta. V březnu, to už byla pole oseta. 1.Samostatný větný člen: Pro zdůraznění může stát některý větný člen mimo větu. - slouží ve větě ke zdůraznění - v písmu jej oddělujeme čárkou - v řeči jej oddělujeme pauzou

4 1. Návrat do první ligy ten se nám moc vydařil. 2. Na zahradě tam mu bylo nejlépe. 3. Vepřové se zelím a k tomu knedlík to já rád. 4. Komediant a šprýmař to on vždycky býval. 5. Je to ale prevít ten krtek! 6. Míša ta si umí všechno zařídit.,,,,,,

5 1. Anežka to s námi kluky uměla. 2. Pan Kadlec je šikula. 3. Sukni nosím častěji než kalhoty. 4. V autobuse byla špinavá sedadla. 5. Byl vždycky divoký a nezvládnutelný. 6. V Praze je blaze. 7. Zdejší minerální prameny už uzdravily mnoho lidí. 8. Před obrovským zrcadlem strávila mnoho času.

6 1. Jednou jsme s bratrem, bylo to na podzim, odjeli stanovat. 2. Stalo se to, pokud se nemýlím, začátkem března. 3. Ameriku objevil Kryštof Kolumbus, jak jistě víte. 4. Chodili jsme s Jirkou - to je můj bratranec - každý den do lesa. 2. Vsuvka je ustálený výraz, věta, která je vložena do základní věty, ale nezávisí na žádném jejím větném členu. Vsuvku oddělujeme čárkami, pomlčkami, nebo závorkami. Jen ustálené jednoslovné výrazy neoddělujeme (mimochodem, prosím atd.).

7 1. Vy jste paní že to tak musím říct pěkná drbna. 2. Stalo se to pokud se dobře pamatuji v červnu. 3. Před domem stál jak už jsem řekl pěkný vůz. 4. Já jsem se tehdy přiznám se trochu bál. 5. Řekněte mi buďte tak hodná jak jsem dopadl.,,,,,,,,,,

8 1. Ó, já nešťastný! 2. Brrr, to je zima. 3. Hej, počkáš na nás? 4. Ach, to je krása! 3. Citoslovce - n- není větným členem a netvoří s jiným slovem větnou dvojici - oddělujeme je čárkou a) Ozvalo se tiché ach. b) Všichni čekali na jeho psst. c) Vrabec frnk na střechu. Tato citoslovce neoddělujeme čárkou, protože jsou ve větě větným členy. PODMĚT PŘEDMĚT PŘÍSUDEK

9 1. Ona je samé ach! 2. Z lesa se ozvalo nečekané prásk. 3. Haló počkejte na nás! 4. Brrr ta voda je ale studená! 5. Hej počkej chvilku. 6. Talíř břink na zem.,,, podmět přísudek

10 1. Pes skočil přes plot: 3. Holub se vznesl a uletěl. 4. Žába skočila do rybníka. 5. Slepice, jděte pryč! 2. Počkej, zastav se! 6. A všichni zaútočili na ně. 7. Jirka spadl do vody.

11 1. Jirko, co se stalo? 2. Co se stalo, Jirko? 3. Co se, Jirko, stalo? 4. Polož to, holka, sem. 5. Vážení přátelé, hosté, vítám vás na dnešní výstavě. 4. Oslovení – není součást stavby věty (není větným členem), proto jej oddělujeme čárkou. 5. pád

12 2. Pavle pojď za námi na hřiště. 1. Proč jsi nám to Marcelo neřekla hned? 3. Co nám řekneš nového strýčku? 4. Kam jsi dal hochu zlatý oči? 5. Kdybyste to pane učiteli viděl! 6. Vezmi si krajíc chleba ty kluku střapatá ať neumřeš hlady.,,,,,,,,,,

13 3. Ten tvůj sešit Jakube to je opravdu hrůza. 4. Chtěli bychom se pane učiteli ke všemu přiznat. 2. V Egyptě tam bych teď chtěla být. 5. Tyhle dveře jak jste si jistě všimli je vzácné dílo. Výsledky: 1. Haló počkejte na mě.,,,,,,,, 1. věta - citoslovce 2. věta – samostatný větný člen 5. věta - vsuvka 3. a 4. věta - oslovení

14 Použité zdroje: URL: [cit. 20. srpna 2010] Topil Zdeněk, Bičíková Vladimíra. Český jazyk s Tobiášem – Skladba – Souvětí, Nepravidelnosti ve větné stavbě. 2. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš 1993. Literatura: Obrázek:


Stáhnout ppt "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: český jazyk Ročník: 9."

Podobné prezentace


Reklamy Google