Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Social Bookmarking Jakub Holásek, VŠE Praha. KEG Seminar 2006 2 Obsah Pojem Výhody a nevýhody Používané technologie Nástroje + praktická ukázka Shrnutí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Social Bookmarking Jakub Holásek, VŠE Praha. KEG Seminar 2006 2 Obsah Pojem Výhody a nevýhody Používané technologie Nástroje + praktická ukázka Shrnutí."— Transkript prezentace:

1 Social Bookmarking Jakub Holásek, VŠE Praha

2 KEG Seminar 2006 2 Obsah Pojem Výhody a nevýhody Používané technologie Nástroje + praktická ukázka Shrnutí Implementace ve společnosti

3 KEG Seminar 2006 3 Pojem Co je Social Bookmarking? „společenské odkazování“ vyhledávací systém sémantický web součást Webu 2.02.0 trend ostatní

4 KEG Seminar 2006 4 Pojem – „Společenské odkazování“ Podstatou pojmu je uživatel, který odkazy vytváří hodnotí třídí sdílí je s ostatními

5 KEG Seminar 2006 5 Pojem – Vyhledávací systém Proč ne pouze vyhledávací metoda či vyhledávací zdroj? Uživatelé a jejich odkazy jsou prvky systému působící v zájemné interakci Relevance odkazů je samoregulována uživateli Komunikace mezi uživateli, přátelé, komunity

6 KEG Seminar 2006 6 Pojem – Sémantický web Sémantický web = web poskytující znalosti, je založen na ontologii SB je druhem sémantického webu, NENÍ založen na ontologii, ale na folksonomii

7 KEG Seminar 2006 7 Pojem – Součást Webu 2.0 Neexistuje konkrétní definice, jde o směr, kterým se vývoj www ubírá WWW založené na Webu 2.0: http://web2.wsj2.com/... http://www.econsultant.com/... What is Web 2.0…(1) What is Web 2.0…(3) What is Web 2.0…(2) What is Web 2.0…(4)

8 KEG Seminar 2006 8 Pojem - Trend Velmi značný nárůst popularity +Google mapper

9 KEG Seminar 2006 9

10 10 Pojem - Ostatní Bookmarks Favorites Bookmarklet Tags Bookmarks Favorites Netscape, Mozilla.. IE, Maxthon.. Bookmarky Oblíbené položky Bookmarklet = odkaz obsahující JavaScript ODKAZY

11 KEG Seminar 2006 11 Pojem – Ostatní – Odkazy Organizování odkazů bez nástrojů SB:  organizování do složek vyjadřujících kategorii  velmi často bez popisků a komentářů Organizování odkazů pomocí nástrojů SB:  organizování pomocí tagů  odkazy obsahují tagy a komentář PŘÍKLAD

12 KEG Seminar 2006 12 Pojem – Ostatní - Tagy Jde o určitá klíčová slova vystihující co nejlépe daný odkaz Příklad: www.vse.cz Tagy: university, economics, prague..www.vse.cz Mají libovolnou formu, záleží na uživateli a jeho intuici Souvisí s pojmem folksonomie, což je volně organizovaný přístup klasifikace odkazů uživateli přiřazujícími odkazům jejich vlastní označení právě pomocí tagů. Lze podle nich organizovat informace Nejsou náhražkou taxonomie, tezauru ani ontologie, podle kterých se obvykle informace organizují

13 KEG Seminar 2006 13 Pojem - Ostatní – Tagy – Proč?

14 KEG Seminar 2006 14 Výhody a nevýhody SB

15 KEG Seminar 2006 15 Výhody – Způsob vyhledávání Pro koncového uživatele lepší způsob vyhledávání než pomocí vyhledávacích strojů Metody vyhledávání Booleovký model Fuzzy logika Grafické rozšíření BM Vektorové rozšíření Topic Problém: Množství výsledků a relevance odkazů

16 KEG Seminar 2006 16 Výhody – Rozšíření obzorů Uživatelé velmi často ani přesně nevědí co chtějí za informace a ani které informace jsou pro ně důležité. Na webu společenského bookmarkingu se mohou dozvědět nové (a velice pravděpodobně i pro ně důležité) informace o oboru, který je zajímá či který je momentálně trendem. Způsoby hledání informací pomocí nástrojů SB Vyhledání nejnovějších odkazů Vyhledání nejoblíbenějších odkazů Vyhledání nejrelevantnějších odkazů Používání TagCloud a jiných technologí Sledování uživatelů

17 KEG Seminar 2006 17 Výhody - Dostupnost odkazů Přístup k odkazům odkudkoliv z internetu

18 KEG Seminar 2006 18 Výhody – pokračování… Správa odkazů Nástroje SB lze používat i jako organizéry odkazů Odlišný způsob způsob organizace Spolupráce Jednotlivci Pracovní skupiny Kreativita

19 KEG Seminar 2006 19 Nevýhody SB Nepoužívání standardů Malá úroveň anonymity Nízká úplnost odkazů Nižší věrohodnost odkazů Zneužitelnost pomocí spamu

20 KEG Seminar 2006 20 Používané technologie RSS Bookmarklet TagCloud Friends,Fans Shoutbox Private/Public Mnoho dalších…

21 KEG Seminar 2006 21 Nástroje SB - Kategorie Social Bookmark Managers Social Bookmarks Semi-Public Social Bookmarks Search-engines With Bookmarking Public Bookmarks Listing, cataloging (collection) Social communities Annotation services Other

22 KEG Seminar 2006 22 Nástroje SB + praktická ukázka Del.icio.us Nejznámější, kolem 50 000 uživatelů, všeobecné zaměření, velké množství nástrojů Connotea.org Zaměření na vědu a výzkum, možnost vytvářet skupiny Blinklist.com Všeobecné zaměření, uživatelsky nenáročné /TutorialTutorial /TutorialTutorial

23 KEG Seminar 2006 23 Nástroje SB + Praktická ukázka Cite.U.like Akademicky zaměřeno, výborná doplňující alternativa pro citace Flickr.com Všeobecné zaměření, ale na fotografie Yummy.printfu.org Všeobecné zaměření, ale na pdf soubory Mnoho dalších /wwwwww

24 KEG Seminar 2006 24 Shrnutí Social Bookmarkingu Systém SB je založen na: Vytváření uživatelových vlastních kolekcí odkazů a jednoduché sdílení těchto odkazů s ostatními Společenské podstatě používání – provázanost a počet prvků uživatelského rozhraní, které umožňují používání celého systému

25 KEG Seminar 2006 25 Implementace ve společnosti Může mít organizace či podnik prospěch ze systému založeném na Social Bookmarkingu? Lucent – InfoView IBM – Dogear Předpoklady: Založeno na běžném systému SB + rozšíření

26 KEG Seminar 2006 26 Implementace - pokračování Předpoklady projektu Dogear Používání skutečných jmen uživatelů,důvody: Uživatelé mohou zjišťovat odbornost a zájmy ostatních pracovníků prohlížením si jejich kolekcí odkazů Ulehčuje komunikaci mezi uživateli,pokud i ostatní nástroje (e-maily,podnikové diskuse) obsahují skutečná jména Přestože je k vytvoření vlastní kolekce odkazů nutné přihlášení pod skutečným jménem, procházení a vyhledávání odkazů je plně anonymní

27 KEG Seminar 2006 27 Implementace – pokračování 2 Předpoklady projektu Dogear Určitý stupeň průhlednosti uvnitř aplikace Existence veřejných i soukromých odkazů Jisté obavy předpokladů: Skutečná jména mohou vzít odvahu lidem od užívání systému Umožnění soukromých odkazů bude mít za následek výrazné omezení veřejných

28 KEG Seminar 2006 28 Implementace – pokračování 3 Implementační rozšíření Dogear: Upozornění uživatele na nové informace RSS čtečky, e-mailové upozornění, upozornění v systémové liště, pop-up okno či kombinace Používání filtrů Nové, populární, populární pro určitou skupinu,tagy, odkazy, uživatel… Implementace struktury odkazů uživatele,skupin Odkazy, popisky a komentáře do vyhledávacích nástrojů a na stránky jednotlivých projektů společnosti

29 KEG Seminar 2006 29 Implementace – pokračování 4 Dogear – vzhled,funkce

30 KEG Seminar 2006 30 Implementace – pokračování 5 Dogear – Vyhodnocení aktivity systému

31 KEG Seminar 2006 31 Implementace – pokračování 6 Dogear – vyhodnocení - sociogram

32 KEG Seminar 2006 32 Implementace - shrnutí Dogear – vyhodnocení – shrnutí Obrovský potenciál při užívání již v prvních dnech zavedení nového systému Ohodnocení užitečnosti či hodnoty různorodých Internetových či Intranetových zdrojů Pokračování ve vývoji a vylepšování tohoto systému Zdroj: http://domino.watson.ibm.com/...http://domino.watson.ibm.com/...

33 KEG Seminar 2006 33 Dodatek Implementace ve škole, ve výuce… Vytvoření vlastního systému SB Použití již vytvořeného kódu nástroje SB Použití vhodného externího nástroje SB

34 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Social Bookmarking Jakub Holásek, VŠE Praha. KEG Seminar 2006 2 Obsah Pojem Výhody a nevýhody Používané technologie Nástroje + praktická ukázka Shrnutí."

Podobné prezentace


Reklamy Google