Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDamián Pešan
1
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Základní matematické dovednosti Číslo DUMu: VY_42_INOVACE _23_32 Název DUMu: Určování hodnot z diagramů a tabulek Pro obor vzdělávání: 41-55-E/01 Opravářské práce 65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby Předmět: Matematika Ročník: 2. Autor: Ing. Václav Ptáček Datum: 20. 11. 2012
2
Střední škola Oselce Určování hodnot z diagramů a tabulek Základní pojmy
3
Střední škola Oselce Pomocí grafů znázorňujeme zejména závislost dvou údajů (např. závislost ceny zboží na její hmotnosti). Vodorovnou osu označujeme x. Svislou osu označujeme y. Diagram znázorňuje především statistické údaje. Diagram podává rychlý přehled hledaných hodnot. Diagramy mohou být obrázkové, sloupcové, spojnicové, výsečové, pruhové i jiné.
4
Střední škola Oselce Příklad 1 Ze statistiky dopravních nehod v regionu byl vypracován kruhový diagram, ve kterém jsou zaneseni viníci a počty dopravních nehod. Z diagramu určete : a)Procento nehod způsobených chodci b)Kolik nehod zavinily děti c)Na kterém místě v nehodovosti jsou závady na vozidle 23 % 21 nehod 4.
5
Střední škola Oselce Příklad 2 Na diagramu je v procentech znázorněno množství potravin dovezených do několika evropských zemí. Zjistěte z diagramu, kolik procent dováží každý z těchto států.
6
Střední škola Oselce Příklad 3 Z diagramu poledních březnových teplot vypočítejte a určete : a) Průměrnou denní teplotu b) Určete, který den bylo nejtepleji c) Určete, který den bylo nejchladněji 8°C 4.3. 14.3.
7
Střední škola Oselce Příklad 4 Z diagramu počtu obyvatel některých větších zemí EU určete : a) Počet obyvatel v jednotlivých zemí v miliónech b) Které místo v počtu obyvatel má z diagramu naše republika c) Určete, který stát má nejméně obyvatel 7. Finsko
8
Střední škola Oselce Příklad 5 Z diagramu rozlohy některých zemí EU určete : a) Který stát má největší rozlohu b) Jakou rozlohu v km 2 má přibližně Španělsko c) Určete, který stát má nejmenší rozlohu Francie 505 000 Belgie
9
Střední škola Oselce Příklad 6 Z tabulky počtu obyvatel a rozlohy některých zemí EU určete : a) Jakou rozlohu má Česká republika b) Které státy mají nad 10 miliónů obyvatel c) Určete, který stát má nejméně obyvatel na 1 km 2 StátPočet obyvatelRozloha v km 2 Počet obyvatel na 1 km 2 Belgie10 839 90530 528355,08 Česko10 506 81378 867133,22 Dánsko5 534 73843 094128,43 Finsko5 351 427338 14515,83 Francie64 716 213643 801100,52 Itálie60 340 328301 340200,24 Maďarsko10 014 32493 028107,65 Německo81 802 257357 022229,12 Nizozemsko16 574 98941 543398,98 Polsko38 167 329312 685122,06 Rakousko8 375 29083 87199,86 Slovensko5 424 92549 035110,63 Spojené království62 026 962243 610254,62 Španělsko45 989 016505 37091,00 Švédsko9 340 682450 29520,74 78 867 km 2 Finsko
10
Střední škola Oselce Příklad 6 Z tabulky o klasifikaci za dva roky studia vypočtěte : a) Průměry známek za jednotlivá pololetí b) Průměrnou známku z jednotlivých předmětů za 2 roky Předmět 1.ročník2.ročník 1.pololetí2.pololetí1.pololetí2.pololetí Český jazyk a literatura4433 Matematika3444 Občanská výchova3322 Tělesná výchova3322 Potraviny a výživa3333 Zařízení závodů4332 Hospodářské výpočty3432 Technologie3333 Odborný výcvik3444
11
Střední škola Oselce Shrnutí : Grafy a diagramy přehledně znázorňují hledané hodnoty. Graf zobrazuje většinou průběhy matematických funkcí. Diagram znázorňuje především statistické údaje a může mít různou podobu. V tabulkách možno najít přesnou hodnotu, hledané hodnoty jsou průsečíkem požadovaného řádku a požadovaného sloupce.
12
Střední škola Oselce Zdroj materiálů: KEBLOVÁ, Alena; VOLKOVÁ, Jana. Matematika pro 1. až 3. ročník odborných učilišť: aritmetika-algebra. Praha: Septima, 2002, ISBN 80-7216-170-9. Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.