Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAleš Matějka
1
Nonverbální úlohy - - tepelně děje, optika Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař
2
Zahřívání vody Obr. 1a 11 o C Obr. 1b
3
Zahřívání vody Obr. 2a Obr. 2b
4
Jaké otázky vyvolá zadání u žáků? Co můžeme usoudit z obrázků 1a a 1b? Jakou teplotu má napuštěná voda? Kolik vody je v rychlovarné konvici? Jakou vodou zaléváme kávu? Při jaké teplotě automaticky konvice vypíná? Co můžeme určit, známe všechny potřebné údaje?
5
Řešení m = 1 kgQ = m. c. t c = 4,2 Q = 1. 4,2. 89 t = 89 o CQ = 373,8 kJ Q =? kJ
6
Didaktické poznámky Aktualizace – fyzika v každodenní činnosti. Teplota vody v kohoutku, optimální teplota na koupání, sprchování,…. Žáci si musí uvědomit některé známé hodnoty (1 l vody 1 kg; var vody 100 o C; měrná tepelná kapacita). Porovnat dodané teplo s mechanickou prací (10 kg do zvednout do výše 3,738 m).
7
Didaktické poznámky Diskutovat spotřebu teplených spotřebičů. Diskutovat nebezpečí opaření – první pomoc. Diskutovat nebezpečí požáru – odpojování přívodu ze zásuvky, nehořlavá podložka,….
8
Pohlcování tepelného záření Obr. 3
9
Jaké otázky vyvolá zadání u žáků? Co jsme viděli na videu? Liší se nějak použité teploměry? Jak se zvyšuje teplota u každého teploměru? Existuje nějaká souvislost mezi „spodním koncem teploměru“ a teplotou, kterou ukazuje? Proč byl asi použit lékařský teploměr?
10
Řešení Lampa ohřívá své okolí, teploměry ukazují postupně vyšší teplotu, jeden teploměr má začernalý spodní konec, každý teploměr ukazuje jinou teplotu, teploměr s černým koncem ukazuje vyšší teplotu, lékařský teploměr ukazuje maximální naměřenou teplotu.
11
Řešení Látky s černým (tmavým, matným) a drsným povrchem přijímají více tepelného záření než látky s bílým (světlým, lesklým) a hladkým povrchem, teploměr s černým spodním koncem ukazuje postupně vyšší teplotu – přijal více tepelného záření.
12
Didaktické poznámky Vhodné jako připomenutí provedeného reálného experimentu, kvalitativní úloha – vede žáky k řešení problémové situace, následně můžeme diskutovat užití zadaného jevu v technické praxi (sluneční kolektory,…) uvést další využití – např. oblečení v létě a zimě.
13
Nonverbální úlohy z optiky Obr. 4
14
Jaké otázky vyvolá zadání u žáků? Co vidíme na předchozích obrázcích? Mají něco společného obrázky v levém sloupci? Mají něco společného obrázky v pravém sloupci? Existuje nějaká souvislost mezi obrázky v levém a pravém sloupci? Můžeme k sobě přiřadit obrázky z obou sloupců?
15
Řešení Levá část obrázku: pohled na město, člověk, který čte (oči velmi blízko u časopisu), motýl, noční krajina s hvězdárnou a hvězdami, mikroskopický preparát. Pravá část obrázku lupa, dalekohled, brýle, hvězdářský dalekohled mikroskop.
16
Řešení Levá část obrázku: běžné situace související s různými činnostmi Pravá část obrázku optické přístroje a zařízení Vztah mezi levou a pravou částí obrázku: optické přístroje a zařízení souvisí se situacemi na druhé části obrázku lze provést přiřazení mezi jednotlivými obrázky
17
Řešení Řešení úlohy: 1-B 2-C 3-A 4-E 5-D
18
Didaktické poznámky Vhodné k opakování – procvičení názvů optických zařízení, žáci mají v oblibě úlohy typu „přiřaď“, následně můžeme rozšířit o popis a funkci optických zařízení, určit jakého druhu jsou zobrazené brýle, diskutovat další využití jednotlivých optických přístrojů.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.