Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.2.30 Vytvořeno:28. 4. 2013 Ověřeno:31. 5. 2013 Třída:2. OA, 2. VE

2 Historická próza 2. poloviny 19. století Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:2. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: realistická historická próza, Alois Jirásek, rekatolizace, temno, Staré pověsti české, Mezi proudy, Proti všem, typizace postav Anotace: Žák se z prezentace dozví o zakladateli české realistické prózy 2. poloviny 19. století A. Jiráskovi a jeho nejvýznamnějších románech popisující husitství. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek a přiřazování.

3 Historická próza Alois Jirásek (1)

4 Alois Jirásek (1851 – 1930) * Hronov Ze starého selského rodu Historie na filosofické fakultě v Praze Přítel Mikoláše Alše Jirásek měl výtvarný talent 15 let učil na gymnáziu v Litomyšli

5 V roce 1888 Praha Jako jeden z prvních se přihlásil k myšlence samostatnosti českého státu (1917- Manifest českých spisovatelů) Ztvárnil naši národní minulost Podal obraz života našeho lidu od dobmýtických až po národní obrození Podal obraz života našeho lidu od dob mýtických až po národní obrození husitskémbratrství Vrchol českých dějin spatřoval jako Palacký v husitském období a v bratrství Zakladatel české realistické historické prózy Zakladatel české realistické historické prózy

6 Dobu pobělohorskou viděl jako úpadek kultury našeho národa – násilná rekatolizace lid Za nositele historického dění považoval lid Lid = hybná síla dějin Lid = hybná síla dějin typizované V jeho románech vystupují typizované postavy – ty ztělesňují postoje a názory lidu jako celku Jirásek se netají, na čí straně stojí jeho sympatie – jezuité a katolíci vždy špatní,

7 I kdyby se katolíci a jezuité chovali jakkoli umírněně podle Jiráska Baroko a rekatolizace (podle Jiráska) – protilidové, období kulturního úpadku, období násilného vyvracení přirozené víry „temna“ Prostě obdobím „temna“ Vynikající vypravěč, mistr vymýšlení dramatických zápletek, uměl barvitě podat dobovou atmosféru Děj je ale místy zdlouhavý

8 Popisy reálií mnohdy nudné – snaha o co největší věrnost Nedostatkem – nedostatečně prokreslené postavy – předem kladné a záporné rysy Absence hlubší psychologie = průhledná charakteristika postav Výborně popsal davové a bitevní scény próza a) próza – témata:

9 Nejstarší období dějin: Staré pověsti české Staré pověsti české (1894) – soubor pověstí z dávných dob Původně kniha určena mládeži Příběhy o praotci Čechovi, Bivojovi, Krokovi, Libuši, Horymírovi, o Žižkovi, Kozinovi, Jánošíkovi apod. Čerpal z kroniky Kosmovy, Dalimilovy, Václava Hájka z Libočan a dalších pramenů Vyprávění vtiskl beletristickou až bájně poetickou tvář

10 Husitství: Mezi proudy Mezi proudy (1887 – 1890) – románová trilogie Vznik husitského hnutí, obraz narůstání společenských rozporů za Václava IV. – je zde vykreslen jako typ krále lidového a demokratického Seznamuje s morální podstatou reformního hnutí v církvi Vydání Kutnohorského dekretu, osudy Jana Žižky

11 Proti všem Román Proti všem (1893) 2. husitská trilogie – rozmach a vrchol husitského hnutí Období let 1419 až 1420 Pod Žižkovým vedením se zvedá vlna odporu proti domácím i cizím představitelům feudální i církevní moci Umělecky je zajímavé vykreslení bitvy na Vítkově Diferenciovanost husitského hnutí – radikální táborité, chiliastické sekty

12 Proti všem román Proti všem (3 části)- Skonání věků, Kruciata, Boží zástup) rozmach a vrchol husitství po bitvu na Vítkově hoře (obd. 1419 – 1420), husité Jan Žižka, zeman Ctibor z Hvozdna, císař Zikmund. Zachycuje zde radikální tábory, i chiliastické sekty (z řeč chilioi = 1000, tzn 1000 let vlády Kristovy na zemi, při níž budou vzkříšeni jen mučedníci jako spoluvládci Kristovi) a umírněné pražany. Dějový rámec tvoří osudy zemanské dcery Zdeny z Hvozdna a její láska k fanatickému knězi Bydlinskému. Vyvrcholením díla je dramatické vylíčení bitvy na Vítkově. (14.7.1420 – první velké střetnutí husitů a křižáků, vítězství husitů)

13 Opakování

14 Zařaďte A. Jiráska do literárněhistorického kontextu. ◦ Řadí se ke spisovatelům realistické prózy 2. poloviny 19. a počátku 20. století ◦ Zakladatel české realistické historické prózy ◦ Přejímá Palackého pojetí českých dějin ◦ Vyzdvihuje dobu české reformace a husitství Jak Jirásek popsal a pojmenoval dobu pobělohorskou? ◦ Nazval ji dobou „temna“ ◦ Popsal ji jako úpadek české kultury, národní svébytnosti a českého jazyka

15 Jaké postavy vystupují v jeho románech? Vysvětlete. ◦ Typizované postavy ◦ Postavy ztělesňují postoje a názory lidu jako celku Přiřaďte uvedená díla ke správným období: Nejstarší období českých dějin Husitství Doba pobělohorská Doba národního obrození Staré pověsti české romány Mezi proudy, Proti všem román Temno román F. L. Věk

16 Použité zdroje Obrázky: ◦ Alois Jirásek. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013, 17.5.2013 [cit. 2013-05-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Alois_Jirásekhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Alois_Jirásek

17 KONEC Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google