Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRadim Bezucha
1
Ladislav Fuks Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí
2
Ladislav Fuks
4
Ladislav Fuks psychologická próza s tématem úzkosti člověka ohrožovaného nesvobodou a násilím téma války, holokaustu autobiografické prvky – postav citlivého chlapce skrytá homosexualita téma židovství (netypické pro nežidovského autora) v koncentračních táborech mizí židé, romové, homosexuálové
5
Ladislav Fuks gymnázium, filozofická fakulta
úředník Státní památkové péče na zámku Kynžvart – sbírka kuriozit po knížeti Metternichovi; sám si vytvoří podobnou ve svém bytě zaměstnanec Národní galerie v Praze 1963 prvotina Pan Theodor Mundstock – úspěch v celé Evropě podléhá tlaku na podporu politiky KSČ
6
Ladislav Fuks převážně život v osamění nebo ve společnosti mladíků na okraji společnosti legální sňatek s bohatou Italkou, pravděpodobně pokus o vystěhování neúspěch, útěk, hospitalizace na psychiatrii styky se státní bezpečností konec života v osamění, jeho tělo objeveno až několik dnů po smrti
7
Pan Theodor Mundstock konec roku 1941
osamělý židovský úředník degradován na metaře čeká na transport neustálý strach z předvolání do transportu přízrak Mon (vytvořený Mundstockovou fantazií) – svěřuje se mu se svými starostmi brutální násilí fašistů při likvidaci jeho firmy – chorobný děs, schizofrenie dopis od židovských přátel, pozvání na návštěvu
8
Pan Theodor Mundstock rodinu Šternovu utěšuje milosrdným lhaním
další dopis od přítele, ten se loučí před odjezdem do ghetta pokus o sebevraždu oběšením Šternovi povolání do transportu, jejich syn zůstává, Mundstock se ho ujme, naučí ho metodickému promýšlení věcí, systematičnosti, plánování
9
Pan Theodor Mundstock ví, že dobrá příprava může pomoci přežít transport i koncentrační tábor trénuje: odpírá si jídlo, spí na tvrdém kavalci, cvičí nošení kufru – má přesný systém na přehazování kufru z ruky do ruky nakonec povolán k transportu i s mladým Šternem cestou na nádraží je přejet německým nákladním autem
10
Spalovač mrtvol krátká novela
hlavní hrdina Karel Kopfrkingl - zaměstnanec pražského krematoria zpříjemňuje si život používáním básnických přívlastků: své ženě říká něžná, nebeská, nadoblačná poznamenán 20 let trvajícím zaměstnáním v krematoriu, oslavuje smrt, krásu obřadu téma hovoru: teplota v peci, velikost rakví, hudba
11
Spalovač mrtvol „jízdní řád smrti“ – rozpis obřadů má i doma na stěně
vliv kamaráda, obdivovatele Hitlera změna osobnosti v udavače a špeha, nenávistného proti židům (jeho žena je židovka) aby se mohl stát ředitelem krematoria, zlikviduje současného ředitele a musí se zbavit manželky oběsí svou ženu syna umlátí železnou tyčí, jeho tělo přidá do rakve německého důstojníka a spálí s ním chce zabít i dceru, ale té se podaří utéct po válce – deportace do Německa
12
K večeru, když bylo jídlo hotovo, vybídl pan Kopfrkingl Lakmé, aby si vzala tmavé hedvábné sváteční šaty s bílým krajkovým límečkem, a když si je oblékla, dovedl ji do jídelny, posadil za stůl, přinesl chlebíčky, mandle, kávu a čaj, otevřel rádio a pak si sedl ke stolu i on. "Slyšíš, nebeská," usmál se něžně, "to, co teď právě hrají, je sbor a bas z Donizettiho Lucie z Lammermooru. Je to zajímavé. Je to tak dokonale pohřební hudba, a přece se u nás tak málo hraje. Kdo by si ji u nás dal zahrát v síni, měl by pohřeb vskutku vzácný. Paní Strunné kdysi hráli Nedokončenou, slečně Čárské Dvořákovo Largo a slečně Vomáčkové nedávno píseň o Poslední růži Friedricha von Flotowa. Vada je v tom, že hudbu si pro sebe zpravidla nevolí nebožtíci, ale že jim ji vyberou pozůstalí! A ti nevyberou podle vkusu mrtvých, ale podle vkusu svého. Ti nevyberou to, co se líbí jejich nebohým, ale to, co se líbí jim." Pak řekl: "Tohle je velká árie Lucie z třetího dějství. Zpívá ji nějaká výtečná Italka.“
13
A zatímco jedli a z rádia zněla árie Lucie, pan Kopfrkingl řekl: "Máme nejčistší život před sebou. Máme, nadoblačná, otevřený svět. Je nám otevřeno nebe," ukázal a pohlédl na strop, jako by upozorňoval na hvězdy, nádherný obraz nebo zjevení, "nebe, na kterém za celých těch devatenáct let, co jsme spolu, nepřelétl jeden jediný mráček, nebe, jaké někdy vidám nad mým Chrámem smrti, když se v něm právě nikdo nespaluje. Ale v koupelně, všiml jsem si, máme rozbitý ventilátor, musím to dát zítra spravit. Já jsem tam zatím dal provaz se smyčkou, aby šel ventilátor otevřít ze židle. Ta záclona támhle v rohu..." ukázal k oknu, "na kterou upozornil na Štědrý den Willi, už od té doby zase drží. Slyšíš ten krásný zpěv," ukázal na rádio, z něhož se nesla velká árie Lucie, "jaká je to pravda, že umírá chud, kdo nepoznal krásu hudby, kdepak je Rosana...“
14
Po večeři pan Kopfrkingl nebeskou políbil a řekl: "Pojď, nevýslovná, dřív než se svlékneme, připravíme koupelnu." A vzal židli a šli, dívala se na ně kočka. "Je tu horko," řekl pan Kopfrkingl v koupelně a postavil židli pod ventilátor, "asi jsem to přehnal s topením. Otevři ten ventilátor, drahá." Když Lakmé vylezla na židli, pan Kopfrkingl jí pohladil lýtko, hodil jí smyčku na krk a s něžným úsměvem jí řekl: "Co abych tě, drahá, oběsil?" Usmála se na něho dolů, snad mu dobře nerozuměla, on se usmál též, kopl do židle a bylo to. V předsíni si vzal kabát, šel na německou kriminálku a do protokolu nadiktoval: "Udělala to zřejmě ze zoufalství. Měla židovskou krev a nesnesla žít po mém boku. Snad tušila, že se s ní dám rozvést, že se to nesrovnává s mou německou ctí." A sobě v duchu řekl: "Litoval jsem tě, drahá, litoval. Byla jsi skleslá, zamlklá, ovšem, jak by ne, ale já jsem tu oběť jako Němec přinést musil. Zachránil jsem tě, drahá, před utrpením, které by tě jinak čekalo. Jak bys byla, nebeská, s tou svou krví v tom novém šťastném, spravedlivém světě trpěla...“
15
Lakmé byla zpopelněna v Chrudimi u Slatiňan
Lakmé byla zpopelněna v Chrudimi u Slatiňan... a pan Kopfrkingl byl po svatodušních svátcích jmenován ředitelem pražského krematorie. Penzionoval pana Vránu ve vrátnici nádvoří, který tam seděl, že měl něco s játry, je už starý, myslil si, je tu už od mého nástupu bezmála před dvaceti léty, až si odpočine, paní Podzimkové, uklízečce, dal výpověď, vždyť se tu skoro bála, řekl si, ať ji zbavím strachu, té kletby... ale pana Dvořáka si ponechal, "víte, pane Dvořák, mně se na vás líbí, že nekouříte a nepijete..." řekl mu, "že jste abstinent..." a ponechal si také pana Pelikána a také pana Fenka si ještě nechal. Měl bych ho zachránit, myslil si někdy v ředitelně, sotva se drží na nohou. Když šel kolem vrátnice, pan Fenek plakal a zalézal jako pes.
16
Myši Natálie Mooshabrové
prostředí připomíná fašistický stát mix prostředí počátku 20. století a cestování metrem nebo cest na Měsíc genialita vynálezů s neschopností člověka zbavit se myší hlavní hrdinka Natálie Mooshabrová – 74letá vdova 2 děti, které ji ponižují, ubližují jí, obírají o peníze přivydělává si prací pro „Péči“ – obdoba sociálního úřadu, stará se o tři hroby
17
Myši Natálie Mooshabrové
péče o problematické děti: "Když zlobíš, víš, co z tebe bude? Přijdeš do pomocný školy a do polepšovny, bude z tebe pomocnej dělník, nádeník a nakonec skončíš v krimi.“ zemi vládne předseda a kněžna, kterou nikdo 50 let neviděl návštěvy dvou policistů, otázky o dětství a mládí paní Mooshabrové závěr knihy: 3 dny v týdny starost o 14letého Oberona: "Představte si, že má dlouhý černý vlasy, černý oči, dlouhý nehty, na malíčku se mu kroutí a je i mlsný. Do školy se neučí, protože už všechno zná. Bere si černý plášť a toulá se. Studuje i nějaký záhadný vědy.“
18
Myši Natálie Mooshabrové
státní svátek, lid požaduje odsouzení předsedy a trest smrti za utiskování národa Oberon vysvětlí paní Mooshabrové, že není paní Mooshabrovou, že za Mooshabra nikdy nebyla provdána a také že ty dvě děti nejsou její, ale adoptivní k domu se blíží dav, která provolává slávu kněžně Natálie vyjde ven, udělí milost předsedovi a rychle sní koláč, který sama upekla nařídí Oberonovi, aby zbylé koláče vyhodil, obsahují jed za několik vteřin umírá kritika totaliního režimu, fašismu
19
Citáty z díla „Smutek je žlutý a šesticípý jako Davidova hvězda.“
„Jestliže se vdova opět vdá, chválí prvního muže.“ „Co abych tě, drahá, oběsil?“ „Měli bychom vyjít od posledního dechu člověka, abychom pochopili jakou podobu měl jeho život a jaký význam náleží čemukoliv, co prožil. Teprve smrtí je hotovo mládí i narození člověka.“
20
Ladislav Fuks Seznam použitých pramenů: www.cesky-jazyk.cz
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.