Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Human – computer Interaction Koncept designu (afordance, omezeni, mapování a konzistence, zpětná vazba a konceptuální modely) Autor: Eva Žaludová UČO:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Human – computer Interaction Koncept designu (afordance, omezeni, mapování a konzistence, zpětná vazba a konceptuální modely) Autor: Eva Žaludová UČO:"— Transkript prezentace:

1 Human – computer Interaction Koncept designu (afordance, omezeni, mapování a konzistence, zpětná vazba a konceptuální modely) Autor: Eva Žaludová UČO: 329452 Forma studia:kombinované Typ studia: magisterské – navazující – II ročník 27.11. 2009

2 Obsah: Koncepční design - navrhuje strategii i výzkum Koncepční design - navrhuje strategii i výzkum Affordance Zpětná vazba (feedback) a konzistence (consistency) Zpětná vazba (feedback) a konzistence (consistency) Omezení (nocnstraints ) Omezení (nocnstraints ) Mapování – přiřazování (mapping) Mapování – přiřazování (mapping) Konceptuální modely Konceptuální modely Individuální rozhraní Individuální rozhraní

3 HCI – interaktivní věda  vznik 60. léta

4 CO TO JE? Koncepční design – Koncepční model - Conceptual design  je velmi důležitý - ilustrativní, jednoduché nástroje  zmizí odborný popis nahrazen „uživatelským konceptem“  konstrukce myšlenky, kterou se potřebuje uživatel dovědět o výrobku (jak se dá použít, co umí a co neumí)  uživatelské hledisko (pohled)  pro hlubší pochopení uživatelů a jejich požadavků  je velmi důležitý  buduje úspěšné uživatelské rozhraní – usnadňuje lidem učit použití produktu ( každá osoba rozvíjí o produktu a jeho fungování své vlastní představy) Zpět na OBSAH Zpět na OBSAH

5 Koncepční design - navrhuje strategii i výzkum při navrhování je důležité:  porozumět cílovému uživateli (myšlení, vnímání, potřeby)  pozorování, rozhovory  pro nová jednoduchá řešení složité doby  mnohdy se vytváří spekulativní scénáře  multidisciplinární obor - užší zaměření na konkrétní problém

6

7 Affordance  pojem pro dva obory – životní prostředí - HCI  poprvé –James J. Gibbon – 1977 – „ Teorie Affordances“ - 1979 – - 1979 –  definice pojmu - všechny možnosti akce ( k čemu je věc předurčena – židle určená k sezení, nůž k řezání ) ( k čemu je věc předurčena – židle určená k sezení, nůž k řezání )  systém teoretických přístupů zpět na OBSAH zpět na OBSAH

8 X FALEŠNÝ affordance X FALEŠNÝ affordance  William Gaver - affordance, který nemá žádnou skutečnou funkci

9 Affordance – James J. Gibbon (1904 – 1979)  vlastnosti objektu, které je pro pozorovatele zřejmé  objekt poskytuje pomoc k něčemu nebo nějakou hrozbu  vlastnosti vnímatelné informací světelnou, zvukovou nebo jinak vnímatelnou energii (smyslová informace)  věří v existenci realismu – vnímání je tedy přesné a spolehlivé  affordance je objektivní v závislosti na potřeby a specifické situace uživatele  může být vnímám přesně, ale je třeba dostatek pozornosti

10  věci mohou být z umělého zdroje a proto neodpovídají skutečnosti (umělé jablko – vypadá lákavě, ale k jídlu není)  falešná affordance – dezinformace (např – pořizovatel si nevšimne průhledné plochy stěny a chce projít – narazí na sklo)  věřil, že vlastnosti prostředí lze vnímat přesně z hlediska pořizovatel (byl zahájen rozsáhlý praktický výzkum)

11 Affordance – zjevnost podle Donalda Normana  o použitelnosti objektu se nejlépe dovíme podle přirozených vlastností věci ( vidíme tlačítko, chceme jej zmáčknout) ( vidíme tlačítko, chceme jej zmáčknout)

12 u virtuálního světa zjevnost chybí - rozdělil vlastnosti na dva typy :  přirozená – real affordance  projevuje se u fyzických předmětů  je to naučená konvence  získaná – perceived affordance  vlastnost virtuálních předmětů  s virtuálními předměty nemanipulujeme podle vhodnosti, ale podle toho, že jsme se to tak naučili

13 Zpětná vazba (feedback) a konzistence (consistency)  pro lepší orientaci uživatele  zpětná vazba poskytuje info. o aktuálním stavu celého systému  když je dodržena konzistenci, pak má uživatel zjednodušenou práci (postupy a příkazy z jedné části systému lze uplatnit (postupy a příkazy z jedné části systému lze uplatnit i v jiné části) i v jiné části) zpět na OBSAH zpět na OBSAH

14 Omezení (nocnstraints )  pro uživatele začátečníka může být velké množství funkcí matoucí  některé systémy omezí funkce pouze na základní  postupem času se mu otevírají další funkce  jsou omezení fyzické (rozměr objektu), fyzické (rozměr objektu), logické (základ v lidské mysli a fungování světa ) logické (základ v lidské mysli a fungování světa ) kulturní (vztahuje se k naučeným konvencím) kulturní (vztahuje se k naučeným konvencím) zpět na OBSAH zpět na OBSAH

15 Mapování – přířazování (mapping)  každé tlačítko vyvolá stlačením nějakou akci  pokud jde o vztah přirozený (šipka nahoru na klávesnici – pohyb nahoru v prostředí) (šipka nahoru na klávesnici – pohyb nahoru v prostředí)  je pro něj zmatší v rozhraní pracovat zpět na OBSAH zpět na OBSAH

16 Konceptuální modely  je to návrh systému a navíc informace k jakému účelu bude systém sloužit a jak se budou provádět jednotlivé úkoly  jsou 2 modely A) založené na aktivitách A) založené na aktivitách  jak uživatel se systémem komunikuje (instrukce, konverzace, navigace, přezkoumání, prohlížení) B) založené na objektech  tvůrce vytvoří vhodný typ modelu pro uživatele  lze je kombinovat – hybridní konceptuální model zpět na OBSAH zpět na OBSAH

17 Individuální rozhraní  přizpůsobivost je dvojsečná (nelze se přizpůsobovat do nekonečna) (nelze se přizpůsobovat do nekonečna)  individuální prostředí je vymezeno určitými hranicemi, ve kterých s tvůrce pohybuje ve kterých s tvůrce pohybuje  dobrá flexibilní práce s rozhraním pro uživatele  vždy záleží na konkrétní skupině, či uživateli zpět na OBSAH zpět na OBSAH

18 Děkuji za pozornost Bc. Eva Žaludová


Stáhnout ppt "Human – computer Interaction Koncept designu (afordance, omezeni, mapování a konzistence, zpětná vazba a konceptuální modely) Autor: Eva Žaludová UČO:"

Podobné prezentace


Reklamy Google