Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKamila Jandová
1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětHospodářský zeměpis Tematický okruhSvětová ekonomika- sekundární a terciární sektor TémaKvartérní sektor – školství a věda Označení DUMUVY_32_INOVACE_839 Jméno autoraIng. Kateřina Vasilová Datum vytvoření8. 4. 2013 AnotaceCharakteristika, tendence a regionální přehled úrovně školství a vědeckého výzkumu ve světě, lze využít jako osnovu pro výklad učitele a základní strukturu zápisu žáků do sešitu. Následuje pracovní list pro procvičení.
2
Kvartérní sektor Školství a věda
3
Kvartér ve vyspělých zemích se vyděluje z terciéru – záležitost posledních 20 – 25 let představuje vědu, výzkum a školství podílí se významným dílem na rychlosti rozvoje daného státu a jeho možnosti zapojit se do mezinárodní dělby práce, ovlivňuje budoucnost daného státu v současné době se nejrychleji rozvíjí vysoké požadavky na kvalifikaci PS, ale obvykle přináší méně pracovních příležitostí
4
Obr. č. 1 – povinná školní docházka
5
Obr. č. 2 – výdaje na vědu a výzkum
6
Kvartér ve vyspělých a rozvojových zemích -Velmi podstatné rozdíly ve vybavenosti a dostupnosti kvartérních služeb Vyspělé země – Vyšší podíl zaměstnaných ve školství a vědeckých a výzkumných ústavech -Širší nabídka a kvalitnější školství -Více výdajů státu na financování VŠ a vědeckého výzkumu -Zaměření výzkumu do různých oblastí – medicína, nové technologie, výzkum vesmíru, …
7
Obr. č. 3 – Nositelé Nobelových cen
8
Obr. č. 4 – Nejvýznamnější univerzity
9
Rozvojové země a méně rozvinuté ekonomiky - malý nebo vůbec žádný podíl vědy a vysokého školství - země jsou závislé na vědeckém pokroku vyspělých zemí – nákup licencí, filiálky zahraničních firem - obyvatelé odcházejí studovat do vyspělých zemí, po dostudování často zůstávají v zahraničí – odliv mozků - země vydávají malé prostředky na rozvoj školství a vědeckého výzkumu - výzkum je často zaměřen na objevy v oblastech, které nerozvíjejí ekonomiku – zbrojení, armáda
10
Obr. č. 5 – Děti nechodící do školy
11
Obr. č. 6 – Výdaje na vzdělání,úspěchy ve vědě
12
Použitá literatura: Bičík I.:Hospodářský zeměpis- Globální geografické aspekty světového hospodářství, 1. vyd., NČGS, Praha 2005, ISBN 80-86034-52-6, s. 58 - 59 Obrázky, grafy a přehledy: Obr. č. 1,5 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN978-80-902282-6-9, s. 78 Obr. č. 2, 3,4 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN978-80-902282-6-9, s. 80 Obr. č. 6 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN 978-80-902282-6-9, s. 79, 81
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.