Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Počítačová grafika
2
Elektromagnetické záření
Zdroj:
3
Víte, že obraz je v našich očích promítán „vzhůru nohama“?
Jak vidíme Naše oči vnímají elektromagnetické záření Jsou citlivé na vlnové délky 390 až 800 nm Do mozku posílají signály, které mozek vyhodnotí jako obraz Jednotlivé vlnové délky vnímáme jako barvu Rohovka a čočka paprsek světla zaostřují na sítnici. Když pozorujeme blízké předměty, čočka se ztlušťuje, více zakřivuje, čímž se zajišťuje větší lom světelných paprsků. Takovéto změně tvaru čočky se říká akomodace. Na sítnici světlo způsobuje chemické přeměny v buňkách citlivých na světlo (tyčinky a čípky). Vidíme barevně... Barevný vjem mohou zprostředkovat pouze čípky, tyčinkami lze vnímat pouze rozdíly jasů. To, že vidíme barevně, je způsobeno tím, že existují tři druhy fotoaktivního pigmentu (iodopsinu), který čípky obsahují. Tyto pigmenty jsou citlivé na jiný rozsah vlnových délek. Maximum citlivosti čípků vnímajících „modrou barvu“ se pohybuje někde kolem vlnové délky 440 nm, zatímco u „zelených“ čípků je to asi 540 nm a u „červených“ asi 570 nm. Chemické přeměny v tyčinkách a čípcích dráždí nervová zakončení, vysílají nervové impulsy optickým zrakovým nervem do zrakového centra v mozkové kůře. Nervová vlákna (axony), přenášejí elektrické signály rychlostí až 350 km/h. Impulsy jsou vyhodnoceny nervovými buňkami v mozku. Ty hodnotí kontrast, linie a pohyb obrazu po sítnici. Z těchto vyhodnocení pak vzniká výsledný zrakový vjem. Víte, že obraz je v našich očích promítán „vzhůru nohama“?
4
Oko a vidění
5
Oko a vidění Tyčinky – asi milionů buněk, které rozlišují pouze rozdíly jasů (čb) Čípky – asi 7 milionů buněk umožňujících barevné vidění (modrá, zelená a červená) Zdroj: Wikipedia
6
Ženy vs. muži Zdroj:
7
Barevné modely Matematický popis barevné informace Modely
závislé nezávislé Modely závislé RGB zobrazovací zařízení emituje světlo CMYK světlo se odráží od obrazu
8
Modely závislé RGB CMY CMYK
9
Aditivní Substraktivní
Míchání barev Aditivní Substraktivní
10
Zdroj: http://www.huevaluechroma.com/pics/4-3.png
Aditivní míchání RGB Zdroj:
11
RGB krychle Zdroj:
12
Míchání barev substraktivní
CMY CMYK
13
CMY krychle Zdroj:
14
Modely nezávislé Méně využívané, ale důležité HSB (HSV) LAB
Lze je použít bez ohledu na zařízení Převody mezi závislými modely
15
HSV (HSB) Hue odstín Saturation sytost Value (Brightness) jas
Odstín – popisuje samotnou barvu Saturation – čistota barvy, s přídavkem bílé (šedé) klesá Jas barvy
16
HSV (HSB) Zdroj:
17
Lab Model CIELAB CIE 1976 (L * a * b *) Lightness světlost 0 až 100 %
vychází z barevného prostoru CIE 1931 XYZ Lightness světlost 0 až 100 % Složka a (zeleno-modráčerveno-purpurová) Složka b (modro-purpurová zeleno-žluto-červená)
18
Lab „Odstín barvy (Hue, H) popisuje vlastní čistou barvu (tedy např. červená, zelená, modrá). Pro popis barvy se používá úhel na barevném kole - tedy rozsah 0–360°. Dohodou se za úhel 0° považuje červená, 120° odpovídá zelené a 240° modré a 360° opět červené. Sytost či saturace barvy (Saturation, S) popisuje, jak moc je barva „čistá“, tedy bez přimíchání bílé (šedé). Čím více má v sobě barva bílé (šedé), tím více její čistota, tedy sytost, klesá. Udává se v procentech, přičemž sytost 100 % znamená jen čistou barvu, sytost 50 % znamená poloviční příměs bílé (šedé) a sytost 0 % potom znamená jen odstín šedé (od bílé po černou), tedy již zcela bez barvy. Jas (Brightness, B - někdy též Value, V) popisuje jas barvy v rozsahu 0–100 % “ Citace z: Zdroj:
19
Lab Nejvíce používán v Photoshopu
Pomocný referenční model při převodu barev v závislých modelech Nejširší barevný gamut
20
Kolorimetrie Věda zabývající se předpovídáním barevných shod vnímaných typickým člověkem. Vytvoření numerického modelu, na jehož základě by se dalo říci, kdy dojde k metamerii a kdy ne.
21
Metamerie Totožný barevný vjem pro lidské oko na základě dvou odlišných barevných vzorků pozorovaných při určitém osvětlení.
22
Kolorimetrie Správný numerický model: v případě shody dvou barevných vzorků, byly tyto v daném modelu reprezentovány stejnými číselnými hodnotami. V případě neshody musí být číselné hodnoty odlišné Model musí dokázat vypočítat hodnotu zachycující rozdílnost těchto dvou barev
23
Diagram chromatičnosti CIExy1931
wikipedia.org/wiki/File:CIExy1931.png
24
Barevný gamut Rozsah všech barev v barevném prostoru CIE XYZ, které je dané zařízení schopno zobrazit Gamut se zobrazuje v diagramu chromatičnosti CIExyY, CIExyY je gamutem celého, pro člověka viditelného, barevného spektra.
25
Barevný gamut
26
RGB vs CMYK Zdroj:
27
GRAFIKA Nejen počítačová
28
Grafika Jeskyně Lascaux
Grafika, jako taková, je zde již od samotného vývoje člověka. Již první lidé tvořili nástěnné kresby v jeskyních a míchali z různých surovin rozličné barvy. Touha tvořit a zaznamenávat obraz tu tedy byla odedávna. Později byla povýšena na obor činnosti a umělci se stali váženými a uznávanými. Jeskyně Lascaux
29
Malíři a grafici Leonardo da Vinci
Grafika, jako taková, je zde již od samotného vývoje člověka. Již první lidé tvořili nástěnné kresby v jeskyních a míchali z různých surovin rozličné barvy. Touha tvořit a zaznamenávat obraz tu tedy byla odedávna. Později byla povýšena na obor činnosti a umělci se stali váženými a uznávanými.
30
Daguerreotypie Daguerre Atelier 1837
Foto-grafie Daguerreotypie Daguerre Atelier 1837
31
Grafické symboly Symboly jsou určeny laické veřejnosti. Užívají se v exteriérech, interiérech, v mapách a informačních tiskovinách. Podle typu sdělení (oznámení, zákaz, příkaz …) se vkládají do barevných tabulek.
32
Grafické symboly
33
Počítače
34
Počítačová grafika vektorový formát (křivky) rastrový (bitmapa)
Grafické formáty rastrový (bitmapa) vektorový formát (křivky) Poznámka: zobrazení na monitoru je vždy rastrové
35
Počítačová grafika
36
BITMAPOVÁ GRAFIKA
37
Rastrová (bitmapová) grafika
Bitmapový obrázek je tvořen pravidelnou mřížkou z bodů, tzv. pixelů Každý bod má přiřazenu pozici a určitou barvu Zdroj: Svět Hardware
39
Rastrová (bitmapová) grafika
Každý bod má přiřazenu určitou barvu jednotlivé barevné body se na monitoru tvoří ze tří barev ( R G B ) Při pozorování barvy splývají – míchají se Uživatel vidí barevné plochy, přechody apod. Zdroj: Svět Hardware
40
Bitová mapa Zobrazovací plocha je dána maticí bodů
např. velikost obrazu může být 800x600 obrazových bodů Základní jednotkou bitmapy je bod – pixel
41
Pixel na monitoru Zdroj: Svět Hardware
42
Písmeno D na monitoru Zdroj: Svět Hardware
43
Barevná hloubka Každý pixel má barvu
barevná hloubka = počet barev k pixelu přiřazených Model Počet barev Bitů na pixel monochromatické 2 1 ve stupních šedi 256 8 barevné indexované 8 až 256 3 až 8 barevné RGB 16,7 mil. 24 (3×8)
44
Bitová mapa – 16 barev
45
Rastrová (bitmapová) grafika
Výhody určeny pro ukládání předloh z reálného světa (scanované obrázky, digitální fotografie) snadné vytváření („screenshot“ obrazovky počítače) možnost modifikace jednotlivě nebo po větších množstvích
46
Rastrová (bitmapová) grafika
Výhody změny barevnosti (na těchto modifikacích se může podílet i paleta barev) snadná přenositelnost na rastrová výstupní zařízení, (obrazovka, tiskárna)
47
Rastrová (bitmapová) grafika
Nevýhody velikost souboru obraz 800×600 px, 16M barev (24 bitů na pixel) = cca. 1,4 MB Obraz 3000×2000 px, 16M barev = 18 MB Bitmapové obrazy lze komprimovat – komprese ztrátová a bezztrátová
48
Rastrová (bitmapová) grafika
Nevýhody Zvětšování a zmenšování obrazu komplikované Zmenšení = ztráta dat Zvětšení = odhadujeme pixely, které tam nejsou
49
Rastrová (bitmapová) grafika
DPI (dot per inch) Počet pixelů obrazu na jeden palec (25,4 mm) Příklady: monitor dpi obrazy ve Wordu obvykle 200 dpi tisková kvalita dpi 10 px 1" = 25,4 mm
50
Rastrová (bitmapová) grafika
72 dpi 400 dpi
51
Bitmapové editory Paintbrush (Malování) Adobe Photoshop (CS 6)
Corel Paintshop Pro (X3) Gimp Corel PhotoPaint Microsoft PhotoEditor
52
FORMÁTY bitmapové grafiky
PCX (jeden z nejstarších, pochází z PaintBrushe) BMP (standardní, bez komprese – velké soubory) TIFF (Tagget Image File Format) má bezztrátovou komprimaci, časté použití) GIF (Graphic Interchange Format) má komprimaci, pro barevné obrázky, i animované, pro WWW, možnost nastavení průhlednosti PSD (Nativní formát Adobe Photoshop)
53
FORMÁTY bitmapové grafiky
JPEG (Joint Photographic Expert Group) s nastavitelnou (ztrátovou) kompresí => optimální kvalita a velikost obrázku PNG (Portable Network Graphics) pro přenos grafických dat, využití WWW, (8 bit, 24 bit) RAW (digitální negativ) nezpracovaná data ze snímače digitálního fotoaparátu ICO speciální formát pro ikony
55
JPEG – ztrátová komprese
JPEG - král rastrových grafických formátů– Pavel Tišnovský JPEG – ztrátová komprese 100 % 43833 bytů 70 % 10709 bytů 40 % 7068 bytů 20 % 4479 bytů 10 % 2824 bytů 1 % 1093 bytů
56
JPG vs. PNG
57
NENÍ PRAVDA GIF mýtů zbavený GIF zobrazuje pouze 256 barev
Oprava Obecně Oblíbeného Omylu GIF zobrazuje pouze 256 barev NENÍ PRAVDA
58
Oprava Obecně Oblíbeného Omylu
GIF mýtů zbavený Oprava Obecně Oblíbeného Omylu GIF je tvořen logickou obrazovkou, která sestává z řady rámců, každý rámec zobrazuje 256 barev, ovšem každý rámec může zobrazovat jiných 256 barev Pravda a mýty o GIFu – Pavel Tišnovský
59
GIF „GIF zobrazuje pouze 256 barev“ který z nich je GIF? A B C D E
Pravda a mýty o GIFu – Pavel Tišnovský
60
Zdroj: Wikopedia, autor Marvel
Grafika a animace Aimovaný GIF sestavuje se z několika obrázků GIF předepsané parametry střídání obrázků vytváří se ve specializovaných programech, např. GIF construction set Zdroj: Wikopedia, autor Marvel
61
Zdroj: Wikopedia, autor Marvel
Grafika a animace Zdroj: Wikopedia, autor Marvel
62
VEKTOROVÁ GRAFIKA
63
Vektorová grafika formát vycházející z vektorů (počáteční bod, směr, délka)
64
Vektorová grafika definovat lze přímky, čáry, obrazce, prostorové objekty
65
Vektorová grafika obrázek = soustava matematických popisů jednotlivých objektů, které jsou postupně vykreslovány výhoda: menší nároky na paměť výhoda: lze libovolně zvětšovat bez ztráty kvality
66
Vektorová grafika
67
Vektorová grafika
68
Beziérovy křivky Francouzský matematik Pierre Bézier
libovolný úsek křivky je popsán pomocí čtyř bodů dvou krajních bodů (tzv. kotevní body) dvou bodů, které určují tvar křivky (tzv. kontrolní body) spojnice mezi kontrolním bodem a kotevním bodem je tečnou k výsledné křivce Zdroj:
69
Beziérovy křivky P0, P3 krajní body P1, P2 kontrolní body
70
Vektorová grafika – tvorba disku
CorelDraw - jak pořádně na vektorovou grafiku? - Autor: Barák Petr
71
Vektorová grafika – editory
Adobe Illustrator (CS6) Corel Draw (X5) Xara Zebra pro Windows Freehand Autocad
72
Vektorová grafika – formáty
CDR (Corel Draw) AI (Adobe Illustrator) XAR (Corel Xara) CGM (Computer Graphic Metafile) WMF (Microsoft Windows Metafile) PS (EPS) (postscript) HP-GL standard pro ovládání plotrů
73
Vektorová grafika – příklad
74
Vektorová grafika – příklad
75
Vektorová grafika – příklad
76
Vektorová grafika – příklad
Autor: Andrew Wrigley
77
Vektorová grafika – příklad
Autor: Andrew Wrigley
78
Vektorová grafika – příklad
79
Vektorová grafika – příklad
80
Zdroj: Autor: Anthony Atkielski (Agateller)
Bitmapa vs. vektor vektorový obrázek vektrorový obrázek – zvětšený detail bitmapový obrázek – zvětšený detail Zdroj: Autor: Anthony Atkielski (Agateller)
81
Grafika – ukázky Programy pro zpracování obrazu nám umožňují neuvěřitelné změny ve fotografiích a obrazech obecně
82
Grafika – ukázky
83
Grafika – ukázky
84
Grafika – ukázky
85
Grafika – ukázky
86
Grafika – ukázky
87
Počítačová grafika aneb všechno je jinak
Moderní programy pro práci s grafikou dokážou víc než vizážista s plastickým chirurgem dohromady Módní a lifestylové časopisy neukazují skutečné modely, ale retušované obrázky Nesnažte se jim podobat, modelky tak nevypadají
89
Grafika
90
Modelka na bilboardu Modelka Co dokáže Photoshop
91
Glenn C. Feron http://glennferon.com/ Doktorka Kateřina by měla radost
Hubneme s Photoshopem Zvětšení poprsí Modelka na bilboard Kate Olsen Retuš obličeje Fantastický svět Photoshopu Plastické operace Extrémní hubnutí s Photoshopem Jak nakreslit dívku
92
S retuší opatrně
93
S retuší opatrně
94
S retuší opatrně
95
Úpravy obrázků Pro úpravy fotografií existuje řada programů
Automatické úpravy Jednoduchost ovládání Slušné výsledky
96
Alien Skin Image Doctor 2.0
97
AKVIS MakeUp 2.0
98
AKVIS MakeUp 2.0
99
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.