Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Uživatelské testování webu NAVRCHOLU.cz Luboš Plotěný
2
2 Obsah prezentace ► Představení NAVRCHOLU.cz ► Definice cílů a požadavků ► Cílové skupiny návštěvníků ► Nábor testerů ► Testovací místnost ► Scénář ► Vlastní testování ► Zpracování výsledků ► Závěr
3
3 Představení NAVRCHOLU.cz ► Monitoring návštěvnosti webu ► Oborové žebříčky návštěvnosti
4
4 Definice cílů a požadavků ► Cíl – Odhalit chyby bránící lepší použitelnosti stávajícího webu NAVRCHOLU.cz a doporučit konkrétní úpravy ► Co? – Celý web NAVRCHOLU.cz ► Jak? – Ve dvou etapách ► Kdy? – 1. etapa – září–říjen 2006 ► Koho? –...
5
5 Cílové skupiny návštěvníků 1/2 ► Základní vymezení okruhu uživatelů – Majitelé, provozovatelé a správci webů – Pracovníci marketingu ► Různé cílové skupiny → různé cíle webu – Zájemce o monitoring návštěvnosti » Prodat placený tarif – Uživatel měřícího systému » Udržet uživatele » Přimět k objednání vyšší verze tarifu – Zájemce o informace o návštěvnosti konkurenčních webů » Přesvědčit, aby se stal zájemcem o monitoring
6
6 Cílové skupiny návštěvníků 2/2 ► Proč to všechno děláme? – Profily hledaných testerů » 2 správci webu, SŠ nebo VŠ, rozhodování pouze o technickém zázemí webu, dobré technické znalosti, zaměření zejména na správné postavení webu a technické parametry návštěvníků » 1 majitel menší firmy, vzdělání libovolné, bez technického povědomí, zaměření na sledování návštěvnosti firemního webu a odezvu reklamy (např. placených odkazů)... – Nalezení prvků či stránek webu, na které se zaměřit » Informace o jednotlivých tarifech » Vyzkoušení tarifu Platinum na měsíc zdarma » Vlastní statistiky » Katalog a žebříčky
7
7 Nábor testerů 1/2 ► Kolik uživatelů potřebujeme? – 5–8 dokáže odhalit až 90 % problémů – NAVRCHOLU.cz testovalo 9 uživatelů ► Jak je najít? – Využití interních zdrojů – nejlevnější – Databáze zákazníků NAVRCHOLU.cz + účastníci školení DW ► Jak a kdy je oslovit? – Nejpozději 14 dní před testováním – E-mail + telefon
8
8 Nábor testerů 2/2 ► Jak je přesvědčit? – Nalezení vhodného motivačního prvku – Informace, zkušenost, věcná odměna, peníze ► Na co nezapomenout? – Někdo nepřijde, někdo přijde pozdě – „Konverzní poměr“ (osloveno cca 40 lidí) – Poslat detailní informace, ale neumožnit přípravu ► Výsledek... – 9 testerů, věk od 20 do 55 let, 2 ženy a 7 mužů – webdesigneři, pracovníci marketingu, správce webu, manažer
9
9 Testovací místnost 1/2 ► Usability lab ► Vlastní testovací místnost – Technické vybavení » Videokamera » SW pro snímání obrazovky » Běžně nakonfigurovaný počítač – Účastníci » Tester » Moderátor » Pozorovatel(é) » Pozvat i majitele či provozovatele webu
10
10 Testovací místnost 2/2
11
11 Scénář 1/2 ► Úvod – Seznámení s průběhem (testujeme web – ne uživatele) – Otázky „na tělo“ ► Slepé mapy typických stránek – Jak při letmém seznámení uživatel interpretuje jednotlivé prvky ► Vlastní testovací úkoly ► Ukončení – Vybavení si obsahu titulní stránky
12
12 Scénář 2/2 – slepé mapy
13
13 Vlastní testování ► Nutit uživatele „myslet nahlas“ ► Jak dlouho by testování mělo trvat? – 30–45 minut – Při delším postupná ztráta koncentrace ► Největší nepřítel → kešování ► Po každém testování sepsat poznámky
14
14 Zpracování výsledků 1/5 ► Máte k dispozici – Hodiny videozáznamu, jak uživatelé pracují s webem – Písemné poznámky ke každému uživateli – Spousty dojmů a pocitů z pozorování uživatelů ► Zbývá už jen... – Zpracovat výsledky – Identifikovat problematická místa a navrhnout úpravy – Vyvodit závěry
15
15 Zpracování výsledků 2/5 - videozáznamy
16
16 Zpracování výsledků 3/5 - videozáznamy
17
17 Zpracování výsledků 4/5 – atraktivnost a zapamatovatelnost prvků
18
18 Zpracování výsledků 5/5 – nalezené problémy a doporučení ► Kritické nedostatky – Chybové hlášky ve formuláři, kde uživatel vyplňuje fakturační údaje, jsou nevhodně umístěny, protože nemusí být za všech okolností jasně patrné, ke kterému políčku se daná chybová hláška vztahuje – zda k políčku nad či pod chybovou hláškou. ► Další problematická místa – Uživatelé si při vyplňování informací o webu obvykle nebyli zcela jisti, jaký je rozdíl mezi jednotlivými úrovněmi přístupnosti statistik („veřejné“, „chráněné“, „skryté“). ► Tipy a doporučení – Doporučujeme uživatelům při vyplňování fakturačních údajů umožnit zadat PSČ i v oficiálně používaném tvaru – tedy „XXX XX“ (nikoli pouze „XXXXX“). Programově by následně neměl být problém převést PSČ na jednotný tvar. ► Bezproblémové prvky
19
19 Další informace ► Případová studie z testování NAVRCHOLU.cz – Podrobnější informace o přípravě i průběhu testování – Ukázka scénáře – Výsledná zpráva s nalezenými problémy a doporučeními na jejich odstranění – Další detaily – Ke stažení na webu DW – http://blog.dobryweb.cz/ http://blog.dobryweb.cz/
20
20 Děkuj i za pozornost Kontakt Dobrý web, Internet Info s.r.o. www.dobryweb.cz info@dobryweb.cz tel.: ( +420 ) 244 003 110 Luboš Plotěný ( ploteny@dobryweb.cz ) ploteny@dobryweb.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.