Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_142 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS1 / 1.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Tematická oblast: Intervaly – vyjádření, symbolika Předmět: Matematika Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Prezentace na množinovou algebru. Vysvětlí pojem interval a jeho vztah k množinám. Seznámí studenta se symbolikou a operacemi s intervaly. Student se naučí používat číselnou osu pro určování výsledků operací s intervaly. Prezentace je doplněna animacemi pro lepší pochopení a názornost. Klíčová slova: Interval, symbolika, sjednocení, průnik, rozdíl, číselná osa Druh učebního materiálu: Studijní materiál, přehled látky
2
Intervaly Množiny a intervaly
3
Základní dovednosti / znalosti
Definice intervalu Symbolika Způsoby zápisu Množinové operace
4
Definice intervalu Interval je každá souvislá množina reálných čísel R. Každý bod, který není krajním bodem, nazýváme vnitřní bod intervalu.
5
Symbolika Intervaly označujeme velkými písmeny: např.: A; B; I; M; … Krajní body označujeme malými písmeny: např.: a; b; m; x; x1; x2; … To, že krajní bod x patří do intervalu, zapíši závorkou nebo . To, že krajní bod x nepatří do intervalu, zapíši závorkou ( nebo ). Pokud je interval z nějaké strany neomezený, zapisujeme to symbolem nekonečna + nebo -. U symbolu nekonečna je vždy kulatá závorka.
6
Značení intervalů a; b (a; b) a; b) (a; b a; +) (a; +) (-; a
Název intervalu Označení Nerovnost Grafické znázornění Uzavřený interval a; b a x b Otevřený interval (a; b) a < x <b Polouzavřený (polootevřený) interval a; b) a x < b (a; b a < x b Neomezené intervaly s krajním bodem a a; +) x ≥ a (a; +) x > a (-; a x a (-; a) x < a Oboustranně neomezený int. (-; +) x R a b a b a b a b a a a a R
7
Sjednocení intervalů A, B
značíme: A B Do sjednocení intervalů A, B patří všechna reálná čísla, které patří alespoň do jednoho z intervalů A, B. např: a) b) A = ( -3; 2 B = ( 0; + ) -3 2 A B = ( -3; + ) B = 1; 6 A = 2,5; 10 ) 1 2,5 6 10 A B = 1; 10 )
8
Průnik intervalů A, B značíme: A B A = ( -3; 2 B = ( 0; + )
Průnik intervalů A, B obsahuje všechna reálná čísla, která patří do intervalu A a zároveň do intervalu B. např: a) b) A = ( -3; 2 B = ( 0; + ) -3 2 A B = ( 0; 2 B = 1; 6 A = 2,5; 10 ) 1 2,5 6 10 A B = 2,5; 6
9
Rozdíl intervalů A - B značíme: A - B A = ( -3; 2 B = ( 0; + )
Rozdíl intervalů A - B obsahuje všechna reálná čísla, která patří do intervalu A a zároveň nepatří do B. např: a) b) A = ( -3; 2 B = ( 0; + ) -3 2 A - B = ( -3; 0 B = 1; 6 A = 2,5; 10 ) 1 2,5 6 10 A - B = ( 6; 10 )
10
Rozdíl intervalů B - A značíme: B - A A = ( -3; 2 B = ( 0; + )
Rozdíl intervalů B - A obsahuje všechna reálná čísla, která patří do intervalu B a zároveň nepatří do A. např: a) b) A = ( -3; 2 B = ( 0; + ) -3 2 B - A = ( 2; + ) B = 1; 6 A = 2,5; 10 ) 1 2,5 6 10 A - B = ( 6; 10 )
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.