Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1922 - 2004 VY_32_INOVACE_2B7. Uznávaný dětský psycholog, který se věnoval problematice rodinné výchovy, ústavní péče, terapií postižených dětí. Definoval.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1922 - 2004 VY_32_INOVACE_2B7. Uznávaný dětský psycholog, který se věnoval problematice rodinné výchovy, ústavní péče, terapií postižených dětí. Definoval."— Transkript prezentace:

1 1922 - 2004 VY_32_INOVACE_2B7

2 Uznávaný dětský psycholog, který se věnoval problematice rodinné výchovy, ústavní péče, terapií postižených dětí. Definoval a podrobně analyzoval psychickou deprivaci

3  Narozen r. 1922 ve východních Čechách  Dětství prožil v Kladrubech nad Labem  Studia na KU- filozofické fakultě, obor český jazyk – filozofie  Profesi psychologa vybral v důsledku událostí 1948  1950 nástup do Sociodiagnostického ústavu v Praze – sleduje vývoj dětí v kojeneckýchústavech a dětských domovech

4  Pozornost věnuje podmínkám dítěte v rodinném prostředí – nezastupitelnost rodiny ve výchově  Spolupráce s Josefem Langmeirem – zaměřili se na problém uspokojování citových potřeb dětí v dětských domovech – definovali nový psychologický pojem: psychická deprivace  Reformátor v oblasti péče o děti

5  Spoluzakladatel a první předseda sdružení, které začalo využívat domácích zvířat (koně, psi) v terapií dětí  Od roku 1994 spolupráce s Psychiatrickým centrem Paprsek (pro děti s kombinovaným postižením)  Člen České lékařské akademie, Českomoravské psychologické společnosti,  V zahraničí např. International Dyslexia Association

6  Za svoji práci a objevy obdržel mnoho ocenění:  Čestný doktorát University of Saskatchewan (Kanada)  Cena za výzkum od Americké psychologické asociace: Distinguished Contribution to Research in Public Policy  Medaile „Za zásluhy“ od prezidenta České republiky  Medaile Ministra školství, mládeže a tělovýchovy „Za celoživotní tvůrčí pedagogickou činnost“

7

8  Život dítěte v rodině klade velmi přirozeným způsobem základy k jeho vlastnímu rodičovství  Citové postoje rodičů – výzkum, ukázal, že je důležitý pozitivní postoj během těhotenství ze strany matek, ale i ostatních členů rodiny  Z.Matějček vytvořil typologii vývoje jedince z pohledu uspokojení potřeb dítěte (potřeba bezpečí, jistoty, lásky)

9 Desatero „přikázání“ v péči o postižené dítě podle Z. Matějčka:  Rodiče mají o svém dítěti vědět co nejvíce  Není to neštěstí, ale úkol a zkouška  Obětavost ano, obětování se – ne  S horším počítejte – lepším se dejte překvapit  Dítě samo netrpí

10  V pravý čas a v náležité míře  Nikdo není sám  Nejsme ohroženi  Chraňme si především manželství a rodinu  Budoucnost ve výhledu

11  Dobře potrestat může jen ten, kdo má rád  Bordel v bytě – chytré dítě  Porozumět výchově znamená porozumět vztahu mezi vychovatelem a dítětem  Nejlepší výchovná metoda je, obstarat dítěti dobrou matku „ Rozumět znamená pomáhat“ – myšlenka, kterou profesor prohlásil ke konci svého života

12  MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Avicenum, Praha 1, 1986  ŠVINGALOVÁ, Dana. Základy psychologie. Technická univerzita v Liberci, Vysokoškolský podnik s.r.o., 2000, 55-007-00  JANDOUREK, Jan/ ELBLOVÁ, Markéta. Zdeněk Matějček, Naděje není v kouzlech. Portál, s.r.o., Praha 1999  Zdeněk Matějček. [cit. 2013-06-15]. Dostupné z: http://www.jedinak.cz/stranky/2004_07.html

13 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0210 Číslo DUM: Vy_32_INOVACE_2B7 Jméno autora: M. Milerová Název práce: Zdeněk Matějček Předmět: Psychologie Ročník: čtvrtý Časová dotace: 40 minut Vzdělávací cíl: Seznámit se životem a myšlenkami významného psychologa Pomůcky: Počítač, dataprojektor,(active board) Poznámka: Materiál je určen pro bezplatné použití a pro potřeby výuky a další Edukace na všech typech školských zařízeních Využití tohoto materiálu podléhá autorskému zákonu Vytvořila 15. 05. 2013 Miroslava Milerová


Stáhnout ppt "1922 - 2004 VY_32_INOVACE_2B7. Uznávaný dětský psycholog, který se věnoval problematice rodinné výchovy, ústavní péče, terapií postižených dětí. Definoval."

Podobné prezentace


Reklamy Google