Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."— Transkript prezentace:

1 Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0292 Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_MAT-ROVNICE-01 Tematický celek (sada): Rovnice Téma (název) materiálu: Rovnice a úpravy rovnic Předmět: Matematika Ročník / Obor studia: 1. / Ekonomika a podnikání, Cestovní ruch, Informační technologie, Podnikání Autor / datum vytvoření: Ing. Bc. Jaroslava Horová/10.11.2012 Anotace: Žáci se seznámí s úpravami rovnic. Metodický pokyn: Určeno k prezentaci nebo samostudiu. 1

2 Rovnice – zápis rovnosti dvou výrazů. L(x) = P(x) levá strana rovnicepravá strana rovnice Proměnná – neznámá (značena písmeny). Řešit rovnici, znamená najít takovou proměnnou, pro kterou bude platit rovnost L(x) = P(x). 2

3 Obor řešení rovnice – číselná množina M, ve které hledáme řešení. Definiční obor rovnice - číselná množina D, která je průnikem definičních oborů výrazů na obou stranách rovnice. 3

4  ekvivalentní úpravy  důsledkové úpravy (neekvivalentní) 4

5 vvýměna stran rovnice ppřičtení čísla nebo výrazu k oběma stranám rovnice vvynásobení obou stran rovnic stejným číslem nebo výrazem, který je různý od nuly 5

6 vvydělením obou stran rovnic stejným číslem nebo výrazem, který je různý od nuly uumocnění obou stran rovnice přirozeným mocnitelem, ale jen když jsou obě strany rovnice kladné 6

7 oodmocnění obou stran rovnice přirozeným odmocnitelem, ale jen když jsou obě strany kladné zzlogaritmování obou stran rovnice, pro kladné strany rovnice PPři těchto úpravách slouží zkouška jen k ověření toho, že jsme počítali numericky správně, není nutnou součástí řešení. 7

8  každé řešení původní rovnice je také řešením nové rovnice, ale nemusí to platit obráceně  důsledkovou úpravou rovnice je taková úprava, kdy nová rovnice je důsledkem staré rovnice a množina kořenů se touto úpravou může změnit – nutná zkouška!!!  odmocnění obou stran rovnice  umocnění obou stran rovnice přirozeným mocnitelem 8

9  Řešte v R rovnici. umocníme /2/2 řešíme kvadratickou rovnici byla použita důsledková úprava – NUTNÁ ZKOUŠKA Kořenem rovnice je pouze číslo 7. 9

10 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu.  RNDr. ČERMÁK, Pavel; Mgr. ČERVINKOVÁ, Petra. Odmaturuj z matematiky. Brno: DIDAKTIS spol. s.r.o., 2002, ISBN 80-86285-38-3.  PaedDr. KUBEŠOVÁ, Naděžda; Mgr. CIBULKOVÁ, Eva. Matematika - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2006, ISBN 80-86873-03-X. 10


Stáhnout ppt "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google