Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
BAROKNÍ DOBA 8. ROČNÍK
2
POJEM BAROKO Cosi přehnaného, nadneseného, nebo dokonce nevkusného
Podobně označovali klenotníci perly podivných tvarů Dnes chápeme baroko jako umělecký styl i dobu, ve které se tento styl rozvíjel
3
PROTIKLADY KLADY Tvoří řada geniálních umělců a vědců Giordano Bruno
Peter Paul Rubens Lorenzo Bernini Johann Sebastian Bach ZÁPORY Pověry a předsudky předsudků Čarodějnické procesy V ohrožení lidé, jejichž názory byly nepřijatelné pro církev Mor, náboženská nesnášenlivost
4
VEKLKOLEPÉ CHRÁMY
5
ALE TAKÉ PROCESY
6
A PROPOS PROCESY
7
MOROVÉ RÁNY
8
NÁBOŽENSKÁ NESNÁŠENLIVOST
9
BAROKO NENÍ ŠPATNÉ PRO OKO
Navozování iluzí, mysl diváka vedena jakoby mimo svět Nádhera, okázalost Dílo působí na smysly, vyvolává silné city Monumentální architektura, dramatická gesta Vše vypadá nerovné, křivé, rozevláté, dynamické Malíři pracují se světlem a stínem
10
SROVNÁNÍ Abychom tomu úplně rozuměli:
Pojďme si baroko srovnat s předcházejícím uměleckým stylem Pojďme srovnávat s renesancí
11
SROVNÁNÍ BAROKO Vznik v Itálii, rozvíjí se od konce 16. století
Působí na city V architektuře jsou typické nepravidelné tvary, výrazné křivky a oblouky. Střídají se protikladné prvky (světlo, stín) RENESANCE Vznik ve Florencii ve 13. století Působí na lidský rozum V architektuře jsou typické pravidelné tvary, především kruhový půdorys
12
SROVNÁNÍ Baroko je výrazně dynamičtější než renesance
Barokní kultura je spjata s vírou, jsou pro ni typická různá náboženská témata Renesance je ve srovnání s barokem strnulá Renesanční kultura je spjata s důrazem na lidský rozum
13
ARCHITEKTURA - SROVNÁNÍ
14
BAROKNÍ ARCHITEKTURA Uplatňují se nejrůznější křivky, oblouky a ovály, vše se zaobluje, vlní Barokní stavitelé se snaží začlenit jednotlivé stavby působivě do okolí
15
BAROKNÍ STAVITELÉ – BERNINI
16
BAROKNÍ MALÍŘSTVÍ Typická je velká barevnost, střídání světel a stínů, snaha navodit iluzi pokračování prostoru Věřící měli díky iluzivním malbám pocit, že chrám nemá strop a pokračuje až do nebe Nejčastější jsou náboženské náměty, zpravidla obrazy umučení a utrpení Krista a světců
17
MALÍŘSTVÍ A SOCHAŘSTVÍ
Lorenzo Bernini – Vidění svaté Terezy
18
MALÍŘSTVÍ - CARAVAGGIO
19
MALÍŘSTVÍ - VELASQUEZ
20
MALÍŘSTVÍ - RUBENS
21
MALÍŘSTVÍ - REMBRANDT
22
BAROKNÍ HUDBA ANTONINO VIVALDI Čtvero ročních období
23
BAROKNÍ HUDBA Johann Sebastian BACH
Nejznámější představitel barokní hudby
24
BAROKNÍ ODĚV
25
ČESKÉ BAROKO Původně cizí barokní styl v českých zemích rychle zdomácněl, a dokonce se přetvořil v typické české baroko. Důležitým znakem je dokonalé zasazení staveb do krajiny Kryštof Diezenhofer a Kilián Ignác Diezenhofer, Jan Blažej Santini
26
JAROMĚŘICE
27
CHRÁM SV. MIKULÁŠE - PRAHA
Typický pohled na chrám
28
CHRÁM SV. MIKULÁŠE - PRAHA
29
ČESKÁ BAROKNÍ GOTIKA Tvůrci navazují na slavnou minulost českých zemí
Jan Blažej Santini – Aichel, autor kostela svatého Jana Nepomuckého u Žďáru nad Sázavou
30
KLADRUBY U STŘÍBRA, J. SANTINI
31
KLÁŠTER V SEDLCI, J. SANTINI
32
KOSTEL SV. J. NEPOMUCKÉHO – ZELENÁ HORA
Základem je kompozice pěticípé hvězdy (pěticípý půdorys, pět vchodů, pět oltářních výklenků, dvakrát pět kaplí kolem centrálního prostoru, pět hvězd a pět andělů na hlavním oltáři), symbol nejen pěti ran Kristových, ale také pěti písmen v latinské slově „tacui“ (mlčel jsem) a především pěti hvězd ve svatozáři mučedníka sv. Jana Nepomuckého. V samém centru stavby, ve vrcholu kupole, se nalézá jazyk jako symbol Jana – mučedníka zpovědního tajemství. Objevuje se i ve tvaru lomených oken.
33
SELSKÉ BAROKO Stavby, kterým říkáme selské baroko, pocházejí většinou z druhé poloviny 19.století, alespoň jejich vnější tvary a výzdoba. Co tedy mají společného s barokem? Asi to, že schopní zedníci kopírovali na selských stavbách prvky, které znali z měst, kostelů a panských statků. Selské baroko, to jsou stavby, které jsou inspirovány barokními a klasicistními stavbami, městskými i církevními.
34
SELSKÉ BAROKO
35
SELSKÉ BAROKO
36
SOCHAŘSTVÍ – BROKOFF Svatý František Xaverský – Karlův most v Praze
37
SOCHAŘSTVÍ – BRAUN KUKS - Sochy ctností a neřestí – Závist
KUKS - Sochy ctností a neřestí – Lakomství
38
MALÍŘSTVÍ – KAREL ŠKRÉTA
39
GRAFIKA – VÁCLAV HOLLAR, RYTINY
40
FENOMÉN JANA NEPOMUCKÉHO
41
SPOLEČNOST V BAROKNÍ DOBĚ
Rozdělení na privilegované a neprivilegované Měřítkem „hodnoty“ člověka je původ
42
MANUFAKTURY Zásadní změna
Jeden člověk nevyrábí výrobek od začátku až do konce Dělá pouze jeden úkon Výsledkem je výrazně vyšší efektivita práce
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.