Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Dějepis Název Sámo, Sámova říše Klíčová slova Pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad, samostatná práce Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 1 vyučovací hodina Velikost 2, 51 MB Zdroje Viz Literatura

2 Dějepis 7. ročník PaedDr. Mgr. Jana Pelikánová, 2011/12
Sámo, Sámova říše Dějepis 7. ročník PaedDr. Mgr. Jana Pelikánová, 2011/12

3 Sámo († 658 nebo 659) Sámo na obraze B. Jezovníka Freska Sáma ve Znojmě Z roku 1134 franský kupec, vůdce kmenového svazu Slovanů existujícího v 7. století a označovaného jako „Sámova říše“ o jeho životě a osobnosti je jen velmi málo dokladů, stručné zmínky se nalézají ve 48. kapitole kroniky Fredegarovy ("Ve čtyřicátém roce panování Chlotharova shromáždil muž jménem Sámo, původem Frank z kraje senonského, větší počet kupců a odebral se za obchodem do země Slovanů zvaných Vinidové. Slované se již začali bouřit proti Avarům a proti jejich králi Kaganovi.„) pocházel   ze  Senonského kraje (Sens ve Francii a dnes je známé pod jménem Champagne) , byl přirozeně inteligentní vůdčí typ se silnými ekonomickými a politickými znalostmi

4 pochopil, že Slované potřebují informace, ale
ne nadvládu podporoval obchod z tehdy známého světa (vstřícná politika vůči cizím osobám), ale vyhnal či se jinak zbavil osob, které jeho říši neprospívaly a škodily („zlikvidoval kriminalitu)“ vazby na obchod- říše byla schopna pohrozit Francké říši, ale i každému jinému, asi takto: budete-li znovu dělat potíže, obchodníci od Vás budou mít hospodářské ztráty obchodníci Francké říše tedy tlačili na francké politiky, aby nechali na pokoji Sáma a jeho říši, takže Sámovu říši nikdo dále nenapadal, a to přesto, že byla územně a populačně slabší než Francká říše

5 tato politická koncepce je v mnohém podobná politické  koncepci  dnešního Švýcarska, Kajmanských ostrovů, Libye, Singapuru, Saudské Arábie, Bahrajnu, Kataru, Ománu, Sjednocených arabských emirátů, Kuvajtu, atd. Sámova politická práce byla úspěšná- dokazuje to skutečnost, že po roku 636 Sámova říše žila v míru se svými sousedy, jak s Avary, tak s Franckou říší,  kteří ji uznávali Sámo zemřel roku 658 přirozenou smrtí jako všemi oplakávaný a milovaný státník Slavný návrat Sáma po vítězství nad Dagobertem

6 Sámova říše státní útvar Slovanů existující ve střední Evropě (podle Fredegarovy kroniky) nebo (podle data obléhání Konstantinopole v roce 626) zakladatel- francký kupec Sámo (získal velkou prestiž jako velitel během bojů Slovanů s Avary, ovládajícími dlouhá léta střední a jihovýchodní Evropu) rozprostírala se na území dnešní České republiky, východu Německa, západu Slovenska, západu Maďarska, jihozápadu Polska, východu Rakouska a severu Slovinska říše vznikla spojením slovanských kmenů, které byly do té doby podřízeny, ne však poddány, avarskému kaganátu (územně správní celek zejm. turkických národů v čele s kaganem ustaven u Avarů, na přelomu 8. a 9. stol. u východních Slovanů a od 13. stol. u Mongolů ) v Panonii, který byl však na začátku 7. století ve vnitropolitickém rozvratu, v důsledku bojů mezi několika nástupci chána Bajana

7 Sámova  říše vznikla a upevnila se z odporu proti útlaku ze strany neslovanských etnik, a to Avarů a Francké říše povstání Slovanů v roce 623 proti Avarům vzniklo, protože Avaři obývající Potisí a Panonii (tj. dnešní Maďarsko) napadali okolní slovanské obyvatelstvo a ekonomicky na něm parazitovali i jinak ho zneužívali v této oblasti pobýval Sámo a se svým doprovodem se postavil proti Avarům-osvobozenecké boje-porážka Avarů a zvolení Sáma za vůdce nově vzniklá Sámova říše měla charakter blízký avarskému (turko-tatarskému) kaganátu, tj. kmenového svazu, který byl posílen prozíravou sňatkovou politikou (Fredegar píše o 12 manželkách) centrum- pravděpodobně na rozhraní Moravy a Dolních Rakous oblast dnešního jihovýchodu České republiky - Mikulčice a okolí

8 631 Francký král Dagobert poslal svá vojska, aby
napadly Sámovu říši- chtěl si Slovany podmanit říše však byla materiálně silná a vyspělá- porazila Franckou říši v bitvě u svého hradiště Wogastisburgu (leželo pravděpodobně v severozápadních Čechách) vojska Sáma pak v roce 631 vtrhla do Durynska, části Francké říše, a pak ještě znovu v letech Město Podbořany (něm. Podersam) se nachází v okrese Louny, kraj Ústecký. Na blízkém vrchu Rubín se údajně nacházelo bájné slovanské hradiště Wogastisburg Vrch Rubín

9 pokračování říše po Sámově smrti (658 nebo 661) se jeho říše rozpadla, čemuž pravděpodobně velmi napomohl fakt, že Sámo měl početné potomstvo (snad 22 synů a 15 dcer podle Fredegara) odstředivé kmenové tendence byly posíleny tím, že téměř každý mocnější kmen svazu měl mezi Sámovými manželkami svou zástupkyni a jejího syna – pretendenta trůnu, se kterým se mohl identifikovat, to, co bylo za Sámova života při udržování říše výhodou, se po jeho smrti stalo naopak překážkou o období po rozpadu Sámovy říše nejsou žádné písemné prameny, přesto podle archeologických nálezů lze usuzovat, že říše fungovala nadále, ale samozřejmě ne v takovém měřítku- roztříštěna mezi Sámovy následovníky, kteří vládli na svých územích hradiště, která byla na vzestupu za Sámovy vlády nezanikla, ba dokonce se dále rozvíjela, byla jádrem pro založení budoucí Velkomoravské říše, kdy se moci chopili Mojmírovci.

10 Prezentace je určena žákům 7. ročníku základní školy
Prezentace je určena žákům 7. ročníku základní školy. Je pojata jako opakování probraného učiva z látky na téma Sámo, Sámova říše. Cílem je zajímavou formou- obrázky procvičit znalosti žáků z tohoto tématu, nebo získání znalostí nových. Žáci se seznámí s probíraným učivem.

11 Metodické poznámky Prezentace je určena žákům 7. ročníku základní školy. Je pojata jako opakování probraného učiva z látky na téma Sámo, Sámova říše. Cílem je zajímavou formou- obrázky procvičit znalosti žáků z tohoto tématu, nebo získání znalostí nových. Žáci se seznámí s probíraným učivem.

12 Literatura http://www.valka.cz/clanek_1213.html
D%C5%A1e biw=1280&bih=654&q=s%C3%A1mova+%C5%99%C3%AD%C 5%A1e&gbv=2&oq=s%C3%A1mova+%C5%99%C3%AD%C5% A1e&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_sm=e&gs_upl=1584l10024l0l103 35l18l18l4l9l13l0l193l761l0.5l5l0#hl=cs&gbv=2&tbm=isch&sa =1&q=vrch+rub%C3%ADn&pbx=1&oq=vrch+rub%C3%ADn& aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=3454l6048l0l6641l10l10l0 l5l0l0l254l960l0.2.3l5l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=cfaca78c3 cdef009&biw=1280&bih=654 biw=1280&bih=654&q=s%C3%A1mova+%C5%99%C3%AD%C 5%A1e&gbv=2&oq=s%C3%A1mova+%C5%99%C3%AD%C5% A1e&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_sm=e&gs_upl=1584l10024l0l103 35l18l18l4l9l13l0l193l761l0.5l5l0 obrazky/


Stáhnout ppt "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google