Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMiluše Staňková
1
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.2.11 Vytvořeno:20. 03. 2013 Ověřeno: DD. 03. 2013 Třída:2. OA, 2.VE
2
Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:2. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: realismus, pozitivismus, literární realismus, kritický realismus, A. Comte Anotace: Žák se z prezentace dozví o původu slova realismus, pochopí, co je pozitivismus a jeho souvislost s realismem, co je literární realismus, určí znaky realismu. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených a uzavřených otázek.
3
Obecný úvod
4
2.pol.19.století Realis = věcný, skutečný Realita = skutečnost Vliv rozvoje přírodních a technických věd, filosofie (zvl. pozitivismus = skutečné je to, co lze dokázat smysly, tedy pozitivně; fr. filosof August Comte Prosazení exaktního myšlení (vědecké postupy založeny na matematických výpočtech a metodách Snaha uplatnit tytéž vědecké postupy i v literatuře Literatura je chápána jako vědecká analýza společnosti
5
pravdivý obraz skutečnosti, věrnost skutečnost zachycena v celé své komplexnosti a složitosti objektivní přístup ke skutečnosti, autor není účasten, stojí jakoby nad příběhem (ale autor vždy je subjektivní, promítá do skutečnosti svůj postoj, mnohdy je zcela průhledné, na čí straně jsou spisovatelovy sympatie) typizace = na jednotlivém (člověku, postavě, prostředí) je zobrazeno obecné; literární hrdina se vyvíjí; někdy je jeden ústřední hrdina nahrazen kolektivem
6
kritika nedostatků ve společnosti (odtud název kritický realismus) román je analýzou skutečnosti nové výrazové prostředky: hovorová řeč, nářečí, archaismy realismus se tolik neuchyluje do minulosti (jako např. romantičtí spisovatelé); historická beletrie slouží - hledá paralely mezi dávnými dobami a současností
7
Společenská a zejména sociální situace se ve 2.pol.19.století přiostřovala.(revoluce v evropských zemích v roce 1848, narůstající počet stávek, neskutečné využívání proletariátu (dětí i dospělých). Tržní hospodářství bylo zcela volné a nebylo usměrňováno žádnými mantinely (zákony), rozdělilo společnost podle majetku. Hodnoty společenského života se redukovaly na vztahy peněžní a zbožní. Vznikla sociální propast ve společnosti, a ta se stala zdrojem konfliktů. Tento konflikt se stal východiskem kritického vztahu ke skutečnosti. Volná hospodářská soutěž likvidovala řadového člověka majetkově i psychicky. Žádná lidská práva.
8
Společenské klima bylo na konci století jako stvořené pro vznik levicových hnutí a politických stran. Spisovatelé kritického realismu záměrně zobrazovali střízlivou skutečnost plnou sociálních konfliktů, sledovali člověka i s jeho vztahy k okolí, analyzovali poměry ve společnosti, ukazovali determinaci lidské psychiky prostředím, v němž člověk žil.
9
Opakování
10
Z jakého slova pochází název „realismus“? Realis - věcný, skutečný Vysvětlete pojem „pozitivismus “. skutečné je to, co lze dokázat smysly, tedy pozitivně Jmenujte charakteristické rysy literárního realismu 19.století. pravdivý obraz skutečnosti objektivní přístup ke skutečnosti typizace kritika nedostatků ve společnosti nové výrazové prostředky
11
Vysvětlete následující rysy lit. realismu: objektivní přístup ke skutečnosti, typizace. objektivní přístup ke skutečnosti: autor není účasten, stojí jakoby nad příběhem, ale promítá do skutečnosti svůj postoj, dává najevo, na čí straně je typizace: na jednotlivém (člověku, postavě, prostředí) je zobrazeno obecné; literární hrdina se vyvíjí; někdy je jeden ústřední hrdina nahrazen kolektivem
12
Charakterizujte kritický realismus. Společenská a zejména sociální situace se ve 2.pol.19.století přiostřovala (narůstající počet stávek, neskutečné využívání proletariátu) Tržní hospodářství bylo zcela volné a nebylo usměrňováno žádnými zákony rozdělení společnosti podle majetku Vznikla sociální propast ve společnosti, a ta se stala zdrojem konfliktů Žádná lidská práva Spisovatelé kritického realismu záměrně zobrazovali střízlivou skutečnost plnou sociálních konfliktů
13
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL.2.12 – Realismus ve výtvarném umění
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.