Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz
Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Dějiny kultury 1. Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_15 Název DUMu: Římské malířství Pro obor vzdělávání: L/02 UZD 82-51-L/01 UZK Předmět: Dějiny výtvarné kultury Ročník: První Autor: František Peroutka Datum:
2
Římské malířství vliv etruského a helénistického malířství
realistický rozvoj podobizny, malby a zátiší druhy malířství monumentální fresky, mozaiky, enkaustika desková tempera, enkaustika knižní tempera, kvaš
3
vývoj římské nástěnné malby – dělení do čtyř tzv. pompejských slohů
doklady: vykopávky v Pompejích
4
Obr. 1 - Pompeje
5
Pompeje
6
Pompeje zničeny zemětřesením v roce 63 n. l.
znovu postaveny, definitivně zničeny roku 79 n. l. výbuchem Vesuvu objeveny před rokem 1600 systematické vykopávky od roku 1748 odborné výzkumy od roku 1860
7
převzato z helénistické architektury
Pompejské slohy První pompejský sloh = inkrustační malba: napodobení vykládání (inkrustace) stěn barevnými kamennými deskami (mramorem), někdy dřevem členění zdi: sokl vlastní stěna přístropní pás převzato z helénistické architektury
8
Obr. 2 – první pompejský sloh, Arianina vila, Stabie
9
Obr. 3 – první pompejský sloh, detail, Casa Sannitica, Herculaneum
10
Druhý pompejský sloh = iluzionistický vytvoření iluze skutečné architektury malovanými sloupy, pilastry s kladím a zdánlivými průhledy do síní figurální obrazy s mytologickými náměty nebo krajinou
11
Obr. 4 – druhý pompejský sloh, freska v Domě mystérií, Pompeje
12
Obr. 5 – druhý pompejský sloh, Zátiší se skleněnou mísou na ovoce a vázami, freska, Dům Julia Felixe, Pompeje
13
Třetí pompejský sloh = ornamentální, orientalizující kombinace iluzionistického slohu s naturalistickými ornamenty (girlandy, lístky, květy) vznik v Alexandrii (původ nilských květů)
14
Obr. 6 – třetí pompejský sloh, Věštění Kasandry, freska
15
Čtvrtý pompejský sloh = „barokní“ vystupňování iluzionismu, fantazie, překonání tektonické logiky architektury použití nadměrného množství ornamentů a efektů
16
Obr. 7 – čtvrtý pompejský sloh, Rodinná hostina, freska
17
Fajjúmské portréty portréty na destičkách vkládány do dřevěných rakví realistické podoby zemřelých malovány temperou a enkaustikou
18
Obr. 17 – Fajjúmský portrét muže
19
Knižní ilustrace nejprve návaznost na helénistický svitek a pozdně antický iluzionismus později kodex, skládaný z pergamenových kvarternů a kvinternů přechod od iluzionismu k lineárnímu a plošnému stylu
20
Obr. 18 – Vergilius Vaticanus: Vergil, Aeneis, 1. kniha, stavba města
21
Obr. 19 – Vergilius Vaticanus: Vergil, Aeneis, 3
Obr. 19 – Vergilius Vaticanus: Vergil, Aeneis, 3. kniha, Aeneas obeplul Sicílii a přistává v Drepanu (dnešní Eryx)
22
Památky Dům mystérií, Pompeje Zlatý dům Neronův, Řím
Dům Vettiů, Pompeje Vergiliovské kodexy, vatikánská knihovna (knižní ilustrace)
23
Obr. 8 – Forum, Pompeje
24
Obr. 9 – Stabijské lázně, Pompeje
25
Obr. 10 – Faunův dům, Pompeje
26
Bitva u Issu: 333 př. n. l., první střet mezi makedonským králem Alexandrem Velikým a perským králem Dareiem III., vítězství Makedonců, kt. chtěli pomstít zničení řeckých chrámů a Athén. Obr. 11 – bitva u Issu, mozaika na podlaze, nalezeno: Faunův dům, Pompeje
27
Obr. 12 – bitva u Issu, detail mozaiky, Alexander Veliký
28
Obr. 13 – bitva u Issu, detail mozaiky
29
Obr. 14 – Dům Vetiů, Pompeje
30
Obr. 15 – Dvojice v posteli, freska, Lunapare, Pompeje
31
Obr. 16 – Velké divadlo, Pompeje
Podkovitá orchestra Obr. 16 – Velké divadlo, Pompeje
32
Zdroj materiálů: MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury I. Praha: IDEA SERVIS, 2002, ISBN ŠAMŠULA, Pavel; ADAMEC, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním I. Praha: SPL - PRÁCE, 2000, ISBN X. Obr Obr Obr Obr Obr Obr. 6 – Obr
33
Obr. 8 - http://www. pompeje. cz/files/web1/clanky/16_pompejske-forum
Mapa Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.