Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."— Transkript prezentace:

1 Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Přehled dějin literatury Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_05_11 Název DUMu: William Shakespeare Pro obor vzdělávání: 64-41-L/51 Předmět: Český jazyk Ročník: první Autor: Mgr. Pavla Brunová Datum: 08.06.2013

2 Střední škola Oselce William SHAKESPEARE narozen asi 23. 4. 1564 Stratford nad Avonou zemřel 23. 4. 1616 Stratford nad Avonou dramatik, básník, herec

3 Střední škola Oselce Život studoval gymnázium 1582 se oženil a přidal se ke kočovné divadelní společnosti 1592 přichází do Londýna 1598 se svými herci buduje vlastní divadlo Globe Theatre (hraje od roku 1599) 1612 návrat do Stratfotdu 1613 divadlo vyhořelo 1616 umírá

4 Střední škola Oselce Hrob W. Shakespeara

5 Střední škola Oselce Dílo 1. období 1590 – 1600 Píše hry inspirované staršími náměty Komedie: Komedie plná omylů, Zkrocení zlé ženy, Sen noci svatojánské, Veselé paničky windsorské, Kupec benátský Hry historické: Jindřich V., Richard III., Julius Caesar První tragédie: Romeo a Julie

6 Střední škola Oselce Dílo 2. období 1601 – 1608 Píše zpočátku komedie, poté tragédie a tragikomedie, ve kterých se postupně stupňuje pesimismus a tragika osudů hrdinů a společnosti. Komedie: Večer tříkrálový, Jak se vám líbí, Konec vše napraví Tragédie a tragikomedie: Hamlet, Othello, Král Lear, Macbeth, Antonius a Kleopatra, Coriolanus

7 Střední škola Oselce Dílo 3. období 1608 – 1613 Píše tragikomedie a romance s pohádko- vými motivy Bouře, Zimní pohádka, Jindřich VIII.

8 Střední škola Oselce Shakespearův přínos dramatu Zrušil jednotu místa, času a děje Zavádí kulisy, kostýmy Postavy mají kladné i záporné vlastnosti Kombinuje verš (blankvers) a prózu Užívá způsob vyjadřování pro charakteristiku postav (prostí lidé – hovorový jazyk) Výrazné ženské postavy – vynikají rázností a samostatností, jsou energické a hrdé

9 Střední škola Oselce Sonety Tvoří je ve 2. období Autor 154 sonetů Shakespearovský sonet se skládá ze tří slok o čtyřech verších a jedné, závěrečné sloky, o dvou verších. Použit je především pětistopý verš jambického spádu. Rýmové schéma sonetů je většinou abab cdcd efef gg.

10 Střední škola Oselce Sonety Někdy vykládány jako parodie na sonety petrarkovské školy Jsou světštější a erotičtější Mění postavení muže a ženy Objevují se v nich 3 neidentifikované postavy: Krásný mladík Černá paní Básnický soupeř Někdy vzbuzují otázky o Shakespearově sexuální orientaci

11 Střední škola Oselce „Sonet 146 je zvláštní tím, že je to rozhovor s vlastní duší, připomínající středověké debaty duše a těla. Takové téma je v knize Shakespearových sonetů zcela výjimečné, vlastně ojedinělé.“— Martin Hilský, Máš před sebou všechny mé cesty. (nakl. Lidové noviny, Praha 2008, s.118-119) Sonet 146 (překlad Martin Hilský) „Ubohá duše, v hříšném těle vězíš, tělesné pudy se v něm vzpurně sváří, proč uvnitř zmíráš, hladovíš jak v cele, tvůj zevnějšek však nádherou jen září? K čemu ten lesk, když zajde v krátké době? Proč pouhá schránka má tě tolik stát? Pro radost červů, co ji pozřou v hrobě? Pro ně se pachtíš? Jim chceš všechno dát? Hleď z nouze těla udělat svou ctnost, čím ono schází, v tom zkus najít lék, pozemskou bídu vyměň za věčnost, bohatá uvnitř, chudá navenek. Ze Smrti žij, co ze života žije, smrt Smrti navždy smrtelnost z nás smyje.“ Zdroj nakl. Lidové noviny, Praha 2008, s.118-119 Sonet 146 (překlad Jiří Josek) „Ubohá duše v hříšném těle skrytá, které tě svírá jako okovy, proč na fasádě rozmařile plýtváš a sama uvnitř krutě hladovíš? Proč s náklady, jež se ti nevyplatí, udržuješ svůj chátrající byt, když červi, jeho příští adresáti, ho nenechají ani v klidu shnít? Radši žij, duše, tělu na úkor, ať tělo strádá pro tvé potěšení. Na věčnost hleď, jež sahá za obzor všech vnějších strastí. Nitro má víc ceny. Tím smrti zabráníš, jež žití brání, vždyť smrtí smrti končí umírání.“ Zdroj nakl. Lidové noviny, Praha 2008, s.118-119

12 Střední škola Oselce Překlady Nejvýznamnější překladatelé díla W. Shakespeara do češtiny: Josef Václav Sládek (1845 – 1912) přeložil 33 dramat Erik Adolf Saudek (1904 – 1963) přeložil 15 dramat Martin Hilský (1943) do roku 2010 přeložil 18 dramat

13 Střední škola Oselce Romeo a Julie Vznik asi 1596 Renesanční milostná tragédie Hlavní postavy: Romeo Montek Julie Kapuletová Místo děje: Verona Nejmladší děti dvou znepřátelených rodů se spolu setkávají na maškarním plese a vášnivě se do sebe zamilují. Druhý den se nechají tajně oddat. Romeo ale musí uprchnout z Verony a Julie předstírá smrt, aby se vyhnula sňatku. Romeo se nečekaně vrací a nad Juliinou „mrtvolou“ spáchá sebevraždu. Julie se probouzí, Romeo je však již mrtev, proto ho následuje. Nad jejich těly se oba rody usmíří. Nejslavnější filmová adaptace:1968, režie FrancoZeffirelli, moderní verze z roku 1996 (režie: Baz Luhrmann). Ukázky z filmu

14 Střední škola Oselce Hamlet, kralevic dánský Vznik asi 1601 Vrcholná tragédie vyjadřující krizi jednotlivce a společnosti Hlavní postavy: Hamlet: dánský princ Claudius: dánský král, Hamletův strýc, kralovrah Gertruda: dánská královna, Hamletova matka Ofélie: Poloniova dcera Místo děje: převážně královský hrad Elsinor Dánský princ Hamlet se dovídá, že jeho otec byl zavražděn, jeho vrah se oženil s jeho matkou a stal se králem. Hamlet předstírá šílenství a plánuje pomstu. Odmítne Ofélii, která skutečně zešílí. Hamlet zinscenuje divadelní představení o královraždě, váhá však krále zabít. Je poslán do Anglie, kde má být odstraněn. Ofélie se utopí. Hamlet uniká zpět a v průběhu souboje je zasažen otrávenou zbraní, zabije krále a královna se otráví. Ukázka z Hamleta

15 Střední škola Oselce Othello, mouřenín benátský Vznik 1604 Tragédie o závisti a žárlivosti Místo děje: Kypr Hlavní postavy: Othello – vojevůdce ve službách Benátské republiky Desdemona – Othellova manželka Jago – pobočník Desdemonina otce Othello po tajném sňatku s Desdemonou odjíždí na Kypr bojovat s Turky. Za ním přijíždí Jago, který se touží stát Othellový,m zástupcem. Když jmenuje Othello svým zástupcem Cassia Jago se rozhodne vzbudit v Othellovi žárlivost. Intrikami se mu to podaří a Othello v návalu žárlivosti Desdemonu uškrtí. Když zjistí, že se stal obětí intrik, spáchá sebevraždu.

16 Střední škola Oselce Macbeth Vznik 1606 Ztvárnění konfliktu individualistické osobnosti s řádem světa Místo děje : Skotsko Hlavní postavy: Duncan – skotský král Malcolm – jeho nejstarší syn Donalbain – jeho nejmladší syn Macbeth – generál v armádě krále Duncana; později skotský král Lady Macbeth – Macbethova manželka, skotská královna Banquo – Macbethův přítel a generál v armádě krále Duncana Skotský vojevůdce Macbeth zatouží po královské koruně poté, co se mu po cestě z vítězné bitvy začne plnit věštba tří čarodějnic. Z popudu své ctižádostivé ženy a s její pomocí zabije krále Duncana. Na cestě za absolutní mocí se dopouští dalších zločinů. Nakonec umírá v bitvě. Lady Macbeth zešílí a spáchá sebevraždu. Ukázka - středočeské divadlo Kladno Macbeth - otáčivé hlediště Český Krumlov - upoutávka

17 Střední škola Oselce Král Lear Vznik 1605 Námět z keltských pověstí Místo děje: Británie Hlavní postavy: Lear – britský král Goneril – dcera Regan – dcera Kordélie – dcera Britský král Lear se rozhodne rozdělit říši mezi své tři dcery, a to podle toho, jakými slovy dokáží vyjádřit svou lásku k němu. Kordélie odpoví upřímně a je vyhnána. Království je rozděleno mezi zbývající dcery a jejich manžely, otec jim je však brzy na obtíž. Kordélie se zatím ujímá její nápadník francouzský král. Leara dcery vyženou a ujímá se ho Kordélie. Ta je však po prohrané bitvě oběšena ve vězení. Lear umírá žalem. Goneril a Regan zahubí vzájemná nenávist.

18 Střední škola Oselce Zkrocení zlé ženy Vznik1594 Komedie Místo děje: Padova Hlavní postavy: Kateřina Petruccio Blanka Lucenzio Blanka, dcera padovského velmože, má řadu nápadníků, otec ji však odmítá provdat, dokud se nevdá Blančina starší hubatá sestra Kateřina. S tou se rozhodne oženit Petruccio. I přes Kateřinin odpor je stanoven datum svatby, na níž Petruccio přichází oblečen jako hastroš. Ihned po svatbě ji odváží na své venkovské sídlo, kde ji donutí pochopit, že hněv a vzdor nikam nevedou. Nakonec se mu podaří Kateřinu zkrotit, ne však zlomit.

19 Střední škola Oselce Doplňte: William Shakespeare se narodil ve _____ _____ _____. Odtud odešel do _____, kde se věnoval divadlu. Stal se ředitelem divadelní společnosti, hercem a autorem divadelních her. Hrál v divadle _____, pro které vytvořil také řadu divadelních her. Mezi jeho nejznámější hry patří: komedie - _____ zlé ženy, Večer _____, Mnoho _____ pro nic, Jak se vám _____, Sen noci _____ tragédie - _____, Othelo, Král _____, _____ a Julie, _____ historické hry - _____ V., _____ III.,_____ Caesar, _____ a Kleopatra. Součástí jeho díla jsou také básně - _____. Jeho největším přínosem divadlu je zavedení používání rekvizit, kulis a _____, což mu umožnilo zrušit zásadu jednoty místa, _____ a děje. V závěru života se vrátil do svého rodiště, kde také zemřel.

20 Střední škola Oselce Řešení William Shakespeare se narodil ve Stratfordu nad Avonou. Odtud odešel do Londýna, kde se věnoval divadlu. Stal se ředitelem divadelní společnosti, hercem a autorem divadelních her. Hrál v divadle Globe, pro které vytvořil také řadu divadelních her. Mezi jeho nejznámější hry patří: komedie - Zkrocení zlé ženy, Večer tříkrálový, Mnoho povyku pro nic, Jak se vám líbí, Sen noci svatojánské tragédie - Hamlet, Othelo, Král Lear, Romeo a Julie, Macbeth historické hry - Jindřich V., Richard III., Julius Caesar, Antonius a Kleopatra. Součástí jeho díla jsou také básně - sonety. Jeho největším přínosem divadlu je zavedení používání rekvizit, kulis a kostýmů, což mu umožnilo zrušit zásadu jednoty místa, času a děje. V závěru života se vrátil do svého rodiště, kde také zemřel.

21 Střední škola Oselce Zdroj materiálů: MACURA, Vladimír a kol. slovník světových literárních děl. Praha: odeon, 1988, ISBN 01-097-88. BLÁHOVÁ, Renata; CHVALOVSKÁ, Eva; POLÁŠKOVÁ, Taťána. Literatura pro 1. ročník středních škol. Brno: Didaktis, 2008, ISBN 978-80-7358-115-2. Máš před sebou všechny mé cesty. Sborník k 60. narozeninám Tomáše Halíka, nakladatelství Lidové noviny, Praha 2008, s.118-119. http://www.jirijosek.com http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hw-shakespeare.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/Shakespeare_grave_- Stratford-upon-Avon_-3June2007.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/ShakespeareMonument_cro pped.jpg http://www.solarnavigator.net/history/explorers_history/William_Shakespeare_hou se_Stratford_upon_Avon.jpg

22 Střední škola Oselce Hypertextové odkazy http://www.stream.cz/uservideo/286860--romeo-a-julie http://www.stream.cz/uservideo/549130-hamlet-dejvicke-divadlo http://old.stream.cz/uservideo/160456-macbeth http://old.stream.cz/uservideo/475813-macbeth-otacive-hlediste-cesky-krumlov Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.


Stáhnout ppt "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google