Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost?

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost?"— Transkript prezentace:

1 Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost?

2 Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost? Legislativa  Na základě současné legislativy vycházející z třetího energetického balíčku má být vytvořen jednotný vnitřní energetický trh (IEM)  Evropská Rada se zavázala vytvořit IEM do roku 2014  Rok 2014 je velká výzva, existuje ještě mnoho faktorů, které mohou vytváření IEM ztížit

3 Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost? Obnovitelné zdroje energie  V minulých letech velký rozmach obnovitelných zdrojů energie (OZE)  Dotace OZE znamenaly pokřivení trhu s elektřinou  Zvyšování výkupních cen elektřiny pro koncové zákazníky

4 Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost? Bezpečnost dodávek  V rámci iniciativy EU 20-20-20 by do roku 2020 mělo být 20 % hrubé konečné spotřeby elektrické energie v EU kryto výrobou z OZE  S rozmachem OZE v rámci EU souvisí i energetická bezpečnost  OZE jsou nestálé zdroje energie, v poměrně krátkém časovém horizontu může velikost výroby značně kolísat – je potřeba přenášet velké množství elektřiny na velké vzdálenosti – náročné na infrastrukturu (přenosové sítě)

5 Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost? Energetická infrastruktura  V tomto ohledu je stávající infrastruktura nedostatečná  Chybí nejen dostatečné propojení mezi jednotlivými členskými státy EU, ale i dostatečně silná přenosová síť uvnitř jednotlivých ČS  Vybudování odpovídající sítě je zřejmě otázkou řádu deseti a více let

6 Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost? Regionální iniciativy – Market Coupling  K implementaci cílového modelu vede více cest  V tuto chvíli ale není v regionu EU jasná shoda, který tržní model zvolit  Paralelně existují dva projekty s různými přístupy: o Market Coupling (MC) CZ-SK-HU o Flow-Based Allocation (FBA)

7 Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost? FBA vs. MC  Je nutné tyto dva přístupy sladit  Implementace FBA znemožňuje postupnou integraci trhů  MC je prověřený a odzkoušený  MC je možné implementovat ve velmi krátkém čase, je podporován obchodníky  MC je použit na přeshraničních profilech CZ-SK-HU

8 Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost? FBA vs. MC – KOORDINACE DALŠÍHO POSTUPU  Koordinované projednávání (především států V4) s EK ve věci zamítavého stanoviska vůči Flow-Based Allocation (FBA) z důvodů:  dosavadních neuspokojivých výsledků implementace FBA  rozporu s osvědčenou a řádně fungující integrací trhu na principu Market Coupling (MC)

9 Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost? Závěr  EU navrhla vyčlenit na podporu energetické infrastruktury dotaci 9,1 mld. EUR  Tato podpora se ovšem vztahuje až na r. 2014-2020  Je rok 2014 pro vytvoření IEM ve světle výše zmíněného reálný?  Je potřeba si ujasnit jednotlivé cíle, postupně je naplňovat a dospět k reálnému termínu pro vytvoření fungujícího IEM

10 Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost? Děkuji Vám za pozornost www.mpo.cz


Stáhnout ppt "Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost?"

Podobné prezentace


Reklamy Google