Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRozálie Tesařová
1
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/11.0162 Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454, Frýdek-Místek 30. 6. 2010 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník Tepelná výměna prouděním(8.12)
2
TEPELNÁ VÝMĚNA PROUDĚNÍM 8.12 Učivo: Tepelná výměna prouděním
3
Tepelná výměna prouděním -nastane u kapalin nebo u plynů -kapaliny i plyny jsou špatné vodiče tepla - ohřívání kapaliny nebo plynu můžeme urychlit promícháním nebo zajistit, aby se látka začala „promíchávat“ sama….aby začala proudit
4
OHŘÍVÁNÍ KAPALINY Vysvětlení - při ohřívání kapaliny zdola se ohřeje spodní vrstva vody, která pak bude mít menší hustota, a proto stoupá vzhůru -na její místo klesá chladnější kapalina, protože má větší hustotu - kapalina proudí
5
Ohřívání kapaliny shora např. voda v bazénu slunečním zářením se ohřeje pouze horní vrstva, spodní vrstvy mají menší teplotu, protože kapalina neproudí
6
OCHLAZOVÁNÍ KAPALINY Vysvětlení - při ochlazování kapaliny shora se ochladí horní vrstva vody, která pak bude mít větší hustotu, a proto klesá dolů -na její místo stoupá kapalina o vyšší teplotě, protože má menší hustotu - kapalina proudí
7
Ochlazování kapaliny zdola nádobu s vodou vložím do ledu ochladí se pouze spodní vrstva vody, kapalina nezačne proudit
8
PROUDĚNÍ VZDUCHU -vzduch proudí v místnosti -v přírodě vzniká vítr ( povrch Země se ohřívá nerovnoměrně) - prohřátý vzduch má menší hustotu a proudí vzhůru, chladný vzduch má větší hustotu a klesá dolů
9
Zopakuj si U kterých látek nastane tepelná výměna prouděním? Proč vzniká proudění v kapalině při ohřívání zdola a při ochlazování shora? Jak vzniká vítr?
10
Zdroje informací Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk. Fyzika pro 8. ročník základní školy. Praha: Prometheus, spol.s r. o., 2002. ISBN 80 – 7196 – 149 – 3. Odborná skupina pro terminologii Fyzikální pedagogické sekce jednoty československých matematiků a fyziků – kolektiv autorů. Slovník školské fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 14 – 646 - 88. Dr. František Běloun, dr. Marta Chytilová, CSc., dr. Růžena Kolářová, CSc., dr. Milan Petera, ing. Jan Vojtík. Tabulky pro základní školu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 14 – 060 - 89. www.google.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.