Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Česká populární hudba Vývoj - přehled
2
Počátek vývoje Česká popová hudba se začala vyvíjet na začátku 19. století v době národního obrození. Lidové písně se stávaly součástí „pěveckého repertoáru“ mnohých měšťanů. Vznikaly společenské písně. Objevil se také český tanec – POLKA.
3
2. polovina 19. století Začaly se hrát operety a dechovky.
Nejvýznamnější osobností dechovky té doby byl Petr Kmoch.
4
Přelom 19. a 20. století Vznikaly trampské písně a české operety.
Lidé začali navštěvovat šantány (kavárny), kde poslouchali různé kuplety (písně s vtipným, často kritickým obsahem). Skládaly se dělnické písně. Později si lidé oblíbili kabarety a písně v nich zpívané. Velmi oblíbeným písničkářem byl Karel Hašler.
5
Karel Hašler: Po starých zámeckých schodech, Ta naše písnička česká
6
1. polovina 20. století Po vzniku Československa (1918) začali lidé (trampové), kteří jezdili do přírody, zpívat vlastní romantické písničky. O něco později vznikla trojice Jiří Voskovec, Jan Werich a Jaroslav Ježek. Poslech – Život je jen náhoda Ve druhé polovině 20. století se začala hudba natáčet. zleva: Ježek, Werich, Voskovec
7
2. světová válka Populární hudba se musela vyrovnat s řadou omezení – jednalo se hlavně o JAZZ a SWING. Lidé však uměli zákazy obejít. Po válce nastaly velké změny. Začaly se hrát písně budovatelské, lidové a nově vytvořené, které se o lidovost snažily.
8
50. léta Na konci padesátých let začala vznikat divadla malých forem (např. Semafor – Jiří Suchý a Jiří Šlitr). Zpívaly se zde písně s chytrými, poetickými texty s melodiemi navazujícími na šantánovou, jazzovou a později i na rokenrolovou hudbu. Poslech: Jiří Suchý, Jiří Šlitr: Pramínek vlasů
9
60. léta Vznikaly rockové (big beatové) skupiny (OLYMPIC).
Na Karlově mostě zpívali folkaři. V Praze se pořádaly mezinárodní jazzové festivaly.
10
70. léta Někteří interpreti emigrovali do zahraničí a někteří nesměli vystupovat. Poslech – Karel Kryl: Lásko Marta Kubišová: Mamá
11
70. léta Jiní se společensko-politickým podmínkám přizpůsobili.
Většina rockových kapel zanikla. Poměry ve společnosti otevřeně kritizovali folkaři (někteří z emigrace). Jazzoví hudebníci odcházeli do emigrace. Představu o hudebním dění ve světě u nás pomáhal udržet časopis Melodie a ediční činnost Gramofonového klubu.
12
80. léta Politickou situaci začala kritizovat nová folkařská generace.
Poslech – Jaromír Nohavica: Kometa Zásadní obrat přinesl až konec 80. a počátek 90. let. Od té doby můžeme vidět a slyšet hvězdy světové populární hudby.
13
Použité odkazy %3DU- AUTORA%26ID%3D &docid=9sXf7om7drvXKM&imgurl= 626&vpy=2&dur=472&hovh=213&hovw=160&tx=100&ty=85&sig= &page=1&tbnh=142&tbnw=112&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:3,s:0 mypsr2jou1M:&tbnh=100&tbnw=76&prev=/search%3Fq%3Dkarel%2Bha%25C5%25A1ler%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=karel+ha%C5%A1ler&docid=NBtNC- 7nVOnCHM&hl=cs&sa=X&ei=pnwiT9_0EcaVOuy5xbUI&sqi=2&ved=0CEcQ9QEwBA&dur=1905 FQVcw0M:&imgrefurl= mladi&docid=xSLDviklJC0KlM&imgurl= 7&hovh=84&hovw=144&tx=88&ty=46&sig= &page=1&tbnh=84&tbnw=144&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:7,s:0 nestarnou&docid=HK3u0CLC6gc7uM&imgurl= ad.cz/pruvodce/praha/sporilov/herci/img/suchy4.jpg&w=720&h=525&ei=AsQnT_fpBIjoOfWGnMIC&zoom=1&iact=rc&dur=399&sig= &page=1&tbnh=137&tbnw=180&start=0&ndsp =21&ved=1t:429,r:1,s:0&tx=130&ty=85 most/&docid=p76CLWEa-mm_4M&imgurl= most/DSC_9144.JPG&w=790&h=539&ei=yOsoT7X0L4Pi4QT4mJjmAw&zoom=1&iact=hc&vpx=687&vpy=189&dur=24&hovh=185&hovw=272&tx=149&ty=109&sig= &page=1&tbnh=136& tbnw=181&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:4,s:0
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.