Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Inovační technologie v odborných předmětech a odborném výcviku
Projekt CZ.1.07/1.1.38/ Inovační technologie v odborných předmětech a odborném výcviku uměleckých řemesel a oborů gastro TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY
2
Modul M1 SPECIFICKÁ VÝUKA RAKU - NETRADIČNÍ TECHNOLOGIE JAPONSKÉ VÝROBY KERAMIKY Bc. Magda Sudková
3
Výuka technologie Raku
teoretická výuka žáků 1.ročníku probíhá v hodinách technologie keramiky získávání nových poznatků, vědomostí z historie technologie Raku
4
Motivační metody výuky
„V zájmu raku nic nevyžaduj, nic neočekávej, neplánuj, buď si jistý změnou. Nauč se přijmout jiná řešení a preferuj hru intuice“. Paul Soldner teoretickou část technologie Raku využijete v měsících praktického vyučování vzájemná spolupráce při práci nové zkušenosti
5
Osnova dynastie Raku historický přehled a vývoj vznik Bernard Leach
Paul Soldner základní raku techniky technické prostředky
6
Dynastie Raku I. Čódžiro (1589)
vznik první misky v dílně mistra Čódžira vyrobená naprosto odlišnou technologií miska splňovala představy čtyř principů čajového obřadu Čódžiro byl povýšen do šlechtického stavu, aby mohl předstoupit osobně před panovníka a předvést své umění císaře čajová miska natolik okouzlila, že Čodžirovi věnoval pečeť RAKU dílna mistra Čodžira pracuje dodnes
7
Tanaka Sókei (1594 = 60let) II. Džókei (+ 1635)
pracoval společně s Čódžirem II. Džókei (+ 1635) syn Tanaka Sókeie, začal počítat zpětně dynastie od Čódžira jako Raku I. III. Dóndžu (1599 – 1656) s Džókeiem začínají vyrábět světlejší několika vrstvé glazury IV. Ičindžu (1640 – 1696)
8
V. Sóndžu (1664 – 1716) VI. Sandžu (1685 – 1739) VII
V. Sóndžu (1664 – 1716) VI. Sandžu (1685 – 1739) VII. Čóndžu (1714 – 1770) VIII. Tokundžu (1745 – 1774)
9
IX. Rjondžu (1756 – 1834) X. Tanndžu (1795 - 1854) XI
IX. Rjondžu (1756 – 1834) X. Tanndžu ( ) XI. Keindžu ( ) XII. Kóndžu ( )
10
XIII. Seindžu (1887 - 1944) XIV. Kakundžu (1918 - 1980)
XV. Kičizaemon (*1949) Mezinárodní muzeum keramiky Faenza Následovníci nebyli pokaždé synové, nýbrž pokaždé ti nejlepší hrnčíři, kteří byli s tímto úmyslem adoptováni nebo oženěni s dcerou předchůdce.
11
Historický přehled a vývoj období
Období Džómon (do 300 př. n. l.) slovo džó znamená provazec, mon znamená vzor. Džómon je tedy kultura keramiky provazcového vzoru nejstaršími známými tvary keramiky Džómon jsou nádoby se zašpičatělým dnem, jímž byly zapouštěny do země nádoby na vodu a potraviny a vyráběly se přibližně dvě tisíciletí modelovány z hlíny ručně, bez použití hrnčířského kruhu, a zdobeny provazcovým vzorem, který vznikl přikládáním provazců z měkkých, pružných rostlinných stonků a vláken
12
Období Jajoi (300 př. n. l. – 250 n. l.)
kulturu Džómon začala nahrazovat nová kultura zvaná Jajoi (kultura Jajoi) podle lokality Jajoi v dnešním tokijském obvodě Bunkjó byly vykopány první keramické nádoby Období Jamato (250 – 710) Období Kofun (250 – 538) Období Asuka (538 – 710) Období Nara (710 – 794) Charakteristika, postupné vyzrávání společenského zřízení ricurjó inspirované číňany a aktivním přijímáním ostatních výdobytků čínské kultury a technologií
13
Období Azuči-Momojama (1568 – 1600) Období Edo (1600 – 1867)
Období Heian (794 – 1185) umění, styl v architektuře a úpravě zahrad, ve svitkových malbách a buddhistickém sochařství Období Kamakura (1185 – 1333) Období Muromači (1333 – 1568) Období Azuči-Momojama (1568 – 1600) Období Edo (1600 – 1867) Období Meidži (1868 – 1912)
14
Bernard Leach malíř bez jakýchkoliv zkušeností s keramikou, první kdo upozorni západní svět na Raku narozen v Hong Kongu v lednu 1887 a na Dálném Východě žil do svých 10 let 16 letech začal svá studia kreslení na londýnské Slade school, jeho učitelem byl prof. Henry Tonks v roce 1909 odjel jako učitel rytiny do Japonska poprvé přišel do styku s výrobou keramiky na večírku Rakú blízko Tokia v roce 1911 jako mnozí byl tak představen technice pálení raku stal se svědkem procesu dekorace přežehnutých kusů podivnými barvami a posléze namáčení těchto kusů do velice husté glazury zkušenost ho motivovala ke studiu keramiky a až do jeho smrti se hrnčířství stalo hlavním zaměstnáním a láskou jeho tvůrčího a různorodého života po návratu do Anglie s Shoji Hamadou založil v roce 1920 hrnčířskou dílnu (Leach pottery) v St. Ives, Cornwall byl třikrát ženatý, měl tři dcery a dva syny - Davida a Michaela - oba se stali hrnčíři, jeho pravnuci dnes pokračují v jeho tradici nejznámější kniha Bernarda Leache - A potter's Book (Kniha hrnčíre) vydána v roce 1940, psaní této knihy popsal jako 'vysezení vajíčka ve vichřici'
15
Paul Soldner žije a udržuje studia v Aspen, Coloradou a Claremontu v Kalifornii je otevřen jakémukoliv experimentu a nejedna jeho odpověď na otázku zní: „Try it and you'll see" (Zkus to a uvidíš) začal experimentovat s raku na základě informací z Leachovy knihy A potter’s book a knihy Book of tee vzhledem k tomu, že byl z práce znuděný a současně nespokojený se vzhledem barev na jeho kusech, „zahodil” spontánně jeden žhavý kus do listí a zrodil se objev zakuřování keramiky po pálení v době těchto experimentů netušil, že japonský způsob raku je odlišný
16
Základní raku techniky
Kovový listr a patina -bílý krakel Horse hair (koňské žíně) Naked raku (odhalené raku) Halo efekt ( „aureola“)
17
Kovový listr a patina - bílý krakel
výrobky, které jsou určeny pro zakuřování a glazuru-patinu (matná glazura) je vhodné zahladit kovovou cidlinou nebo vyleštit, popřípadě použít engobu či terru sigillatu tento proces se provádí hlavně z důvodu snadnějšího ošetření kusu po výpalu voskem, aby kresba ohně zůstala zachována u lesklých listrových glazur tento efekt není nutný, ale velice esteticky přívětivá je například kombinace povrchu ošetřeného terrou sigillatou (a možno i patinou) a části povrchu naglazovanou listrem glazury určené k zakuřování je nutno co nejrychleji přenést do redukční komory (plechový kýbl s víkem) naplněné hořlavým materiálem (noviny, listí, piliny, tráva, slupky, atd.) po vzplanutí ohně je nutné komoru zavřít v mnoha případech se doporučuje redukční komoru po nějaké době zase otevřít, nechat oheň znovu vzplát (zreoxidovat) a zase zavřít obvykle se vzory vzniknuté zakouřením prezervují rychlým zchlazením vodou
18
Horse hair (koňské žíně)
na kusy pro horse hair techniku se v koženém stavu nanáší terra sigilata, ta se pak dále leští přežah se provádí také na teplotu cca 950°C po vyjmuti z raku pece odstavíme výrobek stranou a pomalu na ně přikládáme žíně z koňské oháňky, které po shořeni vytvoří černou vlasovou dekoraci. žíně je nutno přikládat v malém množství kusy je nutno po zchladnutí pečlivě očistit a je i vhodné vzhled prezervovat pomocí tekutého vosku nebo oleje na ošetření dřeva a vyleštit nejlépe několikrát za sebou
19
Naked raku (odhalené raku)
tato technika pracuje s kusy jež jsou leštěné, naengobované po přežahu je na ně nanesena další engoba a někdy na engobu i glazura tento proces je poměrně náročný na vychytání si teplotní roztažnosti engoby vzhledem k používané hlíně a často vyžaduje řadu dlouhých experimentů k dosažení požadovaného vzhledu engoba nanesená na kus po přežahu musí totiž po výpalu raku jít odstranit
20
Halo efekt ( „aureola“)
na kusy určené k zdobení halo efektem se nanese bílá engoba nebo bílá terra sigillata zdobí se štětcem dekorací (50g oxidu železa + 50g oxidu mědi) kusy je nutné přenést do redukční komory co nejrychleji po vzplanutí ohně ji zavřít a cca 10 sekund počkat znovu redukční komoru otevřít a uvidíme-li vznikající „halo efect", což je v podstatě bílá aura okolo dekorace, je nutné kus co nejrychleji přesunout do vody a tím proces zastavit
21
Technické prostředky pece a příslušenství
pec, kterou chceme úspěšně použít k tomuto pálení, by měla splňovat dvě hlavní podmínky měla by dosáhnout teploty nejméně 1 015° C (zadaná teplota se liší na základě použitých glazur nebo jiné dekorace) a měla by umožňovat rychlé a bezpečné vyjmutí žhavých kusů elektrická pec venkovní pec s plynovým hořákem
22
Technické prostředky pece a příslušenství pro venkovní užití
plynová bomba raku pec hořák pyrometr plechová nádoba s hořlavým materiálem ochranné rukavice B raku kleště
23
Shrnutí První kdo upozornil na raku techniku: Bernard Leach Základní raku techniky: Kovový listr a patina Horse hair (koňské žíně) Naked raku (odhalené raku) Halo efekt ( „aureola“)
24
Otázky?
25
Test Kdo byl Bernard Leach?
Kdo začal experimentovat s raku na základě informací z Leachovy knihy? Vyjmenuj základní raku techniky
26
Seznam použité literatury
[1] Cornvall guide: Bernard Leach - St Ives Potter. [online]. [cit ]. Dostupné z: [2] Ateliér keramiky MLHA: Historie a technologie Raku. [online]. [cit ]. Dostupné z: [3] Knihy: Keramika umění z hlíny. [online]. [cit ]. Dostupné z:
27
[4] Otaku zin: magazín pro milovníky Japonska. [online]. [cit
[4] Otaku zin: magazín pro milovníky Japonska. [online]. [cit ]. Dostupné z: [5] Arcimboldo. [online]. [cit ]. Dostupné z: [6] Kelly Lynn Daniels, Paul Soldner. [online]. [cit ]. Dostupné z: [7] Keramické centrum Doupě: RAKU rodeo s Paulem Soldnerem. [online]. [cit ]. Dostupné z: [8] Umění a řemesla: vypalovací pece Raku. [online]. [cit ]. Dostupné z:
28
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.