Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVít Mareš
1
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_TE1.21 Vývoj kuchařského umění Vytvořeno:1.9. 2013 Ověřeno: 23.9. 2013 Třída:SUS1
2
ÚVOD DO TECHNOLOGIE Vzdělávací oblast:Odborné předměty Předmět: Technologie Ročník: 1. Autor: Mgr. Bc. Eva Štrosnerová Časový rozsah:2 vyučovací hodiny Pomůcky:notebook, projektor Klíčová slova:kuchařské umění, vývojová období, vědecké poznatky, gastronomie Anotace: Materiál je určen k seznámení se s jednotlivými vývojovými obdobími vzniku kuchařského umění.
3
VÝVOJ KUCHAŘSKÉHO UMĚNÍ Člověk je součástí živé přírody. Jeho život s přírodou úzce souvisí =) je na ní závislý. S vývojem lidské společnosti se vyvíjí způsob výživy. Mění se způsob získávání potravin a možnosti úpravy. Věda o výživě ovlivňuje způsoby stravování.
4
VÝVOJ KUCHAŘSKÉHO UMĚNÍ Máme 3 období: 1)Období pudů – instinktů - pravěký člověk se živil plody, kořínky, jedlými částmi rostlin, drobnými živočichy, rybami a masem. Potravu nijak neupravoval. S příchodem ohně začala tepelná úprava – opékání. Potraviny byly chutnější a stravitelnější. Období bylo časem nejistoty z nedostatku.
5
VÝVOJ KUCHAŘSKÉHO UMĚNÍ 2)Období zkušeností – při přípravě a získávání surovin pro výrobu jídel Rozšiřuje se zemědělství a chov zvířat. Strava je obohacena o: maso, mléko, byliny, obiloviny, koření. Je typické zpestřováním stravy a růstem technologické přípravy. V tomto období vznikají národní kuchyně.
6
VÝVOJ KUCHAŘSKÉHO UMĚNÍ Starověk: příprava pokrmů dosáhla vysoké úrovně =) mluvíme o kuchařském umění. Rozvíjel se obchod a stoupala životní úroveň. Dochovaly se zprávy o výrobě: vína, piva a kynutého chleba. Konaly se hostiny – „lukulské hody“. Znalosti o výživě byly nepatrné.
7
VÝVOJ KUCHAŘSKÉHO UMĚNÍ Středověk: postupoval rozvoj kuchařství. Kuchařské umění mělo kolébku ve Francii. Francouzská kuchyně dala základ: -skladbě jídelního lístku -sladila kombinaci pokrmů a nápojů -obohatila gastronomii o nové pokrmy a názvosloví. Strava byla chutná a výživná.
8
VÝVOJ KUCHAŘSKÉHO UMĚNÍ Česká kuchyně: Byla vyspělá již v 10.století. Jemné a chutné pokrmy byly známy po celém světě. Úpadek nastal po roce 1620 – chudý lid jedl stravu z obilovin, luštěnin a zeleniny. Maso bývalo o svátcích. Hlavním pokrmem byla polévka s chlebem.
9
VÝVOJ KUCHAŘSKÉHO UMĚNÍ Česká kuchyně: Nejčastěji oukrop - česnečka nebo luštěninové polévky - couračky. Koření měla šlechta dovážené z cizích zemí. Česká kuchyně byla nejvíce ovlivněna kuchyní německou.
10
VÝVOJ KUCHAŘSKÉHO UMĚNÍ 3)Období rozumu a vědeckých poznatků – přivedlo lid k souvislosti mezi: výživou – zdravím – nemocí Začíná se uplatňovat s rozvojem vědeckých poznatků v chemii, biochemii a fyziologii.
11
VÝVOJ KUCHAŘSKÉHO UMĚNÍ Magdaléna Dobromila Rettigová – jako první shromáždila 700 kuchařských předpisů, které vydala jako dílo Domácí kuchařka. Znala již postupy jako: flambování, nakládání masa, pečení v papíře. Vydala i knihu moučníků a nápojů Kafíčko a vše, co je sladké. V knize Mladá hospodyňka poskytuje rady, jak vést domácnost a využívat potraviny.
12
VÝVOJ KUCHAŘSKÉHO UMĚNÍ Počátek 20. století přinesl poznatky o: živinách vitamínech významu minerálních látek vlivu nervového systému na stravování
13
VÝVOJ KUCHAŘSKÉHO UMĚNÍ Chuť, vůně, zrakové, sluchové a teplotní změny spojené s přijímáním potravy – ovlivňují trávení a využití potravy v těle. Spotřeba potravin a výskyt onemocnění je v zájmu zdravotníků. Nové poznatky umožňují léčbu a pomáhají správnou výživou nemocem předcházet.
14
OPAKOVÁNÍ Na čem je založeno první vývojové období? Na přirozených pudech – instinktech. Kdy byly „lukulské hody“? V druhém období vývojovém ve starověku. Jaké knihy vydala M. D. Rettigová? Domácí kuchařka, Mladá hospodyňka a Kafíčko a vše, co je sladkého.
15
Použité zdroje ŠINDELKOVÁ, Alena. Kuchařské práce – Technologie 1.díl.1.vyd. Praha: Parta, 2001, ISBN 80-85989-83-2. Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.