Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_9.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_9."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_9 Klíčová slovadesetinná čísla, dělení, slovní úloha Pomůckydataprojektor Druh interaktivityvýklad, cvičení Stupeň a typ vzděláníII. stupeň základní školy Potřebný čas2 vyučovací hodiny Velikost817 kB Zdroje viz použitá literatura a elektronické zdroje, archiv autora

2 DESETINNÁ ČÍSLA 9 Dělení III. Mgr. Bc. Hana Amlerová, 2012 Matematika 6 Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592

3 OBSAH Početní operace s desetinnými čísly DDělení desetinných čísel desetinným číslem   Slovní úlohy z praxe

4 DĚLENÍ DESETINNÉHO ČÍSLA DESETINNÝM ČÍSLEM Dělence i dělitele násobíme tak, aby dělitel byl přirozeným číslem (v obou číslech posuneme desetinnou čárku o stejný počet míst doprava). Tím se podíl nezmění. Například: 9 8, 5 8 : 0, 7 = /. 10 čísla vynásobíme deseti 9 8 5, 8 : 7 = 1 4 0, 8 2 2 8 0 5 5 8 2 0 0, 0 6 : 10 0,006 Provedeme zkoušku násobením! výsledek: neúplný podíl 140,82 zbytek 0,006 ZK: 1 4 0,8 29 8,5 7 4 · 0,7 0,0 0 6 9 8,5 7 49 8,5 8 0

5 Příklad: 57,533 1 : 1,02 = /. 100 čísla vynásobíme stem 5 7 5 3, 3 1 : 1 0 2 = 5 6, 4 0 5 6 5 3 4 1 3 5 1 Zkouška: 5 1 0 5 6,4 0 5 0. 1,0 2 1 1 2 8 1 0 5 6 4 0 5 5 7,5 3 3 1 0 výsledek: úplný podíl 56,405 zbytek 0 Dělte písemně: 51,94 : 5,3 1,974 : 8,4

6 CVIČENÍ Čtvercová stavební parcela o délce strany 31 m byla prodána za 751 982,50 Kč. Kolik stál 1 čtvereční metr? Řešení: a = 31 m1 m 2 ………751 982,50 Kč S = ? m 2 961 m 2 …………...… ? Kč S = a · a 751982,5 : 961 = 782,5 Kč S = 31 · 31 7928 S = 961 m 2 2402 4805 0 Jeden metr čtverečný stál 782,50 Kč. 782,5 · 96 1 782 5 46950 70425 _ 751982,5

7 CVIČENÍ V místnosti se má vytapetovat stěna o délce 6,5 m a výšce 2,6 m. Tapety se prodávají v rolích širokých 60 cm, ve kterých je 10 m tapety. Kolik rolí musíme koupit? Řešení: 6,5 m = 650 cm 60 cm ………….. 1 pruh tapety 650 cm ………… ? pruhů tapety 650 : 60 = 10,8 – tj. asi 11 pruhů 2,6 m dlouhých 1 role tapety ………… 10 m …………… ? pruhů 10 : 2,6 = 100 : 26 = 3,8 pruhu – tj. 3 celé pruhy 3 pruhy ………… 1 role 11 pruhů ……….. ? rolí tapety 3 role = 9 pruhů, 4 role = 12 pruhů Musíme koupit 4 role tapety.

8 CVIČENÍ Vypočítejte (21,149 – 16,781) : 0,28 = (51,46 – 12,08). (5,764 + 3,05) = [221,54 – (16,9 : 5,2)] : 8,3 = Příklad řešení: (21,149 – 16,781) : 0,28 = = 4,368 : 0,28 = 15,6 4,368 : 0,28 = /·100 1 5,6 436,8 : 28 = 15,6 · 0,2 8 156 1 2 4 8 16 8 3 1 2 _ 0 4,3 6 8 347,095 26,3 Pro výsledky klikni

9 METODICKÉ POZNÁMKY str. 1 – 3   Úvodní strany, povinné údaje, obsah. str. 4 – 5   Výklad proložený řešenými příklady.   Slide možno použít pro zápis do sešitu, slouží jako opora pro frontální/dialogickou metodu výuky učitele. Po výkladové části následuje cvičení. Výsledky příkladů je uvedeno v poznámce u příslušného slide. str. 6 – 8   Cvičení – výpočet obsahu čtverce a další slovní úloha (aplikace získaných poznatků při řešení úloh z praxe); úlohy je možné řešit frontálně, zadat jako samostatnou nebo skupinovou práci. Řešení včetně zápisu a postupu výpočtu se objeví po klepnutí myší.   Příklady s více početními operacemi – před řešením je vhodné s žáky zopakovat vlastnosti početních operací; řešení prvního příkladu se objeví po klepnutí myší. Příklad je možno řešit frontálně na tabuli s důsledným zápisem všech kroků ve výpočtu, další dva příklady je možno zadat jako samostatnou práci, práci ve dvojici nebo ve skupině. Výsledky 2. a 3. příkladu se objeví po kliknutí myší. str. 9 – 10   Metodické poznámky, zdroje.

10 POUŽITÁ LITERATURA CIHLÁŘ, J.; ZELENKA, M. Matematika 6. Praha: Pythagoras Publishing, 1997. 191 s. ISBN 80-902382-0-3. ODVÁRKO, O.; KADLEČEK, J. Matematika pro 6. ročník základní školy, 2. díl. Praha: Prométheus, 1997. 88 s. ISBN 978-80-7196-143-7. PŮLPÁN, Z.; ČIHÁK, M.; MÜLLEROVÁ, Š. Matematika 6 pro základní školy - aritmetika. Praha: SPN, 2007. 135 s. ISBN 978-80-7235-364-4.


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_9."

Podobné prezentace


Reklamy Google