Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Periferní zařízení počítače

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Periferní zařízení počítače"— Transkript prezentace:

1 Periferní zařízení počítače
A. Pospíšilová, 4.C

2 Vstupní periferní zařízení
Klávesnice První klávesnice dnešního typu – 80.léta 19.st. Obsahuje jednoduchý čip –(mikroprocesor) Obsahuje dekodéry pro převod stisku klávesy do požadovaného kódu

3 Typy klávesnic: Alfanumerická část – znaky abecedy a číslice+ Enter
Numerická část – klávesy s číslicemi, desetinou čárkou, matematickými operátory (+,-,*,/) Kurzorové klávesy – slouží k pohybu kurzoru na po obrazovce – šipky, Page Up, Page Down, End , Home, Insert a Delete Funkční klávesy – F1 až F12 – význam kláves závisí především na jednotlivých softwarových aplikacích Speciální klávesy – často se používají v kombinaci dalšími – Ctrl, Alt, Esc, Win

4 Myš Byla vynalezena Douglasem Engelbartem v r. 1963
První významné využití u firmy Apple na počítačích Macintosh Nejpoužívanější vstupní zařízení Převádí informace změně své pozice na povrchu plochy do počítače  pohyb kurzoru Skládá se 2,3 i více tlačítek, rolovací kolečko K počítači může být připojena konektorem PS/2 (zelené barvy), USB nebo nejstarší myši sériovým portem

5 Přenos informací mezi myší a PC může být proveden:
Kabelem – nejpoužívanější, není potřeba baterií, ale kabel brání volnému pohybu myši Bezdrátově – používá se pouze u optických myší, potřeba baterie nebo akumulátoru, který se musí dobíjet

6 Typy počítačových myší:
Kuličková – vespodu je kulička, která se pohybem točí a přenáší svůj pohyb na dvě hřídele Optická – pracuje na principu optického snímání povrchu pod myší, v myši je optický snímačsnímá obraz, k osvětlení plochy snímané sensorem se využívá LED dioda Laserová – typ optické myši s velmi přesným snímačem, používá laserový paprsek, běžně dosahuje rozlišení 2000 DPi, vyrábí se od roku 2006.

7 Scaner Slouží ke snímání předlohy (obrázky, fotografie, text apod.) do počítače Snímané předměty se převádí na sekvenci nul a jedniček  princip digitalizace odstínu barvy Skenovaný obraz je buď prosvětlován nebo osvětlován K počítači se připojuje přes USB rozhraní

8 Typy scanerů: Ruční – umožňuje snímat pouze malou šíři obrazu
Stolní (plochý) – je nejpoužívanější, rozlišení do 5000 Dpi Bubnový – předloha je nalepena na pohyblivém válci a snímána paprskem, dosahuje vysokého rozlišení až DPi

9 Technické parametry: Rozlišení – počet bodů na palec, které dokáže skener rozlišit – bežný scaner od 300x300 DPi až 600x600 – 1200 Dpi Barevná hloubka – většinou 24 bitů, pro každou barvu 8 bitů (červená, zelená, modrá) Dynamický rozsah – schopnost snímat z předlohy tóny od nejsvětlejších po nejtmavší

10 Joystick Slouží především k ovládání počítačových her
Základní díl  tyčka upevněná kolmo do podložky Vychýlení tyčky vyvolá odpovídající pohyb kurzoru na obrazovce Používá se např. u leteckých simulátorů Dříve se k připojení používal Gameport, dnes se používá USB port

11 Trackball Vstupní zařízení podobné myši ‚‘‘obrácená myš vzhůru nohama‘‘ Kulička umístěná v podložce a pohybem prstů se s ní dá pohybovat Využívá se např. u přenosných počítačů, v počítačové grafice u aplikací typu CAD Nezbytná pomůcka pro mnoho postižených lidí

12 Trackpoint Malý joystick na klávesnici mezi klávesami G,H a B
Naklápěním do stran se pohybuje kurzor na obrazovce Nemá funkci tlačítek, jsou tři tlačítka umístěna zvlášť pod mezerníkem Šetří místo na klávesnici

13 Touchpad Běžně používané zařízení u notebooků
Účelem je pohyb kurzoru na obrazovce podle pohybu prstů uživatele  náhrada za myš

14 Gamepad Slouží k ovládání počítače nebo herních konzol
Jsou na něm další tlačítka a ovládací prvky, které slouží k ovládání pohybu do čtyř nebo osmi směrů

15 Volant a pedály Vstupní ovladače k hraní závodních počítačových her
Poskytují hráči zpětnou vazbu formou vibrací (nárazy, zatáčky)

16 Výstupní periferní zařízení
Monitor Nejpoužívanější výstupní zařízení Umožňuje sledování výsledků operací, probíhajících uvnitř počítače Monitory mohou být klasické (CRT), ploché (LCD) nebo plazmové

17 Rozdělení monitorů určuje:
Velikost úhlopříčky obrazovky 14“ monitory – dnes se nevyrábějí, rozlišovací schopnost 640x480 15“ monitory – u starších PC, také se nevyrábějí, lze je použít pro zákl. práci s Windows XP, rozlišení 800x600 17“ monitory – dnes standardní, vhodné pro práci s Windows XP i pro méně náročnou práci s DTP i pro grafické programy, rozlišení 1024x768 19“, 20“ monitory – nenáročná práce s DTP, vhodné i pro grafické programy, rozlišení 1024x768 21“, 22“, 24“ monitory – špičkové monitory, pro profesionální práci DTP, pro práci s videem, rozlišení 1280x1024, 1600x1200

18 Obnovovací (vychylovací) frekvence:
Vertikální - kmitočet napětí přiváděného na vertikální vychylovací cívky, dvě cívky (v páru) pohybují paprskem doleva a doprava (po sloupcích), vyšší frekvence rozsvěcuje body na řádcích častěji a snižuje tedy blikání obrazu, hodnoty vertikální frekvence by měly být 75 Hz a vyšší – standard je 85 H Horizontální - Týká se horizontálních vychylovacích cívek, kmitání napětí vychyluje paprsek nahoru a dolů (po řádcích), standardní hodnoty jsou 75 Hz a vyšší

19 Záření CRT monitorů může být pro lidský organismus nebezpečné
Záření CRT monitorů může být pro lidský organismus nebezpečné. Každý CRT monitor vydává záření a to: 1) Elektromagnetické – je vyzařováno především z boků a zadní části 2) Elektrostatické 3) Rentgenové – především na čelní stěně monitoru, proto je obrazovka opatřena několika vrstvami ochranných nátěrů

20 LCD monitory Mají podstatně nižší spotřebu a rozměry než CRT monitory
Nevydávají škodlivá záření, obraz nekmitá a nekazí zrak Nedochází ani ke zkreslování obrazu Standard jsou 17“ monitory

21 Pixelové vady: Technologie výroby LCD je složitá a může snadno dojít k tzv. pixelovým vadám Jde o vadné tranzistory, projeví se malými barevnými body na ploše obrazovky Vady se mohou projevit až po určité době provozu

22 Doba odezvy: Vlivem setrvačnosti se obraz mění velmi pomalu  znemožnění hraní her a přehrávání videí Lidskému oku postačuje pro dojem plynulému pohybu obrazu 25 obrázků/s, k čemuž je potřeba nízká doba odezvy. Standard je 8 ms.

23 Spotřeba energie: Monitor je jednou z energeticky náročných součástí PC a klasické CRT monitory mají spotřebu 80 – 100 W, LCD zhruba 40 – 50 W. Plasmové spotřebují za hodinu 300 – 500 W.

24 Tiskárna Základní technické parametry:
Rozlišení bodů na palec (DPI) – tzv. hustota tisku, čím větší hustota, tím vyšší kvalita Rychlost tisku – počet tištěných stran za minutu Barevnost – monochromatický tisk nebo barevný tisk, u barevného počet barev Rozměr tiskové stránky – uvádí se v parametrech A4, A3, A2 Paměť – především se využívá u stránkových tiskáren, kde je nutné načíst obsah celé strany do tiskárny a teprve potom ji vytisknout.

25 Jehličkové tiskárny: Jednotlivé znaky textu jsou skládány z bodů tiskové hlavy, která má jehličky Znaky jsou tvořeny údery jehliček Spotřebním materiálem je barvicí páska Výhody: - nízké náklady na tisk - levnější barevný tisk - možnost tisku s kopiemi Nevýhody: - velká hlučnost při tisku - horší kvalita tisku - pomalý tisk grafických dat a obrazců

26 Inkoustové tiskárny: Tisknou vyšší kvalitou
Znaky textů a grafických obrazců jsou složené z jednotlivých bodů na papír jsou stříkány kapičky inkoustu Inkoust je v nádobách zvaných cartridge Výhody: - nízká pořizovací cena - postačující kvalita tisku - nižší hlučnost Nevýhody: - dražší tisk - inkoust musí zaschnout

27 Laserové tiskárny: Výhody:
Vyznačují se velkou ostrostí a jemností tisku Tiskárny mají paměť, do které se nejdříve načte celá stránka a pak se vytiskne najednou. Výhody: - vysoká kvalita tisku - rychlost tisku (když nebereme v potaz zahřívání tiskárny) - velice tichý tisk Nevýhody: - cena pořízení i tisku


Stáhnout ppt "Periferní zařízení počítače"

Podobné prezentace


Reklamy Google