Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vývoj počítačové grafiky
Petr Muška Radek Štajner
2
Agenda Základní pojmy Historie ASCII art 2D grafika 3D grafika
Rastrová Vektorová 3D grafika Budoucnost
3
Základní pojmy Rozlišení Barevná hloubka Obnovovací frekvence
Typ systémové sběrnice
4
Historie historie sahá mnohem dále před první počítače
založeno na vynálezech a objevech z různých oborů, hlavně matematiky
5
Historie - vynálezy př. n.l : Euklidus formuluje základy geometrie – 1446 : Filippo Brunelleschi se intenzivně zabývá perspektivou : René Descartes pracuje v oboru analytické geometrie a zabývá se systémem popisu objektů v prostoru (přibližně) : Gottfried Wilhelm Leibniz a Issac Newton vynalezli systém pro popis dynamických systémů 1814 – 1897 : James Joseph Sylvester vymyslel maticový zápis. Bez něho by byly transformace ve 3D značně komplikované : J. Presper Mauchly a John William Mauchly staví ENIAC.
6
ASCII art základy v 19. století
reprezentace obrázků pomocí písmen a znaků ASCII použití: psací stroje, negrafické počítačové terminály, , …
7
2D grafika pracuje s 2D objekty informace popsaná v rovině
2 základní přístupy: rastrová (bitmapová) vektorová
8
Rastrová grafika pravidelná síť pixelů uspořádaných do mřížky
každý pixel má specifické informace kvalitu udává rozlišení a barevná hloubka použití: fotografie, televize, složité ilustrace
9
Rastrová grafika Výhody:
snadné pořízení, převod mezi formáty, široká podpora, složité předlohy Nevýhody: velký objem dat, ztráta kvality při transformacích a změně velikosti, omezená možnost zvětšení
10
Formáty & programy ztrátová/bezztrátová komprese
JPEG, GIF, TIFF, PNG, BMP Adobe Photoshop, Corel PhotoPaint, Corel Paint, GIMP, …
11
Vektorová grafika obrázek složen ze základních geometrických tvarů (bod, přímka, křivka,…) základem je analytická geometrie – Pierr Béziere použití: sazba, ilustrace, loga, animace, …
12
Vektorová grafika Výhody:
bezproblémová editace, práce s každým objektem odděleně, menší paměťová náročnost Nevýhody: složitější pořízení obrázku, složitější objekty náročnější na CPU a operační paměť
13
Formáty & programy SVG, ZMF, CDR, EPS, PS, PDF
Adobe Illustrator, Corel Draw, Zonner Callisto, …
14
Historie 3D grafiky USA, 60. léta 20. století
projekt pro rozvoj počítačové grafiky – Utah 1968 Firmy Netscape, Pixar, Adobe, Silicon Graphics
15
3D grafika vychází z vektorové 2D grafiky, ale geometrická data se ukládají v prostoru skládá se z polygonů pro finální prezentaci se používá tzv. rendering
16
3D grafika modelování texturace animace rendering
17
Rendering rasterizace ray-casting ray-traicing
18
Budoucnost - vektorová
SVG (Scalable Vector Graphics) webová grafika 2D grafika popsaná pomocí XLM GIS aplikace přechod na plně vektorovou grafiku
19
Budoucnost – 3D grafika Ray-tracing metoda renderingu 3D obrazovky
20
Děkujeme za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.