Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
FRANCOUZSKÉ DIVADLO 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Pavel Trtílek –
2
Hlavní tendence vývoje poválečného francouzského divadla:
40. léta: existenciální dramatika 50. léta: absurdní divadlo 60. léta: nezávislé divadelní společnosti avantgardní skupiny, kolektivní tvorba – přelomový rok 1968 70. léta: divadlo všedního dne / divadlo každodennosti (théâtre de quotidien) – noví dramatici Jean-Claude Grunberg, Michel Vinaver… 80. léta: autoři v tandemu s výraznou režijní osobností Margaret Duras, Valér Novarina, Bernard-Marie Coltès… 90. léta: nástup mnoha nových autorů
3
2. světová válka – Francie rozdělena na 2 zóny:
okupovaná Francie (sever) Vichystická Francie, tzv. „État Français“ (jih)
4
Francouzské divadlo po 2. světové válce:
2. světová válka: do 1940 vysoká návštěvnost poté nouze o publikum po válce reorganizace státních divadel: Comédie-Française – útěk hereckých hvězd (film, TV) od 1946: soutěž nových pařížských divadelních souborů 1947: subvencování inscenací her začínajících autorů – stipendium „dramatická prvotina“ snaha podnítit autory k dramatické tvorbě
5
decentralizační snahy – rozšířit divadlo i mimo Paříž:
podnět: režiséři Jacques Coupeau a Charles Dullin od 1947 vznik tzv. dramatických středisek (Centres dramatiques), něco jako u nás tzv. „oblastní divadla“ 1. z nich: Centre dramatique de l'Est (nynější Théâtre National de Strasbourg) následně: Saint-Étienne, Rennes, Toulouse, Aix-en-Provence, Lille, Dijon… koncem 60. let jich už bylo 15 výjezdy souborů mimo svůj region (hostování), svoz diváků z venkova každého regionu… repertoár: francouzská klasika, Shakespeare aj.
6
Théâtre National de Strasbourg
7
Comédie de Saint-Étienne
8
1948: založen festival v Aix-en-Provence
Divadelní festivaly: 1947: Avignon zakladatel: Jean Vilar (1912–1972, Dullinův žák) každoročně v červenci (4. – ) v současnosti: 50 oficiálních představení a 500 off uváděné inscenace vznikají často pro tento festival: např. premiéra Ostermeierova Hamleta v roce 2008 (poté uváděna na repertoáru v Schaubühne Berlin) stránky festivalu: stránky off-programu: vstupné 14–40 € (2012) 1948: založen festival v Aix-en-Provence 60. léta: každoročně přes 50 festivalů (Nancy aj.)
9
Avignon – dvůr Papežského paláce (cour du Palais des papes)
12
Avignon – festivalové plakáty
15
Důsledky snah o decentralizaci:
Paříž nadále zůstává divadelním centrem a to i přes množství dramatických středisek končí tvůrčí éra členů Kartelu: Pitoëff (†1939), Dullin (†1949), Jouvet (†1951), Baty (†1952) 1954 – velká událost pařížského divadelního dění: Berliner Ensemble hostuje s Matkou Kuráží nekritický obdiv k brechtovskému divadlu (A. Adamov se odklonil od poetiky absurdního divadla) 50. léta: mnozí „avantgardní“ režiséři spjati s absurdní dramatikou (Barrault, Blin, Serrau aj.)
16
Jean-Louis Barrault (1910–1994)
17
1940–1946: člen Comédie-Française (herec i režisér)
vliv: Dullin, Artaud 1940–1946: člen Comédie-Française (herec i režisér) Paul Claudel: Saténový střevíček (1943) 1946: Compagnie Renaud-Barrault 1959–1968: ředitel divadla Odéon 1968: Rabelais (inscenace) 1967: obnovil festival Théatre des Nations (od 1975 putovní)
18
Roger Blin (1907–1984) Artaudův žák (režisér jeho hry Cenci, 1935)
režisér absurdních dramat (Beckett, Genet) spoluzakladatel Théâtre de Babylone Čekání na Godota (prem. 1953)
19
Jean-Marie Serreau (1915–1973)
režisér, žák Dullinův spoluzakladatel Théâtre de Babylone spolupráce s mnoha divadly
20
Jean Anouilh (1910–1987) Předválečný „klasik“, výběr z dramat:
Antigona (1944) Médea (1946) Skřivánek (1953) Becket aneb Čest boží (1959)
21
Henri de Montherlant (1896–1972)
Před válkou proslul coby romanopisec. Po válce nepřesně řazen mezi absurdisty. „Intelektuální“ hry: Mrtvá královna (1942) Španělský kardinál (1960)
22
Aimé Césaire (1913–2008) původem z Martiniku tematika neokolonialismu:
Tragédie krále Kryštofa (1963) Sezona v Kongu (1966) Bouře (1969) režisér jeho her: Jean-Marie Serreau
23
příchod amerických avantgardních skupin do Evropy
60. léta – konečně změna: příchod amerických avantgardních skupin do Evropy Living Theatre aj. (odklon od absurdní dramatiky) docenění Artauda výrazný vliv na 60. léta (neliterární divadlo), hojně čten a vydáván… neliterární divadlo (tzv. nezávislé soubory) kolektivní tvorba, autorské divadlo vznik nezávislých divadelních společností rozmach zejm. po 1968 květen 1968 – studentské a dělnické nepokoje
30
mladá divadelní generace x starší divadelní generaci
Důsledky nepokojů 1968: mladá divadelní generace x starší divadelní generaci mnohá divadla se stala debatními fóry např. Odéon obsazen studenty a mladými divadelníky (Barrault za to byl posléze sesazen z ředitelského postu) 1969: Charles de Gaulle na nátlak odstupuje reorganizace divadelního systému: vznik tzv. národních divadel (z některých regionálních) mnohá divadla přestala uvádět vlastní inscenace praxe tzv. „garážování“ (zvaly se hostující soubory) režiséři spjati s r. 1968: Jean-Louis Barrault Roger Planchon
31
Roger Planchon (1931–2009) ředitel Théâtre de la Cité (Villeurbanne, průmyslové předměstí Lyonu) dělnické publikum filmové techniky (projekce, titulky, točna) vliv Brechta a Artauda spíše klasické texty 1968 – vzrůst významu také dramatik (např. hra Černé prase)
32
NEZÁVISLÉ DIVADELNÍ SPOLEČNOSTI: rozmach po r. 1968
návrat k lidovému divadlu komedie dell‘arte, cirkus, vaudeville, pouťové výstupy… divadlo mimo institucionalizovanou sféru „ne-publikum“ (non-public) finanční obtíže priorita: stav kultury, nikoli zisk netradiční hrací prostory: ulice, parky, prázdné továrny, opuštěné kostely… (Artaudův požadavek) kolektivní tvorba, improvizace, život v komuně 80. léta: 500 menších a 100 velkých nezávislých souborů (mnohé zcela bez dotací)
33
THÉÂTRE DU SOLEIL Ariane Mnouchkine (*1939)
34
založeno 1964 multikulturní soubor inspirace: komedie dell‘arte
od 1968 soubor jako komuna všichni berou stejný plat snaha učinit diváka dočasnou součástí komuny multikulturní soubor herci z 21 zemí mnohdy zázemí pro uprchlíky hledající azyl inspirace: asijské divadelní systémy A.M. – 60. léta cesta do Asie komedie dell‘arte Giorgio Strehler (Sluha dvou pánů)
35
60. léta: inscenace podle pevných textů
1965: Měšťáci 1. inscenace, podle M. Gorkého, úprava A. Adamov 1967: Kuchyně úspěch během 1968 (uváděno v továrnách dělníkům) 70. léta: kolektivní tvorba, improvizace během zkoušení na dané téma poprvé: Klauni (1969) Diptych o revoluci: 1789 (1970), diváků 1793 (1972), diváků
37
1789
38
1789
39
stálé sídlo: opuštěná továrna na munici –
kartušerie (východopařížské předměstí Vincennes) Zlatý věk (1975), diváků
41
Zlatý věk
42
Zlatý věk
43
Zlatý věk
44
ústup od kolektivní tvorby film Molière (1978)
děje se v současnosti islámská komunita 80. léta: návrat k pevným textům cyklus inscenací Shakespeara v „asijském duchu“: Richard II. Jindřich IV. Večer tříkrálový
45
Jindřich IV.
46
Jindřich IV.
47
Jindřich IV.
48
Jindřich IV.
49
Jindřich IV.
50
Jindřich IV.
51
Jindřich IV.
52
Jindřich IV.
53
Jindřich IV.
54
Richard II.
55
Richard II.
56
Richard II.
57
Hélène Cixous (*1937) spolupráce od 1985
obsáhlé inscenace (v délce až 8 hodin) Indiada, aneb Indie jejich snů (1987; o získání nezávislosti Indie) A znenadání jsou tu noci bdění… (1997; téma okupace Tibetu Čínou)
58
Indiada
59
Indiada
60
Indiada
61
Indiada
62
A znenadání jsou tu noci bdění…
63
A znenadání jsou tu noci bdění…
64
A znenadání jsou tu noci bdění…
65
90. léta: reakce na válku v Jugoslávii antické texty
cyklus Átreovci (1992): Ifigenie v Aulidě (Euripidés) Oresteia (Aischylos) inspirace asijskými formami (kathakali)
66
Ifigenie v Aulidě
67
Ifigenie v Aulidě
68
Ifigenie v Aulidě
69
Agamemnon (Oresteia)
70
Agamemnon (Oresteia)
71
Usmířené lítice (Oresteia)
72
karavnseráj – Lyon (2005)
73
karavnseráj – New York (2005)
74
karavnseráj – Melbourne (2005)
75
karavnseráj – Řím (2005)
76
karavnseráj – New York (2005)
77
30. dubna 2014: premiéra Macbetha
78
Peter Brook (*1925)
79
první 3 roky: cesta po Blízkém východě a Africe
1970: zal. International Centre for Theatre Research (Centre International de Recherche Théâtrale – tedy CIRT) první 3 roky: cesta po Blízkém východě a Africe Théâtre des Bouffes du Nord (umělecký šéf do 2008) proslulá dramatizace eposu Mahábhárata autor dramatizace: Jean-Claude Carrière (14 let příprav) premiéra: 1984, filmová verze (5,5 hod.) Šťastné dny (Beckett) 1995 Hamlet (WS) 2000: anglická, poté i francouzská verze Kouzelná flétna (Mozart) 2010 (2011 Brno)
80
Jean-Claude Carrière (*1931)
81
Mahábhárata (filmová verze)
82
Mahábhárata
83
Mahábhárata
84
NOVÝ CIRKUS (Nouveau cirque):
nový žánr pohybového divadla ovlivněný cirkusovými formami i uměleckými projevy jiných kultur (japonské nó, indické kathakali aj.) tradice slova (text, deklamace) nahrazena podívanou fenomén s dnes již specifickým publikem (ve Francii) Espace Chapiteaux (Paříž) v parku de la Villette, určeném pro cirkusová šapita („hostují“ zde) významné soubory: Cirque du Soleil, Cirque Baroque, Que-Cir-Que, Cirque Ici u nás: La Putyka Cirk-UFF mezinárodní festival nového cirkusu (Trutnov)
85
Espace chapiteaux (Paříž, park de la Villette)
87
Michel Vinaver (*1926) původně topmanažer
texty bez interpunkce a scénických poznámek, někdy chybí i jména postav Přes palubu (1969) Na lopatkách (1980) Všednost (1983)
88
Jean-Claude Grumberg (*1939)
zpočátku vliv absurdního dramatu skrytý rasismus francouzských středních vrstev Dreyfus (1971) Krejčovský salon (1979) Svobodná zóna (1989)
89
Copi (1939–1987) (vl. jm. Raul Damonte Botana) vliv S. Becketta
Eva Perón (1969) Homosexuál aneb Potíže vyjádřit se (1971) Nečekaná návštěva (1988)
90
Bernard-Marie Koltès (1948–1989)
„dvorní autor“ režiséra Patrice Chéreau (*1944) V lesích před příchodem noci (1977) Boj černocha se psy (1981) Západní přístaviště (1985) V samotě bavlníkových polí (1987) Návrat do pouště (1988) Roberto Zucco (1988)
91
PHILIPPE MINYANA (*1946) Vulkán Maličká v hlubokém lese Dům mrtvých
Stručná dramata Inventury
92
MOHAMED KACIMI (*1955) Svatá země Ještě!
93
Yasmina Reza (*1959) Obraz/Kumšt (1994) Muž přístupný náhodám (1995)
Španělská hra (2004) Bůh masakru (2006) v současnosti ve Francii tvoří cca 400 dramatiků (státní podpora)
94
LITERATURA: Bradby, David: Le Théâtre français contemporain (1940–1980). (Lille, 1990) Jobertová, Daniela: Když mluvit znamená jednat: francouzská dramatická a divadelní tvorba konce 20. století. (Praha, 2009) Jobertová, Daniela: Skandální entrée (au répertoire): Bernard-Marie Koltès a Comédie-Française. (Praha, 2009) Šimková, Soňa: Súčasné francúzske divadlo. (Bratislava, 1985) Vinaver, Michel – Současné francouzské divadlo. (text přednášky přednesené na FF UK v Praze – in: SaD 3/90)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.