Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Hana KEPROVÁ TEMATICKÁ OBLAST: LITERATURA NÁZEV DUMu: ŘÍMSKÁ LITERATURA 2 POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 19 KÓD DUMu: HK_CJ1R_19 DATUM TVORBY: 23.11.2013 ANOTACE (ROČNÍK): 1.ročník Prezentace se zaměřuje na klasické období římské literatury. Charakterizuje Ciceronovo i Augustovo období, pro názornost je doplněna mapami území římského impéria. Seznamuje s nejvýznamnějšími autory tohoto období a jejich díly. METODICKÝ POKYN: Prezentace navazuje na materiál Římská literatura 1.

2 2. KLASICKÉ OBDOBÍ

3 Ciceronovo období 1.st.př.n.l. – 30 př.n.l.  Římané si podmanili Egypt  občanské války ⇒ krize římské republiky

4

5 vláda Octaviana Augusta  27 př.n.l. – 14 n.l.  většina provincií - dlouhotrvající etapa vnitřního míru, stability, bezpečnosti a blahobytu  podpora umění a věd  rozvoj řečnictví, poezie, historie ⇓  základ římského písemnictví

6 Augustus  1.císař římské říše

7

8  (1.st.př.n.l.)  politik, filosof  teoretik řečnictví Řečník  filipiky  vytříbený jazyk ⇒ vzor a norma klasické latiny

9  (1.st.př.n.l.)  státník, vojevůdce, politik  dobyl Gálii, dostal se do Británie a za řeku Rýn  49 př.n.l. překročil řeku Rubikon (hranice Itálie) > občanská válka  slavný výrok „ALEA IACTA EST“ (kostky jsou vrženy)  první triumvirát > rozpad triumvirátu > doživotní diktátor > zavražděn 44 př.n.l. (senátoři včele s Brutem)

10  historická próza Zápisky o válce galské  osobní vzpomínky na dobývání Gálie pozn.  Caesar – historická postava → inspirace mnoha autorů  (Shakespeare, Voltaire, Voskovec a Werich, …)

11  (70 – 19 př.n.l.)  největší římský básník  vychází z helénismu ⇓ Bukolika (Zpěvy pastýřské) - 10 eklog po vzoru Theokrita Georgika (Zpěvy rolnické) - idealizace venkova, vzor Hesiodos - mravní ponaučení

12  snaha obrodit římskou společnost ⇓ Aeneis (Aeneida)  římský národní epos (asi na objednávku)  inspirace Homérem  vybájený hlavní hrdina prchá z hořící Tróje → různá dobrodružství  podřizuje se osudu, plní povinnosti k bohům, vlasti a rodině (obdoba středověkého ideálu rytířství)

13  Vergilius oblíben po celý středověk  Aeneas – charakterový typ blízký středověkým rytířům ⇒ rytířský epos  4.ekloga :  narodí se chlapec, který přinese začátek nového věku  pro křesťany proroctví o Kristově narození

14  (43 př.n.l. – 18 n.l.)  básník s velkým nadáním  námět: milostný cit  spontánní verše, hravé, rozkošnické dílo:  Lásky  Umění milovat  Listy milostné (heroin)

15 Proměny (Metamorfózy)  vrchol tvorby  250 zpracovaných řeckých a římských bájí  společný motiv: proměna člověka  např. nymfa Dafné odmítá lásku Apollóna (vavřín) pyšná Niobé (plačící kámen) věrní manželé Filemon a Baucis (splynou ve strom) Caesar (hvězda)  pomíjivost lidského života, proměnlivost světa

16  na konci života ve vyhnanství – pobřeží Černého moře ⇒ stesk po domově  ⇒ Žalozpěvy

17  ( 65 – 8 př.n.l.)  básník  radosti a strasti soukromého života

18  Sochorová Marie: Literatura v kostce pro SŠ, Fragment, 2007, ISBN 978-80-253-0652-9  Hrabák Josef: Literatura pro 1.ročník středních škol, SPN, 1977, publikace č. 71-15-11  Prokop Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19.století, O.K.-Soft, 2003  CRISTIANO64. Wikipedia.cz [online]. [cit. 26.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Augusto_30aC_-_6dC_55%25CS_jpg.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Augusto_30aC_-_6dC_55%25CS_jpg.JPG  NIERMANN, Tiel. Wikipedia.cz [online]. [cit. 26.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Statue-Augustus.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Statue-Augustus.jpg  CRISTIANO64. Wikipedia.cz [online]. [cit. 26.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tiberio_14_-_37dC_jpg.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tiberio_14_-_37dC_jpg.jpg  PEDERSEN, Gunar Bach. Wikipedia.cz [online]. [cit. 26.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Thorvaldsen_Cicero.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Thorvaldsen_Cicero.jpg  YONGE, Charlotte Mary. Wikipedia.cz [online]. [cit. 26.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Young_Folks%27_History_of_Rome_illus254.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Young_Folks%27_History_of_Rome_illus254.png  WRIGHT, A.hunter. Wikipedia [online]. [cit. 15.1.2014]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Publius_Vergilius_Maro1.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Publius_Vergilius_Maro1.jpg  GABOR. Wikipedia.cz [online]. [cit. 26.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Publius_Ovidius_Naso.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Publius_Ovidius_Naso.jpg  GABOR. Wikipedia.cz [online]. [cit. 26.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Quintus_Horatius_Flaccus.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Quintus_Horatius_Flaccus.jpg


Stáhnout ppt "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google