Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Osvobozené divadlo II Mgr. Lucie Rusová 03. 04. 2014 český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a české.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Osvobozené divadlo II Mgr. Lucie Rusová 03. 04. 2014 český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a české."— Transkript prezentace:

1 Osvobozené divadlo II Mgr. Lucie Rusová 03. 04. 2014 český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a české literatuře Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, 513 01 Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0047 Název projektu: Moderní škola

2  nejprve se divadlo bránilo mimoumělecké angažovanosti, chtělo si zachovat svůj způsob jevištní zábavy, zůstat věrni stylové parodii a dadaistickému humoru filmových grotesek (Charlie Chaplin), chtěli zachovat věrnost duchu generace, básnickým kvalitám, vtipu, moderní lyričnosti  později se situace změnila, doma i venku se dělo čím dál víc, nepokoje, hrozba fašismu, budoucí války  v Osvobozeném divadle do her vnikalo stále více skutečnosti a projevoval se tlak budoucích nepokojných událostí a hrozeb, divadlo se pomalu stávalo tribunou pokrokových vrstev, zostřuje se satira, alegorie se stává skutečností, ztotožňuje se se současností  divadlo mobilizovalo diváky na obranu skutečné demokracie, upozorňovalo na nebezpečí fašismu, mělo protiválečný charakter, na obranu národa na obranu lidských svobod… V + W

3 Ze starých pramenů kdysi kraloval, starý vetchý král. Řečeného krále nikdo se nebál, každý se mu smál. Ať dělal co dělal, lid se chechtal dál, národ byl spokojen, reptal jenom král. Kat aby tohle spral sem blázen sám, jak už vládnout mám? Až teprv Baba Jága, jak praví stará sága, poradila královi, jedním rázem, že kdyby líp znal svůj lid, věděl by, co lid chce mít. Vážnost, že mu dodá jen, jen kat a blázen. Král, že musí kata míti, aby se lid bál. Jen bláznovi dovoliti, aby se mu smál. Král se vrátil na svůj hrad, poslech bábu a byl rád. Od té doby panoval Kat, Blázen a Král. Pohádky vyčichly, zapadnul i král a svět dospěl dál. Kdepak jsou ty časy, kdy se národ smál, krize se nebál. Jak ze všech domnění a jak ten čas letí, žijem ve znamení kulturních století. Dnes už lid nepozná, koho se má bát a komu se smát. Z čista jasna kde se vzal, pan Nikdo tu se vzal, křičel jak si předsevzal: „Já chci vládu!“ Nemluvil a jenom řval, co nedal, to sliboval, ale na svá bedra vzal funkcí hromadu. Prohlásil se za Krále, za blázna, za kata, takže vznikla situace značně napatá. A tak z kata a blázna, vznikla hodnost svérázná, vylíhnul se nový tvor - blázen diktátor. Kat a blázen přehrát Ukázka č. 1 otázky a úkoly otázky a úkoly otázky a úkoly otázky a úkoly

4 1.Interpretujte text písně. Přemýšlejte v souvislostech doby vzniku hry i písně. Na co text reaguje? 2.Zhodnoťte text z hlediska použitého lexika. Ukažte v textu konkrétní příklady. 3.Vyskytuje se v textu rýmová shoda? Pokud ano, určete rýmové schéma. Kat a blázen ukázka

5 ZDROJE: Ukázka č. 1 - Jan Werich - Kat a Blázen [text na Supermusic.sk]. In: Www.supermusic.cz [online]. 2000 - 2013 [cit. 2014-04-03]. Dostupné z: http://www.supermusic.cz/skupina.php?idpiesne=85875 ostatní použité obrázky pocházejí z databáze Microsoft klipart


Stáhnout ppt "Osvobozené divadlo II Mgr. Lucie Rusová 03. 04. 2014 český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a české."

Podobné prezentace


Reklamy Google