Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu: RENESANCE HRAZENO Z EU OP - VK
2
Materiál je v souladu s RVP ZP a ŠVP
Anotace Prezentace rozšiřuje učivo výtvarné výchovy i českého jazyka –literární výchovy v 7. ročníku. Poskytuje přehled základních znaků slohu, orientaci v terminologii i přehled nejvýznamnějších představitelů a památek renesančního období. Autor Mgr. Alena Ščuková a Mgr. Libuše Jurczeková Ročník Osmý Očekávaný výstup Materiál je v souladu s RVP ZP a ŠVP Žáci interpretují umělecká vizuálně obrazná vyjádření minulosti, vycházejí ze svých znalostí a historických souvislostí. Dovedou se orientovat v odborné terminologii. V pracovním listu si ověřují své poznatky. Vzdělávací oblast UMĚNÍ A KULTURA Klíčová slova Základní stavební prvky, římsa, okno, portál,sloup, freska, sgrafito,lineární a vzdušná perspektiva, vyváženost, sfumato, mecenáš… Vytvořeno LEDEN 2011
3
VZNIK kolébkou renesance je Itálie (Umění se mohlo rozvíjet, protože zde byla bohatá města, nejdůležitějším z nich byla Florencie.) tento styl převládal v 15. a 16 století v překladu název renesance znamená znovuzrození „znovuzrození antiky“, návrat k DOKONALOSTI ANTIKY Víte, kdo je to mecenáš? Kdo to je mecenáš Jedná se o bohatého člověka nebo instituci, který si objednává umělecká díla a platí za ně, tím podporuje umělcovu tvorbu. Právě mecenášové byli velice důležití pro rozvoj renesance v Itálii. Mezi známé mecenáše patří příslušníci rodu Medici z Florencie.
4
ZNAKY RENESANCE zájem o člověka a rozumové zkoumání světa
ideálem je vědec – umělec, člověk, který ovládá vědecké i umělecké disciplíny – tzv. RENESANČNÍ ČLOVĚK vychází z vědeckých poznatků perspektivy a anatomie vyrovnanost, harmonie, jednota Carlo Crivelli – Zvěstování Hans Memling - Poslední soud Vzpomněli byste si, co bylo centrem pozornosti v předcházejícím slohu, gotice? Gotické umění se obracelo k bohu, pozemský život nebyl důležitý, důraz se kladl na víru (ne na rozum) a na posmrtný život. Poznáte, který obraz pochází z období gotiky a který je renesanční? Kde je užito perspektivy? Proč mají postavy na druhém obraze různou velikost?
5
ARCHITEKTURA vznikají hlavně světské stavby – radnice, obytné domy, útulné paláce uzavřená forma měřítkem pro velikost světských staveb je člověk uklidnění, jednota, vyváženost, rovnováha sgrafita (Spodní vrstva omítky je tmavá, vrchní světlá, do mokré omítky se vyškrábe vzor) Měšťanský dům na náměstí v Mikulově
6
materiál: vedle kamene také mramor a cihly
mohutné kupole s tamburem a lucernou sloupořadí – funkce podpůrná i dekorativní arkády dodržují se řády půlkruhový oblouk nahradil lomený gotický valená klenba objevuje se segmentové okno Bazilika sv. Petra ve Vatikáně Velké Losiny
7
SOCHAŘSTVÍ uzavřená forma, harmonie
dobrá znalost anatomie, zachycení výrazu ve tváři časté náměty: alegorické a mytologické postavy a scény jezdecké pomníky busty významných osobností Socha Mojžíše v Bazilice Svatý Petr v řetězech, Řím - Michelangelo jezdecká socha Gattamelata - Donatello
8
PŘEDSTAVITELÉ Michelangelo Buonarroti: Donatello:
Italský sochař, ale také malíř, architekt a básník. Byl posedlý dokonalostí, jeho nejznámějším dílem je socha Davida. Další dílo – Pieta v bazilice sv. Petra ve Vatikánu. Donatello: Také italský sochař, považován za jednoho ze zakladatelů individualizovaného sochařského portrétu. Dílo: socha sv. Jiří.
9
MALÍŘSTVÍ náboženské a mytologické motivy – hlavně scény, kde se uplatňuje nahé lidské tělo scény jsou podány jako ze současného života estetické hledisko převažuje nad propagací ideologie renesanční malíři četli výroky antických autorů, podle nich bylo důležité, aby díla působila REALISTICKY, proto studovali PERSPEKTIVU a optiku. Někteří dokonce prováděli pitvy, aby se dověděli více o ANATOMII. Lovci ve sněhu – Pieter Brueghel Fra Angelico: Zvěstování – počátky perspektivy
10
TECHNIKA freska - malovalo se do vlhké omítky
olejomalba – umožňuje modelaci světlem a stínem technika šerosvitu - díky kontrastům světla a stínu se modeluje obraz valérová malba – velmi plastické- umožňuje prostorovou iluzi Michelangelo - Poslední soud, část fresek v Sixtinské kapli.
11
PŘEDSTAVITELÉ Leonardo da Vinci:
Typický příklad renesančního člověka - malíř, sochař, architekt, přírodovědec, hudebník, spisovatel, vynálezce. Využívá techniku tzv. sfumata – odstupňovaný šerosvit, působí dojmem „zakouřeného“ pozadí. Dílo: Mona Lisa, Poslední večeře, Dáma s hranostajem
12
námět z antiky, perspektiva
Michelangelo Buanaroti - nástropní fresky v Sixtinské kapli ve Vatikáně. (Pracoval na nich 7 let.) Italský malíř Tizian, nizozemskýv Petr Brueghe , A. Súter. Dokázali byste popsat znaky renesančních obrazů na těchto ukázkách? Rafael Santi – Athénská škola Sandro Botticelli – Primavera (jaro) nahé lidské tělo, snaha zachytit ho reálně (propracovaná anatomie), šerosvit námět z antiky, perspektiva
13
RENESANCE V ČESKÝCH ZEMÍCH
Nelahozeves, zámek Litomyšl, Telč, Velké Losiny, Mělník… Belveder v Praze, Schwanzenberský palác, letohrádek Hvězda… Přiřaď! zámek Nelahozeves Telč Belveder Schwarzenberský palác
14
ZDROJE
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.